|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s problematikou multikultury a inkluzivního vzdělávání. Pozornost bude věnována aktuálním otázkám migrace a interkulturního soužití. Cíl: Studenti na základě odborných poznatků věcně argumentují a diskutují problematiku žáků s odlišným mateřským jazykem jako specifické kategorie žáků v inkluzi. Studenti objasní proces podpory a možnosti školy při práci s těmito žáky na základě hlubšího pochopení historických a současných problémů migrace. 1. Inkluzivní vzdělávání. 2. Základní terminologie, kultura, identita, etnocentrismus. 3. Skupiny, identita a minority. 4. Migrace 5. Děti s OMJ v české škole. 6. Uprchlictví, azylové řízení. 7. Dítě bez doprovodu. 8. Romský žák 9. Kazuistiky vybraných žáků s OMJ. 10. Pomáhající organizace a inkluzivní vzdělávání.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je zorientovat studenty v problematice multikultury a inkluzivního vzdělávání. Studenti poučeně a kriticky promýšlejí a podstatná témata zvolené problematiky, diskutují je a rozpoznávají jejich přesah do pedagogické praxe. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 125 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu výuky 60 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 32 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava podkladu pro udělení zápočtu 22 hodin. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Předmět je zakončen kvalifikovaným zápočtem. Podmínkou absolvování předmětu je
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
BAUMAN, Z. (1999)Globalizace. Praha: Mladá fronta. BECK, U. (2007) Co je to globalizace? Omyly a odpovědi. Brno: CDK. ERIKSEN, H. (2007) Antropologie multikulturnich společnosti. Praha: Triton. BURYÁNEK,J. (2002) Interkulturní vzdělávání. Praha: Inkluzivní škola. JANDOUREK, J. (2001). Sociologicky slovnik. Praha: Portál. PRŮCHA, J. (2006) Multikulturní výchova. Triton. SARTORI, G.(2005) Pluralismus, multikulturalismus a přistěhovalci. Esej o multietnické společnosti. Praha: Dokořán. ČANĚK, D. (1996)Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Výuka kurzu je podpořena oporou v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15113 Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující - vyvětlí význam kulturní antropologie pro pedagogiku a pedagogiickou praxi; - podá nejméně jeden výměr pojmu inkluze a zdůvodní potřebu zavádět inkluzi do pedagogiické praxi; - uvede a kriticky zhodnotí nejméně jednu svoji zkušenost s kutruním fenoménem relevantním pro didaktickou tematizaci pří výuce MKV; - porovná standardně-kulturní a transkulturní přístup k výuce MKV a vyhodnotí přednosti a rizika těchto přístupů; - idntifikuje a reflektuje hodnoty, jež vyučujícímu mohou být oporou při výuce MKV; - pojmenuje obtíže, jež provázejí učitelovu snahu vycházet vstřícc individuálním potřebám žáků; - navrhuje, realizueje a refletkuje drobnější didaktickou aktivitu věnovanou MKV (v rozsahu 10 - 20 min.) Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)
|