PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - OKBQ4P011A
Anglický název: General theory of education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
Korekvizity : OKBQ4P012A
Je korekvizitou pro: OKBQ4P013A, OKBQ4P012A
Je prerekvizitou pro: OKBQ4P022A, OKBQ4P023A, OKBQ4P031A, OKBQ4P032A, OKBQ4P033A, OKBQ4P043A, OKBQ4P044A, OKBQ4P051B, OKBQ4P052B, OKBQ4P053B, OKBQ4P055B, OKBQ4P046A, OKBQ4P061A, OKBQ4P041A, OKBQ4P042A
Anotace -
Předmět představuje obecnou pedagogiku jako moderní vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium i praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Pozornost bude věnována nejen aktuálním otázkám infrastruktury pedagogických věd, ale též základním pedagogickým pojmům, povolání učitele a vzdělávacímu systému České republiky, a to v širším, evropském, kontextu.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou oboru a motivovat pro další studium pedagogických věd.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 136 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet, příprava na zkoušku a zkouška 34 hodin.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Literatura

Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., & Váňová, R. (2015). Základní učebnice pedagogiky. Grada.

Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (Šesté, aktualizované a doplněné vydání). Portál.

Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru (4., aktualizované vydání). Portál.

Vališová, A., & Kasíková, H. (2011). Pedagogika pro učitele (2., rozšířené a aktualizované vydání). Grada.

Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi (2. přepracované vydání). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Požadavky ke zkoušce -

- Aktivní účast na seminářích

- Zpracování průběžných úkolů

- Vypracování zápočtové práce

- Absolvování závěrečné zkoušky (max. 2 opravné termíny)

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus -

1. Úvod do studia pedagogiky.

2. Zdroje pedagogických informací.

3. Základní pedagogická terminologie a její proměny.

4. Pedagogické disciplíny a jejich aktuální otázky.

5. Výchova, společnost a vývoj člověka.

6. Profese učitele, pedagogičtí pracovníci.

7. Český vzdělávací systém v kontextu EU.

8. Aktuální otázky českého vzdělávání.

9. Pedagogický výzkum.

 

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Výsledky učení

Student charaterizuje pedagogiku jako vědní obor, její institucionální základnu, a vysvětlí její vztah k dalším vědním oborům. Student charakterizuje základní zdroje pedagogických informací a použije představené nástroje a odborné databáze k vyhledání literatury k vybraným pedagogickým tématům. Student použije citační normu APA k vytvoření citačních záznamů základních typů odborné literatury. Student charakterizuje základní pedagogické termíny. Student charakterizuje vybrané disciplíny pedagogiky a jejich členění. Student charakterizuje profesní vývoj učitele, náplň práce učitele, kompetence učitele a diskutuje aktuální témata spojená s profesí učitele. Student porovná vybrané mezinárodní srovnávací studie ve vzdělávání z hlediska jejich základních parametrů (hlavní oblasti zájmu aj.). Student charakterizuje klasifikaci ISCED a použije jí při orientaci ve vybraných vzdělávacích systémech v rámci portálu Eurydice. Student charakterizuje základní kroky v pedagogickém výzkumu a diskutuje možnosti využití různých metod sběru dat v pedagogickém výzkumu.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK