Předmět umožňuje pochopit základní vývojové a tematické procesy v české literatuře dvacátého století. Je založen na principu synchronních řezů na diachronním pozadí. Nejde přitom o tradiční vytváření chronologických celků, které se pokoušejí postihnout v rámci omezeného časového období různorodé procesy a oblasti vývoje literatury, ale jde o vytváření tematicky soustředěných celků, které sledují základní témata, popřípadě základní funkce, které ovlivňovaly a ovlivňují podobu české literatury nejenom v krátkodobém horizontu, ale vytvářejí základní vývojové linky, které se různě variují v odlišných historických kontextech v celém průběhu dvacátého století a vytvářejí tak dlouhodobou specifiku české literatury v kontextu literatury světové. Kurs není zaměřen na textocentrickou literární historii, ale ukazuje literaturu jako součást specifických kulturních a sociálních modelů ( kulturn ho pole či kulturní mapy), které ovlivňovaly podobu českého umění a českého myšlení ve dvacátém století. Cílem kurzu je umožnit studentům, aby pochopili trvalé či dlouhodobější procesy v dějinách literatury, ale zprostředkovaně i v dějinách české společnosti, a které jsou živou součástí naší aktuální zkušenosti s národní kulturou. Základní jednotkou se stává kulturní model, jeho principy studenti mají pochopit, k čemuž budou sloužit nejenom literární díla, ale i příklady z jiných druhů umění. Studenti by tak měli získat představu o komplexnější struktuře umění (nebudou tedy literaturu vnímat jako oddělenou oblast) a současně by měli získat vědomosti o procesech, které formovaly a formují aktuální podobu světa (literárního, kulturního i společenského), v němž žijí a které nacházejí svůj výraz v literatuře či prostřednictvím literatury. Dějiny literatury se tak pomocí tohoto kurzu stanou specifickým nástrojem poznání, které vede k sebereflexi národní i individuální.
Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (14.09.2020)
Learning outcomes of the course unit The course enables to understand the basic developmental and thematic processes in the Czech literature of the twentieth century. It is based on the principle of synchronous slices on a diachronous background. It is not a matter of traditional creation of chronological units, which attempt to cover within a limited period of time various processes and areas of literature development, but it is the creation of thematically focused units that follow basic topics or basic functions that influenced and influence the Czech literature. However, they create basic developmental lines that vary in different historical contexts throughout the twentieth century and thus create a long-term specificity of Czech literature in the context of world literature. The course is not focused on textocentric literary history, but shows literature as part of specific cultural and social models (cultural fields or cultural maps) that influenced the form of Czech art and Czech thought in the twentieth century. The aim of the course is to enable students to understand permanent or long-term processes in the history of literature, but also in the history of Czech society, which are a vital part of our current experience with national culture. The basic unit becomes the cultural model, its principles students should understand, which will serve not only literary works, but also examples of other types of art. Students should thus get an idea of a more complex structure of art (ie they will not perceive literature as a separate area) and at the same time they should acquire knowledge of the processes that have shaped and shaped the current world (literary, cultural and social). expression in literature or through literature. Through this course, the history of literature will become a specific instrument of knowledge that leads to national and individual self-reflection.
Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (14.09.2020)
Literatura -
Brabec, Jiří: Panství ideologie a moc literatury. Studie, kritiky, portréty. Praha, Akropolis 2010.
Pešat, Zdeněk – Strohsová, Eva (eds.): Dějiny české literaturyIV. Praha, Victoria Publishing 1995.
Strohsová, Eva: Zrození moderny. Praha, Československý spisovatel 1963.
Hodrová, Daniela (ed.): Poetika české meziválečné literatury. Proměny žánrů. Praha, Československý spisovatel 1987.
Hrabáková, Jaroslava – Janáčková, Jaroslava (eds.): Česká literatura na přelomu století. Jinočany, H&H 2001.
Kubíček, Tomáš – Wiendl, Jan: Moderna/Moderny, Univerzita Palackého, Olomouc 2013.
Kubíček, Tomáš – Merhaut, Luboš – Wiendl, Jan: Na téma umění a život, Brno, Host 2007
Kubíček, Tomáš – Wiendl, Jan: Víra a výraz. Východiska a perspektivy české křesťanské poezie a prózy 20. století, Brno, Host 2005.
Kubíček, Tomáš: Felix Vodička. K dějinám českého strukturalismu
Jařab, Josef a kol.: Literární modernismus ve světě, Univerzita Palackého 2014
Papoušek, Vladimír (ed.): Dějiny nové moderny: česká literatura v letech 1905–1923. Praha, Academia 2010.
Papoušek, Vladimír a kol. Dějiny nové moderny 2, Praha, Akademia 2.
Holý, Jiří (ed.): Český Parnas. Literatura 1970-1990. Interpretace vybraných děl 60 autorů. Praha, Galaxie 1993.
Gruntorád, Jiří: Katalog knih českého exilu 1948-1994. Libri prohibiti, Praha, Primus 1995.
Chalupecký, Jindřich: Tíha doby. Stati o časových souvislostech a situacích kultury 1968-1988, Olomouc, Votobia 1997.
Janoušek, Pavel a kol.: Dějiny české literatury 1945-1989, sv. I. – IV., Praha, Academia 2007- 2008.
Knopp, František: Česká literatura v exilu 1948-1989. Bibliografie, Praha, Makropulos 1996.
Kubíček, Tomáš a kol.: Literární Morava, Brno, MVS 2002.
Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (14.09.2020)
Sylabus -
1) Úvodní hodina
přednáška: úvod k Dějinám čes. lit. 2. pol. 20. stol.
doporučená literatura a seznam četby ke zkoušce
cvičné rozbory vybraných textu
2) 40. let a 50. léta
Josef Škvorecký: Zbabělci
Václav Řezáč: Nástup
poezie všedního dne
3) 60. léta
František Hrubín: Romance pro křídlovku
Milan Kundera: Žert
Václav Havel: Vyrozumění
4) 70. a 80. a 90. léta
Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále
Jaroslav Seifert: Býti básníkem
Jáchym Topol: Anděl
Poslední úprava: Neumann Lukáš, Mgr., Ph.D. (26.09.2021)
Seminar program and interpreted texts as model examples
1) Opening lesson
· Lecture (introduction to the History of Czech Lit. 2nd half of the 20th century)
· Recommended literature and reading list for the exam
· Analyzes of selected texts
2) Czech literature in the second half of the 1940s and 1950s
· Josef Škvorecký: Zbabělce
· Václav Řezáč: Nástup
· Poezie všedního dne (Jiří Šotola, Josef Brukner, Miroslav Holub, Miroslav Florian etc.)
3) Czech literature in the 1960s
· František Hrubín: Romance pro křídlovku
· Václav Havel: Vyrozumění
· Milan Kundera: Žert
4) Czech literature in the 70s to 90s
· Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále
· Jaroslav Seifert: Býti básníkem
· Jáchym Topol: Anděl
Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (14.09.2020)
Podmínky zakončení předmětu -
Zkouška
- ověření znalostí v rozsahu české literatury 20. století (předměty Dějiny české literatatury I a II)
- zkouška formou testu a zkouškové eseje (na individuální téma na základě odevzdaného seznamu literatury)
Podmínky připuštění ke zkoušce
- aktivní účast v seminářích (min 75 % účast)
- ke zkoušce student předloží seznam přečtené literatury z 2. pol. 20. století (min. 25 titulů, z alespoň toho 6 poezie)
Poslední úprava: Palacká Ina, Mgr. (14.09.2020)
Examination
- verification of knowledge within the scope of 20th century Czech literature (subjects History of Czech Literature I and II)
- exam in the form of a test and essay (on an individual topic based on the submitted list of literature)
Conditions for admission to the examination
- active participation in seminars (min 75% attendance)
- the student presents a list of read literature from the second half of the 20th century (min. 25 titles, at least 6 of which are poetry)