|
|
|
||
Sociologie výchovy je hraniční disciplínou na pomezí mezi sociologií a pedagogikou. Tento vyučovací předmět se věnuje tématům od vymezení předmětu této disciplíny až po konkrétní problémy sociologie výchovy jako jsou globalizace, gender problematika, škola jako instituce, funkce výchovy a školy apod.
Poslední úprava: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (22.08.2012)
|
|
||
Cílem předmětu sociologie výchovy je soustředit se na aktuální sociologická témata v souvislosti s edukací, se studenty tato témata diskutovat a procvičovat. V seminářích budou využívány a propojovány znalosti ze sociologie a pedagogiky, a to zejména v oblastech týkajících se edukačního procesu a institucí. Poslední úprava: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (22.08.2012)
|
|
||
Povinná:
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, 176 s. ISBN 80-7178-635-7. ONDREJKOVIČ, P. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: Veda, 2004, 200 s. ISBN 80-224-0781-X. PROKOP, J. Sociologie výchovy a školy. Liberec: PedF Technické univerzity, 2001, 96 s. ISBN 80-7083-535-4. PROKOP, J. Školní socializace. PedF Technické univerzity, 2001, 80 s.. ISBN 80-7083-536-2. PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005, strany 13-70. ISBN 80-246-1008-6.
Povinně výběrová: podle zadání vyučujícího Poslední úprava: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (22.08.2012)
|
|
||
Požadavky k zápočtu:
Požadavky ke zkoušce:
Poslední úprava: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2014)
|
|
||
Tématické okruhy: 1. vymezení sociologie výchovy (sociologie, definování a témata SV, nástin vývoje) 2. sociologické přístupy v sociologii výchovy (funkcionalistický, interakcionistický, konfliktní) 3. vztah společnosti, výchovy a vzdělání 4. funkce výchovy a vzdělání ve společnosti 5. výchovy a vzdělání ve vztahu k socializaci člověka 6. sociální skupina 7. sociální a pedagogická komunikace 8. školná status a role 9. škola jako organizace, či byrokratická instituce 10. rovnost příležitostí ve výchově, vzdělání a životě
Poslední úprava: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (22.08.2012)
|