PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení čtenářské pregramotnosti - OKB01N128A
Anglický název: Development of Pre-reading Literacy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Záměnnost : OPB01N128A
Anotace -
Předmět je zaměřen na problematiku komplexního rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Zabývá se jejím celkovým pojetím, podmínkami a konkrétními přístupy a metodami rozvoje jednotlivých dílčích aspektů, které budoucí čtenář potřebuje pro úspěšné osvojení dovednosti číst a psát i k získání pozitivního vztahu ke čtení.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
Deskriptory

Studijní zátěž: 3 kredity: 8h přímé výuky, 30h plnění úkolů v prostředí Moodle, 37h vypracování seminární práce.

 

Vážené studentky, vážení studenti, 

naše setkání budou probíhat prezenčně.

V případě změny vládních opatření (zatím nepředpokládáme) by se přesunula do online prostředí.

Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e4b4919de0649638d70051c1d17dd7f%40thread.tacv2/conversations?groupId=37b6c562-429e-4ab6-bc0d-10c521aa78b3&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě vypracování seminární práce dle kritérií, která budou zadána při prvním setkání. Dále se očekává aktivní účast na seminářích a plnění dílčích úkolů v prostředí Moodle. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Literatura

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3.

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003.

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007.

MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8.

FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.

TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3.

LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8.

 TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
Metody výuky

Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
Sylabus

Současné pojetí čtenářské pregramotnosti.

Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou.

Rozvoj porozumění textu.

Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.

RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK