PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení čtenářské pregramotnosti - OPB01N128A
Anglický název: Development of Pre-reading Literacy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 0 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB01N128A
Anotace -
Předmět je zaměřen na problematiku komplexního rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Zabývá se jejím celkovým pojetím, podmínkami a konkrétními přístupy a metodami rozvoje jednotlivých dílčích aspektů, které budoucí čtenář potřebuje pro úspěšné osvojení dovednosti číst a psát i k získání pozitivního vztahu ke čtení.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. 

Výsledky učení:

Student vysvětlí pojem čtenářská pregamotnost a argumentačně podpoří důležitost jejího rozvoje v předškolním věku. 

Analyzuje spontánní písařské produkty dítěte předškolního věku a navrhne další možnosti rozvoje dítěte v této oblasti

Uvede možnosti podpory rozvoje porozumění u dětí předškolního věku a na příklady textů aplikuje vhodné čtenářské strategie. 

Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.

RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž: 3 kredity- 24h přímé výuky, 30h samostatné práce v Moodle, 21h příprava prezentace.

 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě zpracování tematického celku/projektu pro rozvoj čtenářské pregramotnosti, který bude vypracován dle předen daných kritérií. S nimi budou účastníci seznámeni na prvním setkání. Podmínkou splnění předmětu je také aktivní účast na seminářích a plnění dílčích úkolů v prostředí Moodle. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
Literatura

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3.

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003.

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007.

MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X.

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8.

FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.

TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3.

LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8.

 TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
Metody výuky

Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
Sylabus

Současné pojetí čtenářské pregramotnosti.

Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou.

Rozvoj porozumění textu.

Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní.

RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK