|
|
|
||
Předmět je zaměřen na problematiku komplexního rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole. Zabývá se jejím celkovým pojetím, podmínkami a konkrétními přístupy a metodami rozvoje jednotlivých dílčích aspektů, které budoucí čtenář potřebuje pro úspěšné osvojení dovednosti číst a psát i k získání pozitivního vztahu ke čtení.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím rozvoje čtenářské gramotnosti v mateřské škole i na počátku školní docházky a rozvíjet jejich profesní kompetence v oblasti plánování, realizování a hodnocení aktivit zaměření na rozvoj budoucích čtenářů, s důrazem na rozvoj porozumění a přípravou na psaní. Součástí předmětu bude i seznámení s metodami výuky čtení a psaní na ZŠ. Výsledky učení: Student vysvětlí pojem čtenářská pregamotnost a argumentačně podpoří důležitost jejího rozvoje v předškolním věku. Analyzuje spontánní písařské produkty dítěte předškolního věku a navrhne další možnosti rozvoje dítěte v této oblasti Uvede možnosti podpory rozvoje porozumění u dětí předškolního věku a na příklady textů aplikuje vhodné čtenářské strategie. Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž: 3 kredity- 24h přímé výuky, 30h samostatné práce v Moodle, 21h příprava prezentace.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Studentům bude udělen klasifikovaný zápočet na základě zpracování tematického celku/projektu pro rozvoj čtenářské pregramotnosti, který bude vypracován dle předen daných kritérií. S nimi budou účastníci seznámeni na prvním setkání. Podmínkou splnění předmětu je také aktivní účast na seminářích a plnění dílčích úkolů v prostředí Moodle. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (01.09.2021)
|
|
||
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3. WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003. BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007. MERTIN, V. GILLERNOVÁ, I. (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, s.r.o., 2003, s.230. ISBN 80-7178-799-X. KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, spol. s r.o., 2008. s.158. ISBN 978-80-7367-359-8. FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1. TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3. LEPILOVÁ, Květuše. Cesty ke čtenářství: vyprávějte si s námi!. Brno: Edika, 2014, 168 s. ISBN 978-80-266-0112-8. TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015, 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|
|
||
Přednáška, diskuze, práce s texty, skupinová práce, videoukázky z praxe. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.09.2020)
|
|
||
Současné pojetí čtenářské pregramotnosti. Psaní - vývoj pojetí písma u dětí, kódování a dekódování, práce s grafikou. Rozvoj porozumění textu. Přechod na ZŠ - požadavky na dítě, metody výuky čtení a psaní. RWCT, čtenářské dílny, čtenářské kostky, projekty na podporu čtenářství. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (04.09.2019)
|