PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výtvarné výchovy I - OK0621163
Anglický název: Didactic of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : O01321163
Prerekvizity : OK0615110
Záměnnost : O01321163
Je prerekvizitou pro: OK0621281
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět Didaktika Vv 1 je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu. Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku, sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků. Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení. Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Cíl předmětu -

Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná

výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako

tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních

kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Deskriptory -

Klíčová slova: Výtvarná výchova, vizuální výchova, interdisciplinarita, vizuální vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, dětská kresba, ontogeneze.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Podmínky zakončení předmětu

ZÁPOČET

průběžné plnění zadaných úkolů

předložení základu profesního portfolia

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Literatura

FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691

KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné

výchově. Plzeň: ZU 2017

Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18].

Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický

vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů

pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Metody výuky -

Přednášky, samostatná četba, analýza textů, profesní portfolio učitele, analýza kurikulárních dokumentů, myšlenkové mapy, muzejní edukace, intepretace uměleckých děl, didaktická transformace obsahu, videoanalýza, plánování vlastní výuky, reflexe, sebereflexe.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
Požadavky ke zkoušce -

* Požadavky pro zápočet:

 

plná docházka

kompletní zpracování průběžných úkolů

Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.

 

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (21.04.2020)
Sylabus

1.      Cíle, obsah a učivo Vv.

2.      Výtvarná typologie.

3.      Vizuální gramotnost.

4.      RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo.

5.      Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat?

6.      Galerijní a muzejní edukace

7.      Tvořivost

8.      Vizuální vnímání.

9.      Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10.   Psychologická východiska Vv.

11.   Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK