|
|
|
||
Předmět Didaktika Vv 1 je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu. Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku, sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků. Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení. Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
|
|
||
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
|
|
||
Klíčová slova: Výtvarná výchova, vizuální výchova, interdisciplinarita, vizuální vnímání, citlivost, představivost, tvorba, komunikace, dětská kresba, ontogeneze. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
|
|
||
ZÁPOČET průběžné plnění zadaných úkolů předložení základu profesního portfolia Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
|
|
||
FULKOVÁ, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN 1210-3691 KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000 KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU 2017 Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999 KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81 STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015 ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016 UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014 WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015 Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
|
|
||
Přednášky, samostatná četba, analýza textů, profesní portfolio učitele, analýza kurikulárních dokumentů, myšlenkové mapy, muzejní edukace, intepretace uměleckých děl, didaktická transformace obsahu, videoanalýza, plánování vlastní výuky, reflexe, sebereflexe. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
|
|
||
* Požadavky pro zápočet:
plná docházka kompletní zpracování průběžných úkolů Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne zakončení předmětu modifikovanou distanční formou dle pokynů vyučující/ho.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (21.04.2020)
|
|
||
1. Cíle, obsah a učivo Vv. 2. Výtvarná typologie. 3. Vizuální gramotnost. 4. RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo. 5. Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat? 6. Galerijní a muzejní edukace 7. Tvořivost 8. Vizuální vnímání. 9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza. 10. Psychologická východiska Vv. 11. Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (06.02.2020)
|