|
|
|
||
Předmět Didaktika Vv 1 je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu.
Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku,
sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků
výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou
podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika
dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly
a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků.
Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení.
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná
výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako
tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních
kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu distanční či hybrodní formou dle pokynů vyučující/ho.
Výuka bude probíhat pomocí komunikační platformy MS TEAMS.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
Klíčová slova: Výtvarná výchova, vizuální výchova, kulturní vzdělávávní, vizuální vnímání, kreativita, citlivost, představivost, tvorba, proces tvorby, komunikace, dialog, spolupráce, reflexe, dětská kresba, ontogeneze.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
FIŠEROVÁ, Z. Vizuální gramotnost jako základní soubor kompetencí empirického diváka pro tvorbu a čtení významů kulturních artefaktů. Disertační práce. PedF UK 2015 KESNER, L. Muzeum umění v digitálním věku. Praha: Argo a NG 2000 KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK 2014, elektronický text PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU 2017 Rámcový vzdělávací program pro základ ní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998 BURZOVÁ, P., HIRT, T., LUPTÁK, L. Vizuální antropologie, klíčové studie a texty. Plzeň: FF ZČU 2015 GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999 KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81 STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015 SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007 ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016 UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014 WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.02.2020)
|
|
||
Přednášky, samostatná četba, analýza textů, profesní portfolio učitele, analýza kurikulárních dokumentů, myšlenkové mapy, muzejní edukace, intepretace uměleckých děl, didaktická transformace obsahu, videoanalýza, plánování vlastní výuky, reflexe, sebereflexe. Studenti budou spolupracovat na výzkumném záměru KVV v projektu Horizon AMASS. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
* Požadavky pro zápočet:
pravidelná docházka, aktivita v seminářích včasné zpracování průběžných úkolů
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu distanční či hybrodní formou dle pokynů vyučující/ho. Výuka bude probíhat pomocí komunikační platformy MS TEAMS.
Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
|
|
||
1. Cíle, obsah a učivo Vv. 2. Výtvarná typologie. 3. Vizuální gramotnost. 4. RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo. 5. Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat? 6. Galerijní a muzejní edukace 7. Tvořivost 8. Vizuální vnímání. 9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza. 10. Psychologická východiska Vv. 11. Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu. Semináře probíhají formou reflexe videonahrávek v souvislosti s jednotlivými tématy kurzu. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (05.02.2020)
|