|
|
|
||
Definice somatopedie jako vědního oboru a místo somatopedie v systému speciální pedagiky.
Tělo a tělesné schéma: nazírání na hodnotu lidského těla , hodnota mobility z vývojového hlediska, psychologický obraz
vlastního těla, bio-psychosociální jednota člověka. Motorika, motorické funkce,centrální mechanismy řízení lidské motoriky
a charakteristiky hybného systému. Pohybově invalidizující vady, jejich rozčlenění, charakteristiky, edukační důsledky.
Invalidita a zdraví podle WHO.Neurofyziologicky podmíněná podpora ontogenetického vývoje - základní a podpůrné
rehabilitační metody (Bobath koncept, Vojtova metoda, Petö terapie a další).
Součástí výuky předmětu je Program řízené reflexe pro speciální pedagogy.
Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (10.05.2007)
|
|
||
HÁJKOVÁ, V. Teoretická východiska k osobám s tělesným postižením. In HOUSAROVÁ, B. a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5. HÁJKOVÁ,V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H, 2001. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6. TROJAN,S.,DRUGA,R.,PFEIFFER, J, VOTAVA,J: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka - třetí, přepracované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2001, ISBN 80-247-1296-2 VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006
Poslední úprava: HAJKOVAV/PEDF.CUNI.CZ (26.09.2010)
|
|
||
Úkoly k samostudiu:
Jaké omezení vyplývá z tělesného postižení pro každodenní život jedince? Charakterizujte systém péče o osoby s tělesným postižením v ČR. Poslední úprava: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (10.05.2007)
|