číslo téma
1 Vymezení vědního oboru, historie, osobnosti oboru, význam v oboru, interdisciplinarita oboru
2 Základní pojmy: jazyk, řeč, komunikace x narušená komunikační schopnost, pojetí normy a patologie v logopedii
3 Základní předpoklady pro produkci a percepci lidské řeči, předpoklady pro interpersonální komunikaci
(biologické a sociální složky řeči)
4 Fyziologie řízení řeči ( teorie)
5 Fyziologie orofaciálního systému
6 Fyziologie orofaciálního systému
7 Ontogeneze - Vývoj dětské řeči
8 Ontogeneze - Vývoj dětské řeči
9 Faktory, ovlivňující vývoj řeči
10 Metody logopedické intervence ( prevence, diagnostika, terapie), profesní a zájmové organizace
11 Uvedení do patologie
12 Uvedení do patologie
Student se seznámí s fyziologií řeči, jazyka, komunikací v různých etapách lidského života. Osvojí si charakteristiku
sociálních i biologických činitelů tohoto procesu. Studenti se seznámí s významem řečových/jazykových/komunikačních
kompetencí pro socializaci jedince.
Poslední úprava: DURDL2AP (27.10.2011)
Topics:
1 Definition of the branch, history, personalities and their branch significancy, branch interdisciplinarity
2 Basic terms: language, speech, communication x disturbed communication,sense in the branch, concept of norms and
pathology
3 Basic conditions for human speech production and perception, conditions for interpersonal communication (biologic and
social speech factors)
4 Physiology of speech control (theory)
5 Physiology of oro-facial system
6 Physiology of oro-facial system
7 Ontogenesis - child speech development
8 Ontogenesis - child speech development
9 Factors influending speech development
10 Methods of logopedics intervention (prevention, diagnostics, therapy), professional and voluntary organazations)
11 Introduction of pathology
12 Introduction of pathology
Student will be acquainted with speech physiology, language, communication in different periods of human life. S/he
masters characteristics of social and biological factors of the respective process. Students get acquainted with sense of
speech/language/communication competences for individual´s socialization.
Poslední úprava: DURDL2AP (27.10.2011)
Literatura
HOUSAROVÁ, B. (ed): Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5. KLENKOVÁ, J.: Logopedie. Praha. Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2.
LECHTA, V. a kol.: Logopedické repetitorium. Bratislava. SPN, 1990. ISBN 80-08-00447-9. OHNESORG,K. Fonetika pro logopedy. Praha. SPN 1974. ŠKODOVÁ,E.,JEDLIČKA,I.a kol: Klinická logopedie.Praha.Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.