PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pragmatika pro učitele 1. st. ZŠ II - O01303249
Anglický název: Pragmatics for the Teachers of First Grade of Basic School II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Staré označení: PRUČ
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Prerekvizity : O01103005, O01303248
Je neslučitelnost pro: OK0603249
Je prerekvizitou pro: O01303149
Je záměnnost pro: OK0603249
Anotace -
Manipulativní princip verbální komunikace. Manipulace dětmi nižšího školního věku. Zneužívání dětí pro manipulaci rodiči. Etika argumentace. Pragmatická stránka diskurzu. Didaktické využití pragmatiky. Gender ve třídním kolektivu, asertivní chování, neverbální komunikace. Interkulturní komunikace. Výuka těchto témat na základní škole.
Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
Deskriptory

Semináře budou probíhat formou konzultací a samostudia. 

 

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu


Požadavky k zápočtu:
Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole"
Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním.


Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
Literatura

HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994.
LEWIS, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000.
MACHOVÁ, S. - ŠAMALOVÁ, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007.
CHEJNOVÁ, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007.

CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: PedF UK, 2010.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000.

SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014. http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848
Další literatura:

Beck, G.: Zakázaná rétorika. 30 manipulativních technik. Praha: Grada, 2007.
Čmejrková, S.: Televizní interview a jiné duely, mediální dialog jako žánr veřejné komunikace. SaS, 60, 1999, s. 247-267.
Hausenblas, K.: Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105.
Hoffmannová, J.: Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209.
Jandová, E.: Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006.
Křivohalvý, J. - Mareš, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
Machová, S. - Švehlová, M.: Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001.
Morris, Desmond: Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009.

Nekula, M.: Signalizování ironie. SaS, 52, 1991, s. 10-19.
Plenčárová, J.: Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006.
Praško, J. - Prašková, H.: Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996.
Trost, P.: Tabu vokativu. In: Studie o jazyku a literatuře. Praha: Torst, 1995, s. 46-48.

Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
Sylabus

Cíl kurzu:
Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Smyslem kurzu je aplikace všech získaných poznatků při výuce českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu bude bohatá demonstrace modelových situací nastávajících při jazykové komunikaci.

Požadavky k zápočtu:
Na základě pokynů zpracovat seminární práci s názvem "Didaktické využití pragmatiky na základní škole"
Z nabídky témat (manipulace, argumentace, gender, řečové chování a zdvořilost, konflikt, asertivní komunikace, neverbální komunikace, interkulturní komunikace) vytvořit podle předlohy metodický list pro učitele a v případě zájmu možno vytvořit i PL pro žáky a v semináři prezentovat vybrané téma a organizaci aktivity ostatním.


Poslední úprava: Chejnová Pavla, doc. PhDr., Ph.D. (15.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK