Předmět je zaměřen na základní orientaci studentů v problematice školní praxe. Obsahovou náplň tvoří témata
zaměřená na praktickou aplikaci pedagogických poznatků ve vyučování. Studenti získávají jak teoretické poznatky,
tak i praktické dovedností z oblasti práce se třídou – příprava na výuku, možné formy individualizace výuky,
formativní i sumativní hodnocení žáků apod. Součástí semináře je také seznámení se základními kurikulárními
dokumenty a způsoby vedení dokumentace o žácích a třídě. Účastníci semináře jsou vedeni k diskuzi nad
předloženými problémy.
Poslední úprava: Staněk Jakub, RNDr., Ph.D. (05.01.2022)
The course is focused on basic orientation of students in the problems of school practice. The content of the
course is focused on practical application of pedagogical knowledge in teaching. Students acquire both
theoretical knowledge and practical skills in the field of classroom work - preparation for teaching, possible forms
of individualization of teaching, formative and summative assessment of pupils, etc. The students are familiarized
with basic curricular documents.
Poslední úprava: Staněk Jakub, RNDr., Ph.D. (05.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu -
1. Aktivní účast na cvičeních, povoleny jsou vzhledem k praxi nejvýše dvě absence. V odůvodněných případech lze vyšší počet absencí nahradit vypracováním náhradních úkolů.
2. Písemné vypracování tří úkolů v předepsaných termínech. Úkoly:
a) hospitační záznam z pedagogické praxe,
b) příprava na vyučovací hodinu,
c) příprava a vyhodnocení písemné práce.
Povaha předmětu neumožňuje opravný termín zápočtu v daném semestru.
Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (22.02.2024)
Requirements for receiving the credit:
1. Active attendance - two absences are allowed.
2. Elaboration of three tasks:
a) observation record of a lesson taught by experience teacher,
b) written preparation for a mathematic lesson,
c) mathematic test for pupils including a proposal for its evaluation.
Attempt to receive the credit from exercise class cannot be repeated.
Poslední úprava: Staněk Jakub, RNDr., Ph.D. (05.01.2022)
Literatura -
Školské dokumenty a současné kurikulární dokumenty pro ZŠ a gymnázium.
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2017.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2009.
Vališová, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2007.
Skalková J.: Obecná didaktika. Grada, Praha, 2007.
Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (24.05.2022)
School documents and current curriculum documents for Czech lower and upper secondary schools.
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 2017.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2009.
Vališová, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2007.
Skalková J.: Obecná didaktika. Grada, Praha, 2007.
Poslední úprava: Staněk Jakub, RNDr., Ph.D. (05.01.2022)
Sylabus -
Základní školské a kurikulární dokumenty.
Práce třídního učitele, dokumentace třídy.
Organizace práce třídy, metody výuky včetně užití technologií.
Příprava, realizace a hodnocení výukového procesu.
Motivace žáků.
Individualizace práce ve třídě.
Hodnocení žáků (sumativní i formativní).
Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (24.05.2022)
Basic curriculum documents.
Work of a class teacher, class documentation.
Organization of classroom work, teaching methods including using digital technology.
Preparation, implementation and evaluation of the teaching and learning process.
Pupils’ motivation.
Individualization of classroom work.
Evaluation of pupils (summative and formative).
Poslední úprava: Staněk Jakub, RNDr., Ph.D. (05.01.2022)