|
|
|
||
Cíle výuky matematiky na druhém stupni základní školy a na střední škole. Poznávací a pojmotvorný proces;
formální poznatky, konstruktivistické přístupy. Analýza koncepce a obsahu některých témat školské matematiky.
Poslední úprava: Staněk Jakub, RNDr., Ph.D. (20.01.2019)
|
|
||
Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.
Podmínky získání zápočtu - prezenční výuka:
1. Aktivní účast na cvičeních, povoleny jsou tři absence. V odůvodněných případech lze absence nahradit vypracováním dalších úkolů.
2. Vypracování tří úkolů v průběhu semestru a jejich odevzdání v předepsaných termínech včetně prezentace některých z nich v rámci cvičení. Témata úkolů:
a) příprava a vyhodnocení písemné práce ze zadaného tématu,
b) motivace zavedení konkrétního pojmu školské matematiky (konstruktivistický přístup),
c) tvorba a řešení aplikačních úloh (včetně metodického zpracování).
Charakter zápočtu neumožňuje jeho opakování. Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (22.02.2024)
|
|
||
Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. (eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK PedF, 2004.
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009.
Kuřina, F. Umění vidět v matematice. Praha: SPN, 1983.
Kuřina, F. Matematika a porozumění světu. Praha: Academia, 2009.
Janík, T., Stuchlíková, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, 5-32.
Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh. Praha: SPN, 1990.
Polák, J. Didaktika matematiky. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2014.
Kolektiv autorů. Náměty na aktivity rozvíjející matematickou gramotnost. Praha: Pedf UK, 2019. Materiál z projektu OP VVV - SC2/5, dostupný https://pages.pedf.cuni.cz/sc25/matematicka-gramotnost/.
Robová, J. Integrace ICT jako prostředek aktivního přístupu žáků k matematice. Praha: UK, PedF, 2012.
Časopisy Matematika-fyzika-informatika, Učitel matematiky, Scientia in educatione
Názvy a značky školské matematiky. Praha: SPN, 1988.
Slovník školské matematiky. Praha: SPN, 1981.
Současné a starší učebnice matematiky pro druhý stupeň základních škol a pro nižší ročníky víceletých gymnázií
Současné a starší učebnice matematiky pro čtyřleté střední školy
Školské dokumenty a vzdělávací programy
Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (30.10.2020)
|
|
||
Získání zápočtu je podmínkou pro konání zkoušky.
Zkouška se skládá z písemné a ústní části. Písemná část předchází ústní části, její nesplnění znamená, že celá zkouška je hodnocena známkou neprospěl(a) a ústní část již nepokračuje. Nesložení ústní části znamená, že při dalším termínu je nutné opakovat obě části zkoušky, písemnou i ústní. Známka ze zkoušky se stanoví na základě hodnocení písemné i ústní části zkoušky.
Písemná část zkoušky se sestává ze čtyř středoškolských příkladů, jejichž řešení je doplněno didaktickými komentáři vztahujícími se k možným obtížím žákům při jejich řešení. Příklady korespondují se sylabem přednášky a s tím, co bylo probíráno na cvičení.
Požadavky u ústní části zkoušky odpovídají sylabu předmětu v rozsahu, který byl prezentován na přednášce. Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (29.09.2020)
|
|
||
Některé problémy současné školské matematiky. Argumentace a zdůvodňování, komunikace a symbolický jazyk matematiky. Projektování výuky, vyučovací metody a formy; konstruktivistické přístupy.
Různé didaktické přístupy k výuce témat:
• Množiny, výroky (induktivní a deduktivní postupy, metody důkazů).
• Číslo, proměnná, parametr; číselné obory.
• Funkce a jejich vlastnosti.
• Trigonometrie.
• Rovnice, nerovnice a jejich soustavy.
• Slovní úlohy, aplikace matematiky. Poslední úprava: Robová Jarmila, doc. RNDr., CSc. (29.09.2020)
|