PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vědecké paradigma a jeho proměny - MS720P20Z
Anglický název: Scientific paradigm and its changes
Český název: Vědecké paradigma a jeho proměny
Zajišťuje: Katedra filosofie a dějin přírodních věd (31-107)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MS720P20K
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Stanislav Komárek, Dr.
Neslučitelnost : MS720P35K, MS720P35Z, MS720P353
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: GAJDOS (12.09.2003)
Vědecké a mimovědecké reflexe živého světa včetně lidského, otázka paradigmatu, interpretace, jazyka, polárního myšlení, redukce, ekleziomorfní struktury jakožto nositelé nauk
Význam dějin vědy pro sebepochopení jednotlivých disciplín, přehled historie biologických nauk, dějiny vědy jako dějiny změn paradigmatu, význam sociomorfních projekcí a ideologických a politických momentů .

Literatura:
Komárek S.(1997): Dějiny biologického myšlení.Praha,Vesmír.
Komárek S.(2000): Příroda a kultura. Praha, Vesmír.
Jahn I.(1998): Geschichte der Biologie. Jena,Fischer.
Sylabus
Poslední úprava: GAJDOS (12.09.2003)

Sylabus:

1.Pojem paradigmatu, interpretace, vědecké a mimovědecké chápání světa a jejich specifika,myšlení v polárních protikladech a jeho úskalí

2.Fenomén jazyka, lidská specifika v této oblasti, evoluce jazyků, vztah jazyka a smyslového vnímání,problém redukce a redukcionismu.

3.Metafora a poezie, příběhovost a mýtus, historický a evoluční proces

4.Sociomorfní, biomorfní a technomorfní modelování, chápání světa skrze jejich prizmata.

5.Nauky a jejich nositelé, pojem ekleziomorfní struktury, jejich činnost v archaických i nových společnostech,

jejich psychologické kořeny a specifika,fenomén byrokratické správy paradigmatu

6.Význam dějin vědy pro sebereflexi jednotlivého oboru a pochopení statu quo, dějiny vědy jakožto střídání paradigmat, význam sociomorfních projekcí pro pochopení biologických koncepcí

7.Chápání biologických jevů u lovecko-sběračských národů a raných agrárních civilizací, chápání biologických jevů u starých civilizací Předního a Dálného východu

8.Zrod biologie jako vědecké disciplíny v antickém Řecku a její pokračování v Římě, biologické myšlení ve středověku u Byzantinců, Arabů a v Evropě

9.Renesanční botanická a zoologická kompendia, propojení biologie a medicíny,anatomické a biologické teorie

10.Biologické myšlení baroka a osvícenství, nástup mechanicismu a Descartovský obrat, teorie preformace, vznik klasifikací a mikroskopické techniky

11.Francouzské biologické myšlení 18. A 19. století, vznik lamarckismu, teorie kataklysmat, typologické myšlení, morfologie a paleontologie

12.Německá "romantická" biologie první poloviny 19.století a její pokračování v embryologii, německé autonomistické škole a etologii

13.Anglická biologická škola, vznik darwinismu a jeho pozdější osudy v podobě neodarwinismu.

14.Vztah vědy a ideologie, popř.politiky, vliv chodu "velkých" dějin na tvářnost biologie, příklad lysenkismu a sociobiologie

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK