PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy - MB180P11
Anglický název: Evaluation in Biology Education - Didactic tests
Český název: Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Výuka v ZS 2022/2023 bude zahájena 3.10.2022Probíhat bude prezenčně.od 2023/24 nahrazeno MB180C52
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: MB180C52
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Výuka bude probíhat prezenčně. Změní-li se epidemiologická situace, budou studenti včas informováni o případných změnách. V úvahu by připadalo online prostředí Google Meet / Google Classroom; v čase daném rozvrhem.

Předmět je zaměřen na jednotlivé formy prověřování znalostí a dovedností žáků ZŠ a SŠ s důrazem na tvorbu nástroje pro hodnocení písemného projevu. Seznamuje s trendy v oblasti hodnocení v národním a mezinárodním kontextu i s výsledky mezinárodních výzkumů.
Poslední úprava: Čížková Věra, doc. RNDr., CSc. (21.09.2021)
Literatura

I.

Kalhous, Z., Obst, O. (2002) Školní didaktika, Portál

Průcha Jan (1996) Pedagogická evaluace, MU Brno

Vašátková, J. (2006) Úvod do autoevaluace školy, UP v Olomouci

 

 II.

Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků, (2005), Grada

Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2008) Školní hodnocení žáků a studentů, Portál

Slavík, J. (1999) Hodnocení v současné škole,  Portál

Laufková, V. (2017) Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika, roč. 67, č. 2, 2017, s. 126–146

Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016) Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Kratochvílová, J.(2011) Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, 2011, MSD

Čechová B. (2009) Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků.  Praha: Portál. 120 s.

Novotná, K., Krabsová, V. (2013). Formativní hodnocení: případová studie. Pedagogika, 63, (3), 355−371.

 

 III.

Hniličková, J., Josífko, N., Tuček, A. (1972) Didaktické testy a jejich statistické zpracování, SPN n. p., Praha 1972

Hrabal V., Lustigová, Z., Valentová, L. (1992) Testy a testování ve škole, Středisko vědeckých informací pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Praha 1992

Chráska, M.: (1999) Didaktické testy, Paido-edice pedagogické literatury, Brno 1999

Jeřábek, O., Bílek, M. (2010) Teorie a praxe tvorby didaktických testů, Olomouc 2010 (http://zvyp.upol.cz/publikace/bilek_jerabek.pdf)

 

IV.

Mandíková, D., Houfková, J. Čížková, V., Čtrnáctová, H., Řezníčková, D. (2012)

Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Podnázev: Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce 2012, 133 s. ISBN 978-80-905370-1-9.

Hejný, M. a kol. (2011)  Matematické a přírodovědné úlohy pro 1. stupeň. UVI.

Spurná, M. (2019). Analýza stavu hodnocení výsledků žáků v ČR a v zahraničí. Podkladová studie, NUV.

Blažek, R. a kol. (2019) Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA, Česká školní inspekce

 

 V.

https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Publikace/PISA_2018_country_note.pdf

http://www.pedagogicke.info/2019/12/csi-vysledky-ceskych-zaku-v-pisa-2018.html

https://www.csicr.cz/getattachment/cz/Dokumenty/Publikace/Ulohy-pro-rozvoj-prirodovedne-gramotnosti/Ulohy_pro_rozvoj_prirodovedne_gramotnosti.pdf

https://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/VVV/VYUZITI-VYSLEDKU-VYZKUMU-PRO-PODPORU-SKOL-A-JEJICH/matem-a-prirod-ulohy-pro-1-stupen-publikace.pdf

https://www.csicr.cz/getattachment/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS/Uvolnene-testove-ulohy/Uvolnene-ulohy-z-TIMSS-2015/Publikace-k-uvolnenym-uloham-TIMSS-2015_web1.pdf

https://perpetuum.cz/2020/03/jak-zvladnout-vyuku-po-uzavreni-skol-tipy-na-online-aplikace/

 

 

 

Poslední úprava: Čížková Věra, doc. RNDr., CSc. (30.09.2021)
Požadavky ke zkoušce

Pro udělení zápočtu bude požadováno: 

  • 80% docházka
  • průběžná skupinová práce, tj. zpracování vybraného tematického okruhu - konceptuální rámec, návrh testových otázek a jejich validace
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (02.09.2022)
Sylabus

Vzhledem k současným cílům výuky, mezi které patří i snaha rozvinout kompetence učitelů pro distanční výuku, budou u jednotlivých vybraných témat naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u budoucích učitelů (i jejich žáků) formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Pozornost bude věnována rozdílným přístupům k hodnocení žáků a výsledkům jejich práce při využívání distanční a prezenční výuky. Upozorněno bude také na úskalí ale i výhody distančního způsobu hodnocení a na možnosti, jak se vyhnout zbytečným problémům.

Časový harmonogram s odkazem na výukové materiály a podrobnější strukturaci obdrží studenti po definitivním zápisu do SISu.

Okruhy

  1. Hodnocení žáků, jeho funkce, typy, současné trendy
  2. Formy hodnocení; požadavky na hodnocení
  3. Vyhodnocování práce žáků pomocí kritérií;
  4. Chyby a objektivita hodnocení
  5. Didaktické testy - vlastnosti, význam, klasifikace testu
  6. Didaktické testy - typy položek, srovnání, příklady, klady, zápory
  7. Didaktické testy - hodnocení testů, analýza položek a chyb
  8. Plošné ověřování výsledků výuky - uzlové body studia, maturitní zkouška, postavení biologie
  9. Výzkum TIMSS a PISA, specifika úloh, problémy českých žáků
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (02.09.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK