Předmět je zaměřen na problematiku didaktických testů. Věnuje pozornost porozumění jejich teoretickým východiskům (klasická teorie testů a Item Response Theory), možnostem jejich validace a interpretace. Důraz je kladen na rozvoj schopnosti samostatné tvorby školních testů a jejich vyhodnocování.
Otázky spojené s rolí testů ve vzdělávání jsou dále diskutovány v národním a mezinárodním kontextu a etablovanými mezinárodních výzkumy přírodovědné gramotnosti.
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (09.06.2023)
Literatura
Problematika školního hodnocení
Kalhous, Z., Obst, O. (2002) Školní didaktika, Portál
Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků, (2005), Grada
Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2008) Školní hodnocení žáků a studentů, Portál
Slavík, J. (1999) Hodnocení v současné škole, Portál
Laufková, V. (2017) Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika, roč. 67, č. 2, 2017, s. 126–146
Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016) Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
Kratochvílová, J.(2011) Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, 2011, MSD
Teorie testů
Chráska, M.: (1999) Didaktické testy, Paido-edice pedagogické literatury, Brno 1999
Jeřábek, O., Bílek, M. (2010) Teorie a praxe tvorby didaktických testů, Olomouc 2010 (http://zvyp.upol.cz/publikace/bilek_jerabek.pdf)
https://shiny.cs.cas.cz/ShinyItemAnalysis/
Mezinárodní testy
Spurná, M. (2019). Analýza stavu hodnocení výsledků žáků v ČR a v zahraničí. Podkladová studie, NUV.
Blažek, R. a kol. (2019) Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření PISA, Česká školní inspekce
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (09.06.2023)
Požadavky ke zkoušce
Pro udělení zápočtu bude požadováno:
maximálně 2 absence (v případě plnění pedagogických praxí z biologie v daném semestru kontaktujte vyučující)
průběžná skupinová práce, tj. zpracování vybraného tematického okruhu - konceptuální rámec, návrh testových otázek a jejich validace
Průběžné informace a komunikace probíhají v příslušném kurzu Google Classroom.
Poslední úprava: Janštová Vanda, RNDr., Ph.D. (28.09.2024)
Sylabus
Okruhy:
Hodnocení žáků, jeho funkce, typy, současné trendy
Formy hodnocení; požadavky na hodnocení
Vyhodnocování práce žáků pomocí kritérií;
Chyby a objektivita hodnocení
Didaktické testy - vlastnosti, význam, klasifikace testu
Didaktické testy - typy položek
Didaktické testy - cutscore, klasifikační schéma
Didaktické testy - položková analýza
Didaktické testy - CTT a IRT teoretický rámec
Plošné ověřování výsledků výuky - uzlové body studia, maturitní zkouška, postavení biologie
Výzkum TIMSS a PISA, specifika úloh, problémy českých žáků
V průběhu výuky jsou opakovaně používány anglicky psané odborné podklady – články, ukázky konceptuálních rámců, testových otázek ap. Pro analýzu testových položek je používána anglickojazyčná aplikace ShinyItemAnalysis.
U vybraných témat budou naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u budoucích učitelů (i jejich žáků) formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Pozornost bude věnována rozdílným přístupům k hodnocení žáků a výsledkům jejich práce při využívání distanční a prezenční výuky. Upozorněno bude také na úskalí ale i výhody distančního způsobu hodnocení a na možnosti jejich administrace (online testy a hodnocení).
Poslední úprava: Novotný Petr, PhDr., Ph.D. (09.06.2023)