PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Informatika ve školní praxi - MB180C23A
Anglický název: ICT in Schools
Český název: Informatika ve školní praxi
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 25
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Neslučitelnost : MB180C23
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (22.11.2023)
Předmět je věnován roli informačních technologií ve školní výuce. Zabývá se teoretickými aspekty technologií ve výuce a hledá smysluplné formy jejich zařazení do výuky přírodovědných předmětů, zejména biologie. Cílem předmětu je rozvinout digitální gramotnost účastníků tak, aby získali kompetence pro distanční výuku, která bude vhodným doplňkem pro prezenční formy, naznačit cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u žáků formou konkrétních úloh a problémů včetně instrumentace laboratorních úloh; neopomíjí ale ani zamyšlení nad specifiky digitálních technologií z pohledu kognitivního, afektivního a psychomotorického vývoje jedince.

Podle časových možností vyučujícího je otevírána také anglicky vyučovaná paralelka.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)
  • Alter, A. L., & Tesla, J. (2018). Neodolatelné: vzestup návykových technologií a byznys se závislostí (První vydání). Brno: Host.
  • GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London: David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
  • Murphy, S., Hill, T., McDonagh, P., & Flaherty, A. (2022). Mundane emotions: Losing yourself in boredom, time and technology. Marketing Theory, 0(0). https://doi.org/10.1177/14705931221138617
  • Newport, C. (2016). Hluboká práce: pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě. (K. Ešnerová, Přel.) (Vydání první). V Brně: Jan Melvil Publishing.
  • Spitzer, M. (2014). Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum (1. vyd). Brno: Host.
  • Spitzer, M. (2016). Kybernemoc! jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. (I. Kratochvílová, Přel.) (První vydání). Brno: Host - vydavatelství, s.r.o.
  • Wolf, M. (2018). Reader, Come Home: The Reading Brain in a Digital World. New York, NY: Harper.

-----

-----

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)

Aktivní účast s alespoň 80% docházkou a plnění průběžně zadávaných úkolů (dopracování projektů ze seminářů).

 

Průběžná komunikace i odevzdávání práce probíhá v příslušném kurzu Google Classroom.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (05.01.2023)

Předmět je členěn do tří tematických sekcí. První vede k zamyšlení nad rolí technologií ve výuce, druhá sekce je věnována obecně použitelným dovednostem práce s ICT, třetí pak představuje přímo pro školu vyvíjené nástroje.

Aktuality, studijní materiály, konkrétní rozložení témat a zadání seminárních prací viz LMS GoogleClassroom.

V průběhu výuky jsou, vzhledem k povaze témat, opakovaně používány anglicky psané odborné podklady – cookbooks a internetové zdroje, specializovaný software ap.

Pro reálný nácvik a zvládnutí distanční výuky a jejího technologického aspektu je jedno setkání vedeno distanční formou prostřednictvím LMS (zpravidla téma "LearningManagementSystem aneb Moodle není jediný").

Sekce A

  • digitální technologie a jejich vliv na žáka
  • prezentační software&dovednosti
  • lineární a nelineární prezentace, screen-free teaching
  • Autorský zákon 121/2000 Sb.

Sekce B

  • práce s multimédii
    • video
    • zvuk
    • vektory
    • rastry
    • 3D tisk
  • rozšířená realita
  • bioinformatika aneb biologie skrz klávesnici
  • GIS for dummies

Sekce C

  • LearningManagementSystem aneb Moodle není jediný
    • distanční vzdělávání jako fenomén
    • technické a kompetenční předpoklady pro úspěšnou distanční výuku
    • motivace po drátě - specifika distanční výuky v afektivní oblasti
  • práce s interaktivní tabulí - na hraně retro stylu
  • aktivizační technologické prvky - inspiromat aplikací, zejména mobilních
  • instrumentace školního pokusu
    • black-box sestavy
    • mobile-first
    • DIY přístup
    • remote labs
  • self-regulated learning a jeho technologická podpora
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK