Přednášky představí základní témata umění renesance v Itálii, v oblasti architektury, sochařství a malířství. Jednotlivé přednášky jsou zaměřena na významná umělecká centra a významné osobnosti.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Lectures are fosuced to the basic themes of Renaissance art in Italy, in the field of architecture, sculpture and painting. Individual lectures are focused on important art centers and important personalities.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je studentům zprostředkovat základní přehled o vývoji renesančního umění v Itálii a principech jednotlivých uměleckých škol.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Completion of the credit test: success rate: 2/3 correct answers.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Literatura -
1. Základní přehledová literatura:
Andrew Martindale, Člověk a renesance, Praha 1971.
E.H. Gombrich, Příběh umění, Praha 1995, kap. 12-18.
Rolf Toman /ed./, Umění italské renesance, architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha (jakýkoli rok vydání)
René Huyghe /ed./, Encyklopedie. Umění renesance a baroku, Praha 1970.
Paul Johnson, Dějiny renesance, Brno 2004
Frederick Antal, Florentské malířství a jeho společenské pozadí. Měšťanská republika, než převzal moc Cosimo de´Medici - XIV. století a počátek století XV., /London 1947/, Praha 1954.
2. Doporučená literatura (3 tituly k zápočtu):
Max Dvořák, Umění jako projev ducha, Praha 1936, kapitoly Nové evangelium; Brunelleschi; Tintoetto
Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku, Praha 1946.
Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století, Praha 1984.
Jaroslav Pešina, Tektonický prostor a architektura u Giotta, Praha 1945.
V.V. Štech, Donatello, Praha 1956.
V.V. Štech, Italská renesanční plastika, Praha 1960.
Jaroslav Pešina, Giotto, úvodní stať ve svazku Prameny, sbírka dobrého umění, sv. 64, Praha 1949.
Oldřich Blažíček, Raffael, Praha 1982
Girgio Vasari, Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů I a II, Praha (jakýkoli rok vydání)
Jaromír Pečírka, Leonardo da Vinci, Praha 1975
Oldřich Blažíček, Michelangelo, Praha 1975
Ivo Krsek, Tizian, Praha 1976
Cristina Aidini Luchinat, Elena Capretti, Velcí mistři italského výtvarného umění, Frýdek-Místek 2002
Pierre Francastel, Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno 2003, kap. 1 a dodatky
3. Katalogy českých sbírek k tématu
Olga Pujmanová, Petr Přibyl, Italian painting c. 1330–1550, Praha 2008
Jaromír Neumann, Obrazárna pražského hradu, Praha 1966
Martin Zlatohlávek (ed.), Italské renesanční umění z českých sbírek : kresby a grafika, Praha 1996
Giulio Bora a Martin Zlatohlávek, Kresby z Cremony. Umění renesance a manýrismu v lombardském městě, katalog výstavy Národní galerie v Praze, Praha 1995
Ladislav Daniel (ed.), Florenťané : umění z doby medicejských velkovévodů, Praha 2002
Milan Togner, Kroměřížská obrazárna. Katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži, Praha 1998
Ladislav Daniel, Olga Pujmanová, Milan Togner; Michal Soukup (ed.), Olomoucká obrazárna. I, Italské malířství 14.-18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 1996
4. Nástavba:
S.J. Freedberg, Painting in Italy 1500-1600, The Pelican History of Art, Penguin Books 1971.
J. Bialostocki /ed./, Spätmittelalter und beginnende Neuzeit, Propylaen Kunstgeschichte, Bd. 7, Berlin 1972.
Pavel Preiss, Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století, Praha 1974.
Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii, Praha 1996.
Pavel Preiss, Giorgio Vasari. Profil výtvarného umělce a literáta. in: Giorgio Vasari, Životy nevýznačnějších malířů, sochařů a architektů, I, Praha 1998, s. 9-46.
André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k protireformaci, Brno 2003.
Eugenio Garin, Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
1. Basic overview literature:
Andrew Martindale, Člověk a renesance, Praha 1971.
E.H. Gombrich, Příběh umění, Praha 1995, kap. 12-18.
Rolf Toman /ed./, Umění italské renesance, architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha (jakýkoli rok vydání)
René Huyghe /ed./, Encyklopedie. Umění renesance a baroku, Praha 1970.
Paul Johnson, Dějiny renesance, Brno 2004
2. Recommended literature:
Max Dvořák, Umění jako projev ducha, Praha 1936, Nové evangelium s. 16-48; Brunelleschi s. 49-64; Dürerova Apokalypsa s. 65-75.
Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku, Praha 1946.
Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století, Praha 1984.
Jaroslav Pešina, Tektonický prostor a architektura u Giotta, Praha 1945.
V.V. Štech, Donatello, Praha 1956.
V.V. Štech, Italská renesanční plastika, Praha 1960.
Jaroslav Pešina, Giotto, úvodní stať ve svazku Prameny, sbírka dobrého umění, sv. 64, Praha 1949.
Frederick Antal, Florentské malířství a jeho společenské pozadí. Měšťanská republika, než převzal moc Cosimo de´Medici - XIV. století a počátek století XV., /London 1947/, Praha 1954.
Oldřich Blažíček, Raffael, Praha 1982
Girgio Vasari, Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů I a II, Praha (jakýkoli rok vydání)
Jaromír Pečírka, Leonardo da Vinci, Praha 1975
Oldřich Blažíček, Michelangelo, Praha 1975
Ivo Krsek, Tizian, Praha 1976
Cristina Aidini Luchinat, Elena Capretti, Velcí mistři italského výtvarného umění, Frýdek-Místek 2002
Pierre Francastel, Malířství a společnost. Výtvarný prostor od renesance ke kubismu, Brno 2003 /zvl. kap. 1, s. 9-69/.
3. Catalogs of Czech collections
Olga Pujmanová, Petr Přibyl, Italian painting c. 1330–1550, Praha 2008
Jaromír Neumann, Obrazárna pražského hradu, Praha 1966
Martin Zlatohlávek (ed.), Italské renesanční umění z českých sbírek : kresby a grafika, Praha 1996
Giulio Bora a Martin Zlatohlávek, Kresby z Cremony. Umění renesance a manýrismu v lombardském městě, katalog výstavy Národní galerie v Praze, Praha 1995
Ladislav Daniel (ed.), Florenťané : umění z doby medicejských velkovévodů, Praha 2002
Milan Togner, Kroměřížská obrazárna. Katalog sbírky obrazů Arcibiskupského zámku v Kroměříži, Praha 1998
Ladislav Daniel, Olga Pujmanová, Milan Togner; Michal Soukup (ed.), Olomoucká obrazárna. I, Italské malířství 14.-18. století z olomouckých sbírek, Olomouc 1996
4. Extension literature:
S.J. Freedberg, Painting in Italy 1500-1600, The Pelican History of Art, Penguin Books 1971.
J. Bialostocki /ed./, Spätmittelalter und beginnende Neuzeit, Propylaen Kunstgeschichte, Bd. 7, Berlin 1972.
Pavel Preiss, Panoráma manýrismu. Kapitoly o umění a kultuře 16. století, Praha 1974.
Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii, Praha 1996.
Pavel Preiss, Giorgio Vasari. Profil výtvarného umělce a literáta. in: Giorgio Vasari, Životy nevýznačnějších malířů, sochařů a architektů, I, Praha 1998, s. 9-46.
André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k protireformaci, Brno 2003.
Eugenio Garin, Renesanční člověk a jeho svět, Praha 2003
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Metody výuky -
Frontální výklad, diskuze se studenty, četba odborných textů, rozbor obrazového materiálu.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Frontal interpretation, discussion with students, reading of professional texts, analysis of visual material.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočet bude udělen na základě tohoto požadavku: Na konci zimního semestru proběhne zápočtový test - poznávačka z obrazového materiálu probíraného během přednášek. V testu bude student určovat autora uměleckého díla, námět uměleckého díla, datování uměleckého díla, v případě architektury také lokaci. Hranice pro úspěšné splnění testu jsou 2/3 správných odpovědí.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Credit will be granted based on this requirement: At the end of the winter semester, a credit test will be given - a cognitive test of the visual material discussed during the lectures. In the test, the student will identify the author of the artwork, the subject of the artwork, the dating of the artwork, and in the case of architecture, the location. The threshold for passing the test is 2/3 correct answers.
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Vstupní požadavky -
Láska k umění
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)
Love for art
Poslední úprava: Zlatohlávek Martin, doc. PhDr., Ph.D. (30.08.2023)