PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Nationalism and Historiography in Central Eurasia - JTM057
Anglický název: Nationalism and Historiography in Central Eurasia
Zajišťuje: Katedra ruských a východoevropských studií (23-KRVS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 24 / neurčen (1)
Minimální obsazenost: 1
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Slavomír Horák, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Slavomír Horák, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JMM702
Je neslučitelnost pro: JMM702
Anotace -
Kurz seznamuje studenty s fenoménem nacionalismu prostřednictvím vytváření a (zne)užívání historie v procesu budování státu a národa. Zaměřuje se na oblast Centrální Eurasia (Střední Asia a Kavkaz) související širší oblasti (Střední východ, postsovětský prostor, Střední/Východní Evropa). Kromě přehledu teoretických pojmů budou prozkoumány případové studie různých historických mýtů.
Poslední úprava: Horák Slavomír, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2025)
Cíl předmětu - angličtina

Learning outcomes of the course: 

Specific knowledge

The ability to employ research and develop analytical and argumentation skills are indispensable features for those willing to succeed in the course. In addition to learning basic facts on the topic of the course, this seminar-style course is intended to develop methodological and analytical skills among the students. Students are also encouraged to familiarize themselves with the basics of the history of the Caucasus and Central Asia.

Transferable skills

Capacity for logical inference, distinguishing between history and historical myth. Students are encouraged to explore and apply the historical myths used by historiography, politicians, or historians in their own home countries/regions in their in-class presentations, discussions, and final interviews.

In the process of learning, students are expected to sharpen their abilities in conducting a discussion, delivering a presentation, and drafting an argumentative piece. To achieve these skills, students should behave cooperatively and mutually supportively.

Values

After completing the course, students will have a clear understanding of scholars' and analysts’ academic responsibility towards society. 

Poslední úprava: Horák Slavomír, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK