PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Applied Social Research - JSM032
Anglický název: Applied Social Research
Zajišťuje: Katedra sociologie (23-KS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 7
Rozsah, examinace: 2/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:24 / 24 (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Remr, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JSM540
Je neslučitelnost pro: JSM548, JSM540
Cíl předmětu - angličtina

Course Objectives:

This course has several student learning objectives. Students are expected to develop the following knowledge, skills, and abilities:
a) Understand the nature and purpose of social research
b) Learn relevant vocabulary/terminology in the field of attitude measurement
c) Distinguish between methods for identifying bias and other research errors
d) To understand the basic methodology of attitude measurement.

This course will be held in the Jinonice building, room B228, on Thursdays from 8:40 to 10:50, starting on February 20, 2025 and ending on May 15, 2025.

Poslední úprava: Remr Jiří, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina

Examination:
Students are required to take midterm and final exams (closed book exam, single best answers).

Poslední úprava: Remr Jiří, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Literatura - angličtina

Obligatory reading:

Hedrick, T. E., Bickman, L., Rog, D. J., 1993. Applied Research Design. A Practical Guide. London, SAGE Publications

Rog, D. 2009. Applied Research Design: A Practical Approach. The SAGE Handbook of Applied Social Research Methods

 

Recommended reading:

Batini, C., Scannapieco, M., 2006. Data Quality. Concepts, Methodologies and Techniques. Berlin, Springer-Verlag.

Biemer, P. P., Lyberg, L. E., 2003. Introduction to Survey Quality. New Jersey, Wiley.

Sudman, S., Bradburn, N. M., Schwarz, N., 1996. Thinking about Answers: The Application of Cognitive Processes to Survey Methodology. New Jersey, Wiley.

Willis, G. B., 2005. Cognitive Interviewing. A Tool of Improving Questionnaire Design. London, SAGE Publications.

Poslední úprava: Remr Jiří, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Požadavky ke zkoušce - angličtina

Grading:

     91-100 % = A

     81-90 % = B

     71-80 % = C

     61-70 % = D

     51-60 % = E

     < 50 % = F (failed; not passed)

Poslední úprava: Remr Jiří, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
Sylabus - angličtina

Major Topics:

Lecture 01: Course Overview; Introduction to the Total Survey Error Paradigm

Lecture 02: Mode Effect

Lecture 03: Social Desirability Response Bias

Lecture 04: Satisficing

Lecture 05: Other Response Biases

Lecture 06: Cognitive interviewing

Lecture 07: Midterm (March 27, 2025)

Lecture 08: Nonresponse bias

Lecture 09: Nonresponse reduction

Lecture 10: Mixed Design

Lecture 11: Validity & Reliability

Lecture 12: Final Exam (May 15, 2025)

Poslední úprava: Remr Jiří, Mgr., Ph.D. (26.06.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK