PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2010/2011
   Přihlásit přes CAS
Globální terorismus - JPM429
Anglický název: The Global Terrorism
Zajišťuje: Katedra mezinárodních vztahů (23-KMV)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2010 do 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Radana Makariusová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radana Makariusová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Ve slož. korekvizitě pro: JPM301
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Sylabus
Poslední úprava: MAKAR6AS (05.10.2011)

GLOBÁLNÍ TERORISMUS

SEMINÁŘ

(ST 14:00 - 15:30, č. 4019, 0/1, kredity 4)

(5 seminářů vyučovaných během zimního semestru 2010)

HARMONOGRAM:

? 29.9. ÚVODNÍ HODINA

? 13.10. LEKCE A

? 27.10. LEKCE B

? 10.11. LEKCE C

? 24.11. LEKCE D

? 8.12. LEKCE E

VYUČUJÍCÍ:

? PhDr. Radana Makariusová, PhD.

? Konzultační hodiny po domluvě

? Email: radana@makarius.cz

VYMEZENÍ KURZU:

Povinně volitelný magisterský kurz, počet studentů v kurzu je omezen na 25.

ANOTACE:

Kurz podává přehled o fenoménu terorismu napříč třemi stoletími od jeho počátků na konci 19. století až do současnosti na počátek 21. století.

CÍLE KURZU:

Cílem kurzu je představení specifických projevů jednotlivých vln terorismu a konkrétních ukazatelů, které vlny definují. Vzhledem k názvu kurzu bude naše pozornost zaměřena zejména na poslední vlnu terorismu - globální terorismus a fenomény, které globální terorismus provázejí. Budeme se soustředit na strukturu současných teroristických skupin jejich výcvikové a logistické možnosti, na fenomén sebevražedného terorismu a v neposlední řadě i na budoucí hrozby z terorismu vyplývající.

METODY VÝUKY:

Kurz se skládá z úvodní informační hodiny a pěti seminářů. Každý z těchto seminářů bude mít následující strukturu:

? Uvedení do problematiky ze strany přednášející (20 min.)

o Krátká prezentace, která představí základní charakteristiku probíraného tématu.

? Prezentace skupiny studentů na zadané téma (30 - 40 min.)

o Prezentace budou mít informativní formu o zadaném tématu a současně budou obsahovat návrh možných řešení.

o Požaduje se zpracování ve formě elektronické vizuální prezentace (PowerPoint).

? Diskuse k prezentaci (20 - 30 min.)

o Diskuse se zaměří na otázky, které byly v prezentaci opominuty, jež jsou kontroverzní nebo jinak zajímavé.

Studenti se na účast na seminářích připravují četbou zadaných textů. Splnění této povinnosti dokládají na začátku každé hodiny odevzdáním písemných odpovědí na zadané otázky.

Své působení v kurzu studenti uzavřou napsáním závěrečného eseje v délce 5 - 7 normostran na zadané téma, jež v průběhu kurzu konzultují s vyučující. Témata se musí týkat problematiky terorismu, z výběru jsou vyloučeny kompilace na jednotlivé teroristické organizace či skupiny.

Deadline pro odevzdání závěrečného eseje je 9.1.2011. Studenti, kteří ve stanoveném termínu esej neodevzdají, nemohou kurz absolvovat!

ZÍSKANÉ DOVEDNOSTI:

Po absolvování kurzu by studenti měli být schopni analyzovat problematiku terorismu se souvisejícími jevy a lépe se orientovat v analýze současného potencionálního nebezpečí. Na praktické úrovni studenti dostanou příležitost ke zlepšení svých prezentačních schopností a písemného projevu i k týmové spolupráci.

POŽADAVKY:

Pro absolvování kurzu je nezbytné splnění VŠECH níže uvedených požadavků. Při nesplnění byť i jediného z nich student neobdrží závěrečnou známku.

? Pravidelná docházka:

o Povolena je jedna absence z pěti výukových seminářů (lekce A - E), další absence mohou být povoleny pouze po předložení lékařského potvrzení (nemoc).

? písemné odpovědi na otázky k povinné četbě na každý seminář

(10 bodů)

o Odevzdávají se vyučující na začátku každého semináře.

o V případě neúčasti na semináři student zašle své odpovědi vyučující emailem.

? prezentace (40 bodů)

o Ústní vystoupení doplněné elektronickou vizuální prezentací.

o Délka 30 - 40 minut.

? účast na diskuzi (10 bodů)

o Vyžaduje se aktivní účast na debatě.

? esej (40 bodů)

o V délce 5 - 7 normostran na zvolené téma, které je předem konzultováno s vyučující.

o Poznámka k plagiátorství:

? Student, který odevzdá esej, jež používá cizí zdroje bez řádných odkazů, bude z kurzu vyloučen.

? Totéž platí, pokud student odevzdá práci, kterou již prezentoval v jiném kurzu.

HODNOCENÍ:

? 100 - 90 bodů ... výborně

? 89 - 70 bodů ... velmi dobře

? 69 - 55 bodů ... dobře

? 54 a méně bodů ... neprospěl(a)

LEKCE A:

VLNY TERORISMU A JEJICH POROVNÁNÍ SE SOUČASNÝMI PROJEVY GLOBÁLNÍHO TERORISMU

Povinná četba:

? Rasler, Karen and Thompson R. William: Looking for Waves of Terrorism

? Úkoly či otázky:

? Charakterizujte jednotlivé vlny terorismu, jejich přechody a chování teroristických skupin v konkrétních časových obdobích.

? Proč se specifické projevy teroristických činů v jednotlivých časových obdobích nazývají "vlny?

? Jensen, Richard Bach: Nineteenth Century Anarchist Terrorism: How Comparable to the Terrorism of Al-Qaeda?

? Úkoly či otázky:

? Porovnejte motivy, způsob a projevy vedení boje mezi al-Káidou a teroristickými uskupeními 1. vlny.

? Proveďte stručnou komparaci se současnou "globální vlnou".

? Cuenca-Sánchec, Ignacio: The Dynamics of Nationalist Terrorism: ETA and the IRA

? Úkoly či otázky:

? Charakterizujte typické projevy národního terorismu a porovnejte s typickými projevy ostatních vln.

? Definujte strategii národního terorismu.

Téma prezentace: Jaké jsou efektivní nástroje boje proti terorismu? Charakterizujte vývoj snah boje proti terorismu v jednotlivých obdobích (vlnách). Jaká je současná snaha boje proti terorismu? Je skutečně efektivní? Definujte vývoj boje proti terorismu v rámci OSN, NATO a EU.

Jaká je současná strategie boje proti terorismu administrativy Baracka Obamy?

LEKCE B:

DŽIHÁDISMUS, ISLAMISMUS, NÁBOŽENSKÝ TERORISMUS - ZÁKLADNÍ ASPEKTY SOUČASNÉHO TERORISTICKÉHO NEBEZPEČÍ

Povinná četba:

? Venkatraman, Amritha: Religious Basis for Islamic Terrorism: The Quran and Its Interpretations

? Úkoly či otázky:

? Vysvětlete rozdíl mezi náboženským a islámským terorismem.

? Jak autorka analyzuje: 1. možnosti použití násilí v Koránu?

2. možnosti využití terorismu v Koránu?

? Masters, Daniel: The Origins of Terrorist Threats: Religious, Separatist, or Something Else?

? Úkoly či otázky:

? Je podle autora současný terorismus motivován zejména náboženskými prvky? Uveďte příklady.

? Pizza, A. James: Is Islamic Terrorism More Dangerous? An Empirical Study of Group Ideology, Organization, and Goal Strucure

? Úkoly či otázky:

? Charakterizujte autorovo pojetí divergence náboženských organizací.

? Uveďte zásadní argumenty a přidejte příklady.

? Torres, R. Manuel: Analysis and Evolution of the Global Jihadis Movement Propaganda

? Úkoly či otázky:

? Definujte globální džihadistické hnutí a uveďte jeho základní definiční prvky.

Téma prezentace: Zhodnoťte střet civilizací - střet křesťanské a muslimské kultury, uveďte historické souvislosti. Je islámský fundamentalismus skutečně důsledkem pronikání západních ideálů do arabské kultury? Připojte vlastní názor, zda tento střet je hlavním důvodem současného náboženského terorismu nebo nikoliv a pokuste se nalézt řešení.

LEKCE C:

VÝCVIK TEORISTŮ - ALFA A OMEGA TERORISTICKÉ HROZBY

Povinná četba:

? Nesser, Peter: How did Europe´s Global Jihadis Obtain Training for Their Militant Causes?

? Úkoly či otázky:

? Charakterizujte 2. generaci globálních džihadistů a odlište od 1. generace.

? Popište rozvoj džihadismu v Evropě.

? Lia, Brynjar: Doctrines for Jihadi Terrorist Training

? Úkoly či otázky:

? Definujte teoretické džihadistické doktríny výcviku všech adresovaných teoretiků, viz. níže:

  • Dr. Abdullaha Azzama
  • Sayyid Imam al-Sharifa
  • Abu Bakra Naji
  • Abu Musaba al-Suri

? V čem spočívají zásadní odlišnosti?

? Tonnessen, Truls Hallberg: Training on a Battlefield: Iraq as a Training Camp

? Úkoly či otázky:

? Je možné konflikt v Iráku chápat jako 2. Afghánistán?

? Vysvětlete specifická kritéria výcviku džihadistů v Afghánistánu a výcviku džihadistů v Iráku?

? Stenersen, Anne: The Internet: A Virtual Training Camp?

? Úkoly či otázky:

? Vysvětlete vlastními slovy význam termínu "virtual training camp".

? Je skutečně možné získat kvalitní přípravu a výcvik džihádisty za pomoci internetu? Zohledněte všechny dostupné faktory.

? Kdo se podílí na zveřejňování informací dostupných na internetu?

Téma prezentace: Porovnejte způsob a průběh výcviku teroristů, kteří se účastnili na plánování a samotném uskutečnění významných teroristických útoků (teroristický útok na ambasády ve východní Africe 7.8.1998, teroristický útok na USS Cole v Adenu v Jemenu 12.10.2000, teroristický útok na USA 11.9.2001, teroristický útok v Madridu 11.3.2004, teroristický útok na Londýn 7.7.2005). Kde teroristé absolvovali výcvik, pokud jej absolvovali, kde se narodili a kde žili před vykonáním útoku?

LEKCE D:

AL - KÁIDA

Povinná četba:

? Gunaratna, Rohan: Al Qaeda in the Tribal Areas of Pakistan

? Úkoly či otázky:

? Vysvětlete termín "talibanization".

? Definujte současnou strukturu al-Káidy.

? K zamyšlení: vyjádřete svůj vlastní názor - existuje všeobecná domněnka o působnosti Usamy bin Ladina v Pákistánu. Proč zůstává mezinárodní společenství pouze u konstatace tohoto faktu?

? Kfir, Isaac: Islamic Radicalism in East Africa: Is There a Cause for Concern?

? Úkoly či otázky:

? Jaké jsou důvody rozvoje islámského radikalismu ve východní Africe? Zdůvodněte a aplikujte na příkladech.

? Je možné porovnat situaci ve východní Africe se situací na afghánsko-pákistánském pomezí, respektive v Pákistánu?

? Zwikael, Ofer: Al Qaeda Operations: Project Management Analysis

? Úkoly či otázky:

? Která oblast projektového managementu al-Káidy Vás nejvíce zaujala a proč?

? Cruickshank, Paul: Abu Musab al Suri: Architec of the New Al Qaeda

? Úkoly či otázky:

? Definujte termín "nová al-Káida"?

? Kdo je Abu Musab al Suri?

? Byl Abu Musab al Suri ve styku s významnými činiteli al-Káidy? S kterými a za jakým účelem?

Téma prezentace: Detailně charakterizujte současnou situaci v zemích východní Afriky, v Afghánistánu, Pákistánu, Iráku a zaměřte se zejména na působnost islámských militantních skupin. Definujte působení vyjmenovaných zemí v regionu a v mezinárodním dění. Jakou úlohu tyto země hrají v mezinárodní politice? Jedná se o zhroucené státy či nikoli? Proveďte komparaci a porovnejte, zda ve všech jmenovaných zemích jsou stejné podmínky pro rozvoj radikálních islamistických hnutí a odnoží teroristické organizace al-Káida.

LEKCE E:

SEBEVRAŽEDNÝ TERORISMUS A POZADÍ SOUČASNÉHO TERORISMU A TERORISTŮ

Povinná četba:

? Roberts, Michael: Suicide Missions as Witnessing: Expansions, Contrasts

? Úkoly či otázky:

? Definujte motivy sebevražedných činů.

? Uveďte zásadní rozdíly mezi jednotlivými sebevražednými teroristickými činy, které autor uvádí.

? Speckhard, Anne: The Emergence of Female Suicide Terrorists

? Úkoly či otázky:

? Můžeme nalézt rozdíly mezi motivy ženského a mužského sebevražedného terorismu? Jaké to jsou?

? Je ženský sebevražedný terorismus častým jevem?

? Souvisí ženský sebevražedný terorismus s ženskou emancipací?

? Jaké můžeme definovat rozdíly emocionálního charakteru mezi ženským a mužským sebevražedným terorismem?

? Fair, C. Christiane: Who Are Pakistan´s Militants and Their Families?

? Úkoly či otázky:

? Popište základní definiční znaky pákistánských rodin islámských radikálů.

? Co je to madrasa?

? Asal, Viktor: Consenting to a Child´s Decision to Join a Jihad: Insights from a Survey of Militant Families in Pakistan

? Úkoly či otázky:

? V čem spočívá základní motivace rozhodnutí připojit dítě k radikální islámské militantní skupině?

? Von Knop, Katharina: The Female Jihad: Al Qaeda´s Women

? Úkoly či otázky:

? Kdy podle autorky začíná nové období pro působnost žen v sebevražedných atentátech?

? Charakterizujte roli ženy v al-Káidě.

? Zohledněte hlavní motivy pro působení žen v této struktuře.

Téma prezentace: Charakterizujte plán Bojinka a jeho důsledky pro sebevražedný terorismus počátku 21. století. Pokuste se navrhnout řešení, jak efektivně bojovat proti sebevražednému terorismu a zároveň proti angažmá dětí v militantních radikálních skupinách. Jak by mělo mezinárodní společenství napomoci zamezit šíření těchto jevů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK