PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu - JKM504
Anglický název: Methodology of Research
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 0 / neurčen (30)
Minimální obsazenost: 20
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3151
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Vyučující: doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Neslučitelnost : JKM556
Je neslučitelnost pro: JKM556
Anotace
Studentům a studentkám Strategické komunikace je důrazně doporučováno zapsat si kurz v prvním ročníku.
Zároveň je spolu s kurzem potřeba zapsat si i kurz JKM506 Statistika a datová analýza.

Cílem kurzu je objasnit, jaké postavení má metodologie v procesu vědeckého poznání. Především se kurz snaží rozvíjet schopnost studentů produktivně využívat různé metody pro svůj vlastní výzkum. V průběhu kurzu budou představeny základní oblasti výzkumu a nejčastěji používané analytické nástroje. Důraz bude kladen také na zlepšení dovedností nezbytných pro psaní odborného textu a prezentaci výsledků výzkumu.
Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (19.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Výsledné hodnocení je určeno počtem získaných bodů (ze 100): 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 % = C, 81-90 % = B, 91 % a více = A.

 

Průběžné testy: 6x5 b. = 30 b.

Průběžné části týmového projektu (rešerše do 7. 11. 2024, metody do 12. 12. 2024) 2 x 15 b. =  30 b.

Finální projekt (odevzdání do 13. 1. 2025), prezentace výsledků: 40 b. (termín ve zkouškovém období)

(V průběhu semestru se dle aktuální situace může objevit možnost získat bonusové body.)

Studenti by měli využívat pravidelné konzultace se svým mentorem, přinejmenším před odevzdáním průběžného zpracovávání své semestrální práce. Konzultace mají podobu diskuse nad problémy vyskytnuvšími se během řešení projektu, ne pouhé zaslání rozpracovaných materiálu “ke kontrole”.

Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (02.10.2024)
Literatura
Základní
BRYMAN, Alan. Social Research Methods (4th edition), 2012. Oxford: Oxford University Press. nebo BRYMAN, Alan a BELL, Emma. Business Research Methods (4th edition), 2015. Oxford: Oxford University Press.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JENSEN, Klaus. A handbook of media and communication research: qualitative and quantitative methodologies. New York: Routledge, 2011, xii, 431 s. ISBN 9780415609661.

Rozšiřující
BARBOUR, Rosaline S. Introducing qualitative research: a students's guide to the craft of doing qualitative research. 1st publ. London: Sage Publications, 2008, viii, 319 s. ISBN 9781412934602.
CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications, c1998. ISBN 0-7619-0144-2.
GERRING, John. Social science methodology: A unified framework. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
LEAVY, Patricia. Oral history. Oxford: Oxford University Press, 2011, viii, 186 s. ISBN 9780199838097.
LINDLOF, Thomas R a Bryan C. TAYLOR. Qualitative communication research methods. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, c2011, xvi, 377 s. ISBN 9781412974738.
MITCHELL, Claudia. Doing visual research. Los Angeles: Sage, 2011, xvi, 216 s. ISBN 9781412945837.
PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 978-80-7367-381-9.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2012, xx, 386 s. ISBN 978-0-85702-888-4.
TEDDLIE, Charles a Abbas TASHAKKORI. Foundations of mixed methods research: integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Thousand Oaks: Sage Publications, c2009, viii, 387 s. ISBN 9780761930129

 

 
Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (19.09.2022)
Sylabus

03. 10. pH: Úvod kurzu, požadavky a hodnocení; Metodologie vs. metoda; Filozofické a gnoseologické kořeny sociálních věd, redukce, verifikace, falzifikace

10. 10. pH: 1. část: Empirický výzkum: výzkumný problém a cíl výzkumu; teoretický model a operacionalizace; kauzalita v. korelace; formulace výzkumných otázek a hypotéz

17. 10. [domácí studium]

24. 10. pH: 2. část: Empirický výzkum: výzkumný problém a cíl výzkumu; teoretický model a operacionalizace; kauzalita v. korelace; formulace výzkumných otázek a hypotéz

31. 10. pH: Význam rešerše odborné literatury (typy studií: koncepční a teoretický článek, případová studie, dotazníková studie, experimentální studie, systematická rešerše a metaanalýza); reference; scientometrie

7. 11. mV: Kvantitativní výzkumné metody I. – základní a výběrový soubor, reprezentativita dat, sběr a získání dat (primární / sekundární); výběrová zkreslení a reliabilita dat

14. 11. mV: Kvantitativní výzkumné metody II. – pozorování, dotazování (interview / dotazník, tvorba otázek, škály

21. 11. jR: Kvalitativní výzkumné metody I. – výzkumná otázka v kvalitativním výzkumu, sběr a zdroje kvalitativních dat

28. 11. jR: Kvalitativní výzkumné metody II. – hloubkový rozhovor, focus group, kvalitativní obsahová analýza

05. 12. jR: Kvalitativní výzkumné metody III. – analýza kvalitativních dat (tematická analýza, zakotvená teorie) a mixed-methods research

12. 12. mV: Kvantitativní výzkumné metody III. – laboratorní a terénní experiment; kvazi-experiment; interní a externí validita poznání

19. 12. mV: Open Science, předregistrace, QRPs.

Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (02.10.2024)
Požadavky k zápisu

V průběhu kurzu jsou využívány základní znalosti statistiky, zejména v případě dosavadního neabsolvování žádného kurzu statistiky je tudíž potřeba zapsat si spolu s kurzem i kurz JKM506 Statistika a datová analýza.

Všem, pro které je kurz povinný, bude umožněn zápis. Není potřeba žádat o zápis z čekací listiny e-mailem.

Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (19.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK