PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu I - JKM556
Anglický název: Methodology of Research I
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 30 / 30 (60)
Minimální obsazenost: 20
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3151
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Vyučující: doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Jana Rosenfeldová, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Neslučitelnost : JKM504
Je neslučitelnost pro: JKM504
Je prerekvizitou pro: JKM557, JKM594
Anotace
Cílem kurzu je objasnit, jaké postavení a význam má metodologie v procesu tvorby vědeckého poznání a poznání obecně. Především se kurz snaží rozvíjet povědomí studentů o širokém spektru různých nástrojů a metod využitelných pro zodpovídání otázek a řešení výzkumných problémů v oboru. Dále kurz podpořuje schopnost studentů správně zvolit a produktivně využívat různé metody pro svůj vlastní výzkum. V průběhu kurzu budou představeny základní oblasti výzkumu a nejčastěji používané analytické nástroje.
Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (06.12.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Výsledné hodnocení je určeno počtem získaných bodů (ze 100): 0-50 % = F, 51-60 % = E, 61-70 % = D, 71-80 % = C, 81-90 % = B, 91 % a více = A.

Průběžné testy: 6x 5 b. = 30 b.

Závěrečná zkouška: 70 b. 

Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (02.10.2024)
Literatura
Základní
BRYMAN, Alan. Social Research Methods (4th edition), 2012. Oxford: Oxford University Press. nebo BRYMAN, Alan a BELL, Emma. Business Research Methods (4th edition), 2015. Oxford: Oxford University Press.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JENSEN, Klaus. A handbook of media and communication research: qualitative and quantitative methodologies. New York: Routledge, 2011, xii, 431 s. ISBN 9780415609661.

Rozšiřující
CRESWELL, John W. Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks: SAGE Publications, c1998. ISBN 0-7619-0144-2.
GERRING, John. Social science methodology: A unified framework. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
LEAVY, Patricia. Oral history. Oxford: Oxford University Press, 2011, viii, 186 s. ISBN 9780199838097.
LINDLOF, Thomas R a Bryan C. TAYLOR. Qualitative communication research methods. 3rd ed. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, c2011, xvi, 377 s. ISBN 9781412974738.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2012, xx, 386 s. ISBN 978-0-85702-888-4.
TEDDLIE, Charles a Abbas TASHAKKORI. Foundations of mixed methods research: integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Thousand Oaks: Sage Publications, c2009, viii, 387 s. ISBN 9780761930129

 

 
Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (06.12.2022)
Sylabus

Témata výuky:

03. 10. pH: Úvod kurzu, požadavky a hodnocení; Metodologie vs. metoda; Filozofické a gnoseologické kořeny sociálních věd, redukce, verifikace, falzifikace

10. 10. pH: 1. část: Empirický výzkum: výzkumný problém a cíl výzkumu; teoretický model a operacionalizace; kauzalita v. korelace; formulace výzkumných otázek a hypotéz

17. 10. [domácí studium]

24. 10. pH: 2. část: Empirický výzkum: výzkumný problém a cíl výzkumu; teoretický model a operacionalizace; kauzalita v. korelace; formulace výzkumných otázek a hypotéz

31. 10. pH: Význam rešerše odborné literatury (typy studií: koncepční a teoretický článek, případová studie, dotazníková studie, experimentální studie, systematická rešerše a metaanalýza); reference; scientometrie

7. 11. mV: Kvantitativní výzkumné metody I. – základní a výběrový soubor, reprezentativita dat, sběr a získání dat (primární / sekundární); výběrová zkreslení a reliabilita dat

14. 11. mV: Kvantitativní výzkumné metody II. – pozorování, dotazování (interview / dotazník, tvorba otázek, škály

21. 11. jR: Kvalitativní výzkumné metody I. – výzkumná otázka v kvalitativním výzkumu, sběr a zdroje kvalitativních dat

28. 11. jR: Kvalitativní výzkumné metody II. – hloubkový rozhovor, focus group, kvalitativní obsahová analýza

05. 12. jR: Kvalitativní výzkumné metody III. – analýza kvalitativních dat (tematická analýza, zakotvená teorie) a mixed-methods research

12. 12. mV: Kvantitativní výzkumné metody III. – laboratorní a terénní experiment; kvazi-experiment; interní a externí validita poznání

19. 12. mV: Open Science, předregistrace, QRPs.




Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (02.10.2024)
Požadavky k zápisu

V průběhu kurzu jsou využívány základní znalosti statistiky, zejména v případě dosavadního neabsolvování žádného kurzu statistiky je tudíž potřeba zapsat si spolu s kurzem i kurz JKM506 Statistika a datová analýza.

Všem studentům, pro něž je tento kurz povinný, bude umožněn zápis. Stačí se přihlásit na čekací listinu. Není potřeba kontaktovat garanta / vyučující.

Poslední úprava: Vranka Marek, Mgr. Ing. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK