PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní výzkumy médií - JKM113
Anglický název: Qualitative Media Research
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 90 / 90 (90)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM205
Je neslučitelnost pro: JJM205
Anotace
Předmět Kvalitativní výzkumy médií seznámí studující se základními principy kvalitativních přístupů ke zkoumání médií (mediální produkce, obsahů a publik). Soustředí se vedle základních kvalitativních přístupů k obsahům i na výzkum mediálních publik a mediální produkce. Smyslem kurzu je představit základní metody kvalitativní analýzy mediálních obsahů a výzkumu publik a obecné principy tvorby designu výzkumného projektu. Část kurzu je zaměřena na praktické osvojení základních metod a technik, především postupů zakotvené teorie nebo základů kritické analýzy diskurzu či sémiotické analýzy. Kurz umožní studujícím prakticky, analyticky pracovat s koncepty jako ideologie, diskurz, analýza rámcování, reprezentace rolí, sociální konstrukce reality aj. a poskytne jim nástroje k identifikaci různých myšlenkových směrů v různých typech mediálních obsahů. Vedle analýzy mediálních obsahů předmět nabídne přesah také do analýzy recepce mediálních sdělení a do metod sběru dat na základě rozhovorů s respondenty/narátory. Po absolvování předmětu budou studující vybaveni znalostí základních metodologických postupů a budou schopni samostatné analytické práce. Kurz Kvalitativní výzkumy médií kombinuje přednáškové vstupy vyučující s praktickými příklady analýzy realizovanými ve skupině.


Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz je zakončen zkouškou v podobě písemného testu (psaného prezenčně) ověřujícího teoretické znalosti týkající se kvalitativního výzkumu i schopnost aplikovat nabyté znalosti na konkrétních výzkumných zadáních.

Stanovení výsledné klasifikace:

Studující budou hodnoceni na základě závěrečného testu (rozklad bodového hodnocení viz níže). Za test je možné získat maximálně 18 bodů.   

 

Hodnocení testu: 

Test bude hodnocen především s ohledem na faktickou správnost odpovědí a zohledním i analytické kvality textu (tvůrčí zralost, samostatnost v uvažování pisatele/pisatelky a jejich schopnost kriticky rozvažovat výhody a omezení jednotlivých výzkumných nástrojů).

 

Výsledné hodnocení: 

18-16,5 bodu: A

16-14,5 bodu: B

14-12,5 bodu: C

12-10,5 bodu: D

10-9 bodů: E

Méně než 9 bodů: F

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

BARTHES, R. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993.

GVOŽDIAK, V. 2014. Základy sémiotiky I. Olomouc: Univerzita Palackého. (Dostupné z: https://oltk.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kol/publikace/publ_qfwfq/Gvozdiak-Zaklady_semiotiky_11.pdf)

HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008.

LINDLOF, T. R., TAYLOR, B.C. Qualitative communication research methods. Second edition. London: Sage, 2002.

SILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999

TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010.

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

Výuka bude probíhat prezenčně formou přednáškových vstupů vyučující a interakce se studujícími (praktická cvičení).

Pracovat budeme také na sdíleném disku - pozvánku rozešle vyučující všem zapsaným v kurzu před lekcí, při níž bude práce v prostředí Google disku aktuální. 

 

Harmonogram lekcí: 

1. 1.10.    Výuka odpadá - vyučující na služební cestě     

2. 8.10.   Úvodní setkání:

               a) organizace kurzu a výuky

               b) obsah kurzu - přehled

               c) domluva na obsahu praktických cvičení 

               d) specifika a cíle kvalitativního výzkumu 

3. 15.10.  Teoretická a filozofická východiska kvalitativních výzkumů, konfliktní oblasti. Praktická aplikace termínů ideologie, paradigma, diskurz, reprezentace reality, sociální konstrukce reality. Van Dijkův ideologický čtverec, my vs. oni. Zadání pro samostatnou práci v další lekci. 

4. 22.10.  Identifikace výzkumného problému/výzkumných problémů; formulace výzkumných témat a výzkumných otázek; teoretický kontext case study (příprava teoretické perspektivy/teoretických perspektiv) a výběr možné metodologie. K výše uvedeným bodům připraví studující své        podněty do sdíleného souboru dle instrukcí vyučující. 

5. 29.10.  Domácí příprava studujících - zadání z 22.10. bude studujícími vypracované a uložené na sdíleném disku  

6. 5.11.    a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 29.10.

               b) Úvodní přednáška vyučující a následná společná práce: Principy konstrukce vzorku v kvalitativním výzkumu, vztah k teoretickým východiskům a výzkumným otázkám, reprezentativnost vs. účelovost, diverzita - přehled a praktický nácvik konstrukce vzorku k dílčím výzkumům. Studující ve společném sdíleném souboru navrhnou ke svým tématům (úkol z 29.10.) vzorek pro konkrétní výzkum a svoji volbu řádně objasní s odkazem k principům tvorby vzorku v kvalitativním výzkumu.  

7. 12.11.  Přednáška vyučující s praktickými ukázkami: Kvalitativní kódování dat - zakotvená teorie. Postupy grounded theory, otevřené, axiální a selektivní kódování. Paradigmatický model. Aplikace na vybrané mediální obsahy.  Společná práce - otevřené kódování - společná cvičná analýza dat pomocí otevřeného kódování.

8. 19.11.  a) Společný rozbor domácí přípravy studujících z 5.11. (vzorek)

               b) Axiální kódování - společná cvičná analýza dat pomocí axiálního kódování, tvorba základních kategorií.

               c)  Principy kvalitativního kódování dat s pomocí software - specifika, omezení, výhody. Ukázka kódování v Atlas.ti. Paradigmatický model, tvorba teorie.              

9. 26.11.  Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Kvalitativní techniky sběru dat - hloubkové rozhovory, focus groups, pozorování. Konstrukce scénáře strukturovaného a polostrukturovaného rozhovoru (praktické ukázky). Vztah k tradici auditoriálního výzkumu.

10. 3.12.  Společná práce v semináři: příprava scénáře pro hloubkový rozhovor (k vlastním tématům studujících)

11. 10.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Sémiotická analýza, analýza obrazového sdělení, archetypy, mytologie. 

12. 17.12. Přednáška vyučující s aktivním zapojením studujících: Interpretace sdělení - význam a principy. Hermeneutika a další přístupy k interpretaci textu. Praktický nácvik aplikace hermeneutické analýzy na témata promýšlená během semestru.

 

Poslední úprava: Vochocová Lenka, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK