|
|
|
||
Kurz Kvantitativní výzkum médií je koncipován jako základní metodologický úvod do oboru mediální studia. Věnuje se kvantitativní obsahové analýze jako (zřejmě) nejtypičtější a nejčastěji nasazované metodě při výzkumu mediální komunikace, zřetel však bude brán i na další kvantitativní metody (typicky dotazníkové šetření). Studující si osvojují (resp. osvěžují - v případě pokračujícího studentstva) výzkumný proces krok za krokem, od stanovení výzkumné otázky, přes konceptualizaci a operacionalizaci až po sběr dat, jejich zpracování a prezentaci výsledků. V rámci kurzu se počítá i se základním seznámením se statistickým softwarem SPSS/PSPP.
Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
DEACON, D. - PICKERING, M. - GOLDING, P. - MURDOCK, G. Researching Communications. A practical guide to methods in media and cultural analysis. London: Arnold, 1999 (NII-1771a). DISMAN, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993 (DI-6323a). GREEN, S. B. - SALKIND, N. J. - AKEY, T. M. Using SPSS for Windows. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2000 (ZII-3398). HANSEN, A. et al. Mass communication research methods. New York: Palgrave, 1998 (NI-2589a). HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2012. HENDL, J. Statistika pro každého. Praha: FALON, 2013. KŘEČEK, J., NEČAS, V., VODOCHODSKÝ, I., MIESSLER, J.: Vyváženost ve vysílání. Praha: Grada, 2023 NEUENDORF, K. A. The content analysis guidebook. London: SAGE, 2002 (ZII-3373). PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008 (DI-8656). RIFFE, D. - LACY, S. - FICO, F. G. Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research. Lawrence Erlbaum Accociates Publishers: New Yersey, 2005 (NII-3670). SEDLÁKOVÁ, R. Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2015 (NII-3884ac). SCHULZ, W. a kol. Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Karolinum, 2004, 2011 (NI-2954). TRAMPOTA, T., VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010 (NI-356). WIMMER, R. D., DOMINICK, J. R. Mass media research: an introduction. Belmont: Thomson, Wadsworth, 2006 (NII-2411, NII-1268). Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Rámcový rozvrh kurzu: 1. Nezastupitelná role metod(y) ve vědě, základní vědecko-výzkumná paradigmata. Typy výzkumů a zkoumaných oblastí v rámci mediální komunikace (mediálních studií), proč zkoumat obsahy, základní přístupy k analýze obsahů/textů/diskurzů, logika, účel, strategie. 2. Konceptualizační fáze - seznámení se zadáním, rešeršní možnosti, tvorba výzkumné otázky a navazujících hypotéz 3. Operacionalizační fáze - hledání indikátorů, tvorba kódovací knihy (kódovací jednotka/y, proměnné a jejich hodnoty), základní/výběrový soubor, reprezentativita, validita a reliabilita 4. Operacionalizační fáze - společné cvičné kódování 5. SPSS (PSPP) I. - nastavení kódovacího archu, sběr dat 6.-7. Test reliability 8. SPSS (PSPP) II. - práce s daty, základy popisné statistiky 9. SPSS (PSPP) III. - základy popisné statistiky, prezentace a interpretace výsledků 10.-11. rezerva
Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
|