|
|
|
||
Kurs Výzkum médií I. se zaměřuje na kvantitativní přístupy při analyzování mediální komunikace, seznamuje studující s jejími jednotlivými analyzovatelnými oblastmi a souvisejícími metodami: z nich se kurs posléze zaměří na kvantitativní obsahovou analýzu jako dominantní metodu výzkumu mediálních sdělení. V průběhu semestru si studující krok za krokem osvojí jednotlivé fáze výzkumného procesu: od stanovení výzkumné otázky a formulace hypotéz přes operacionalizaci výzkumu, tvorbu kódovací knihy, sběr dat v prostředí statistického software až po jejich vyhodnocení a tvorbu výstupů. Preferovanou variantou je samostatné provedení kvantitativní obsahové analýzy, pro méně ambiciozní studující je k dispozici varianta společného výzkumu.
Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (26.11.2024)
|
|
||
Úspěšné zakončení kursu předpokládá účast na setkáních kursu, řešení průběžných úkolů a odevzdání závěrečné práce. Veškerá zadání a informace jsou v týdenním taktu k dispozici v Moodlu. Klasifikace Průběžné úkoly: 40% SKUPINA A (varianta samostatné analýzy): odevdání zazipovaného souboru s vlastní kódovací knihou a kódovacím archem s minimálně pěti zakódovanými jednotkami (tj. stav po ověřovací fázi). Odevzdávka do SISu ("studijní mezivýsledky) do složky 1.povúkol-samo do 15.12.2024. SKUPINA B (varianta společné analýzy): absolovování cvičného kódování, absolvování testu reliability, osobní účast na setkáních 26.11.-17.12. nutná, pro pokyny a termíny vizte Moodle. Závěrečná práce: 40% SKUPINA A (varianta samostatné analýzy): odevzdání zazipované složky se třemi soubory: 1) vlastní kódovací knihou (textový soubor, typicky ve formátu .docx), 2) kódovacím archem (sebraná data, typicky ve formátu .xlsx nebo .sav) a 3) výsledky analýzy (zpráva z výzkumu jako textový soubor nebo .ppt prezentace, vždy s výstupy ve formě tabulek nebo grafů s interpretacemi) v jednom ze zkušebních souborů do SISu - "studijní mezivýsledky", úložiště "SKUP.A-1.termín", "SKUP.A-2.termín" a "SKUP.A-3.termín"). varianta společné analýzy: odevzdání datové matice se zakódovanými přidělenými pořady (do 31.ledna do SISu do Studijních mezivýsledků: "SKUP.B-MATICE"), následně (po stažení společných dat a instrukcí z Moodlu od 3.2.) odevzdání závěrečného výstupu ze společných dat (zpráva z výzkumu nebo .ppt prezentace, vždy s výstupy ve formě tabulek nebo grafů s interpretacemi) do jednoho ze tří úložišť ve studijních mezivýsledcích v SISu (SKUP.B-1.termín, "SKUP.B-2.termín" a "SKUP.B-3.termín"). Bonus (např. nepovinné úkoly, nadstandardní kvalita povinných apod.): 20% Bodové dotace odrážejí zejm. kvalitu zpracovaného výstupu a dodržení termínů odevzdání. Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: SEDLÁKOVÁ, R. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Grada, 2014. Doporučená literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, 1993. SCHULZ, W. et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum. 2004, s. 29-50. TRAMPOTA, T. - VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. Portál, 2010, s. 99-116. + vybrané (přidělené) kvantitativní výzkumy Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
|
|
||
Plán setkání kursu 1. Metodologie mediálních studií I.: Oblasti a metody 2. Metodologie mediálních studií II: Kvantita vs. kvalita 3. Konceptualizace výzkumu: výzkumné téma, výzkumná otázka, hypotézy 4. Operacionalizace výzkumu: základní/výběrový soubor, indikátory, proměnné, hodnoty 5. Základy práce s SPSS/PSPP, transpozice kódovací knihy, kódovací arch 6. Ověřování, pilot, test reliability 7. Sběr dat, příprava dat na vyhodnocení 8. Zpracování dat, výstupy, prezentace + rezerva (státní svátek, nenadálé výpadky ve výuce, nepovinné "doučovací" setkání Průběh setkání: Vyhodnocení úkolu z minulé hodiny, přednášková část, seminární část (vždy daný krok na vzorovém výzkumu a následně příprava na individuální uchopení), zadání průběžného úkolu Aktualizace, konkrétní zadání úkolů, podklady atd.: viz Moodle Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
|