PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metody výzkumu I - JKB046
Anglický název: Research methods I
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 80 / 80 (80)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Křeček, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Je prerekvizitou pro: JKB047
Anotace
Kurs Výzkum médií I. se zaměřuje na kvantitativní přístupy při analyzování mediální komunikace, seznamuje studující s jejími jednotlivými analyzovatelnými oblastmi a souvisejícími metodami: z nich se kurs posléze zaměří na kvantitativní obsahovou analýzu jako dominantní metodu výzkumu mediálních sdělení. V průběhu semestru si studující krok za krokem osvojí jednotlivé fáze výzkumného procesu: od stanovení výzkumné otázky a formulace hypotéz přes operacionalizaci výzkumu, tvorbu kódovací knihy, sběr dat v prostředí statistického software až po jejich vyhodnocení a tvorbu výstupů. Preferovanou variantou je samostatné provedení kvantitativní obsahové analýzy, pro méně ambiciozní studující je k dispozici varianta společného výzkumu.
Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (26.11.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Úspěšné zakončení kursu předpokládá účast na setkáních kursu, řešení průběžných úkolů a odevzdání závěrečné práce.

Veškerá zadání a informace jsou v týdenním taktu k dispozici v Moodlu.

Klasifikace

Průběžné úkoly: 40%

SKUPINA A (varianta samostatné analýzy): odevdání zazipovaného souboru s vlastní kódovací knihou a kódovacím archem s minimálně pěti zakódovanými jednotkami (tj. stav po ověřovací fázi). Odevzdávka do SISu ("studijní mezivýsledky) do složky 1.povúkol-samo do 15.12.2024.

SKUPINA B (varianta společné analýzy): absolovování cvičného kódování, absolvování testu reliability, osobní účast na setkáních 26.11.-17.12. nutná, pro pokyny a termíny vizte Moodle.

Závěrečná práce: 40%

SKUPINA A (varianta samostatné analýzy): odevzdání zazipované složky se třemi soubory: 1) vlastní kódovací knihou (textový soubor, typicky ve formátu .docx), 2) kódovacím archem (sebraná data, typicky ve formátu .xlsx nebo .sav) a 3) výsledky analýzy (zpráva z výzkumu jako textový soubor nebo .ppt prezentace, vždy s výstupy ve formě tabulek nebo grafů s interpretacemi) v jednom ze zkušebních souborů do SISu - "studijní mezivýsledky", úložiště "SKUP.A-1.termín", "SKUP.A-2.termín" a "SKUP.A-3.termín").

varianta společné analýzy: odevzdání datové matice se zakódovanými přidělenými pořady (do 31.ledna do SISu do Studijních mezivýsledků: "SKUP.B-MATICE"), následně (po stažení společných dat a instrukcí z Moodlu od 3.2.) odevzdání závěrečného výstupu ze společných dat (zpráva z výzkumu nebo .ppt prezentace, vždy s výstupy ve formě tabulek nebo grafů s interpretacemi) do jednoho ze tří úložišť ve studijních mezivýsledcích v SISu (SKUP.B-1.termín, "SKUP.B-2.termín" a "SKUP.B-3.termín"). 

Bonus (např. nepovinné úkoly, nadstandardní kvalita povinných apod.): 20%

Bodové dotace odrážejí zejm. kvalitu zpracovaného výstupu a dodržení termínů odevzdání.

Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (07.01.2025)
Literatura

Povinná literatura:
SEDLÁKOVÁ, R. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Grada, 2014.

Doporučená literatura:
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, 1993.
SCHULZ, W. et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum. 2004, s. 29-50.
TRAMPOTA, T. - VOJTĚCHOVSKÁ, M. Metody výzkumu médií. Portál, 2010, s. 99-116.

+ vybrané (přidělené) kvantitativní výzkumy
Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
Sylabus

Plán setkání kursu

1. Metodologie mediálních studií I.: Oblasti a metody

2. Metodologie mediálních studií II: Kvantita vs. kvalita

3. Konceptualizace výzkumu: výzkumné téma, výzkumná otázka, hypotézy

4. Operacionalizace výzkumu: základní/výběrový soubor, indikátory, proměnné, hodnoty

5. Základy práce s SPSS/PSPP, transpozice kódovací knihy, kódovací arch

6. Ověřování, pilot, test reliability

7. Sběr dat, příprava dat na vyhodnocení

8. Zpracování dat, výstupy, prezentace

+ rezerva (státní svátek, nenadálé výpadky ve výuce, nepovinné "doučovací" setkání

Průběh setkání: Vyhodnocení úkolu z minulé hodiny, přednášková část, seminární část (vždy daný krok na vzorovém výzkumu a následně příprava na individuální uchopení), zadání průběžného úkolu

Aktualizace, konkrétní zadání úkolů, podklady atd.: viz Moodle

Poslední úprava: Křeček Jan, PhDr., Ph.D. (27.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK