Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
► Předmět Rozhlas a televize ve světě seznamuje studenty se situací audiovizuálních médií ve vybraných zemích (především ve Spojených státech amerických, Velké Británii, Německu, Francii, Polsku a Slovensku) včetně modelů jejich organizačního uspořádání a žurnalistických obsahů.
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
Radio and Television in the World will introduce students into the systems of audiovisual and new media in selected countries (US, GB, Germany, France, Italy, Poland etc.) with emphasis on journalistic content of the media.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled o modelech a uspořádání audiovizuálních médií ve vybraných zemích (především ve Spojených státech amerických, Velké Británii, Německu, Francii, Polsku a Slovensku). Jejich obsah se zaměřuje na problematiku současného rozhlasového a televizního vysílání ve světě se zaměřením na novinářský obsah těchto médií. Předmět sestává z přednášek a seminářů a má průřezový charakter. Kombinuje pohledy (1) historické, (2) teoretické i (3) praktické.
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
The aim of the course isto provide students witha basic overview ofmodels andaudio-visualarrangementsin selectedcountries (particularlyin the United States, GreatBritain,Germany, France, Poland andSlovak).Thecontent focuses onissues of contemporaryradio andtelevisionbroadcastsaround the worldfocusing on thejournalisticcontent of thesemedia.The courseconsists oflectures andseminarsand has across-sectional nature.Combiningviews(1)historical,(2)theoretical and(3)practical.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
► Povinná studijní literatura:
- Biewen, J., Dilworth, A. (2010): Reality Radio: Telling True Stories in Sound. New York: The Center for Documentary Studies. - Bignell, J. (2007): An Introduction to Television Studies. London, New York: Routledge. - Crisell, A. (2002): An Introductory History of British Broadcasting. London, New York: Routledge. - Crisell, A. (2006): A Study of Modern Television: Thinking Inside the Box. New York: Palgrave Macmillan. - Fiske, J., Hartley, J. (2003): Reading Television. London, New York: Routledge. - Hines, (2008): The Story of Broadcasting House: Home of the BBC. London: Merrell Publishers. - Kevin D., Pellicano F. and Schneeberger A. (2013): Television News Channels in Europe. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. Dostupné na http://www.obs.coe.int/documents/205595/264629/European+news+Market+2013+FINAL.pdf/116afdf3-758b-4572-af0f-61297651ae80 - Mills, T. (2016): The BBC: Myth of a Public Service. London, New York: Verso. - Moravec, V. (2016): Média v tekutých časech. Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia. - Šmíd, M. (2011): Vysílání veřejné služby v zemích Evropské unie, jeho organizace a fungování. Praha: Parlamentní institut. Dostupné na www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=70698. - Šmíd, M. (2014): Veřejnoprávní média v zemích EU - jejich řízení a kontrola, vymezení činnosti. Praha: Parlamentní institut. Dostupné na www.psp.cz/sqw/text/orig2.sqw?idd=101331. - Turner, T. - Burke, B. (2009): Říkejte mi Ted. Praha: Eastone Books. - Vise, D. A. - Malseed, M. (2007): Google story. Praha: Pragma. - Wieten, J., Murdock, G., Dahlgren, P. (2000): Television Across Europe. London: SAGE.
► Povinné studijní prameny:
- Digital Day 2016. London: Ofcom, UK. Dostupné na https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0017/94013/Childrens-Digital-Day-report-2016.pdf - Digital News Report 2018. London: Reuters Institute. Dostupné na http://media.digitalnewsreport.org/wp-content/uploads/2018/06/digital-news-report-2018.pdf?x89475 - Digital News Report 2017. London: Reuters Institute. Dostupné na https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20News%20Report%202017%20web_0.pdf?utm_source=digitalnewsreport.org&utm_medium=referral - Radio Today 2017: How America Listens to Radio. New York: Arbitron. Dostupné na http://www.americanradiohistory.com/Arbitron_Radio_Today.htm - Radio Today 2016: How America Listens to Radio. New York: Arbitron. Dostupné na http://www.americanradiohistory.com/Arbitron_Radio_Today.htm - Radio Today 2015: How America Listens to Radio. New York: Arbitron. Dostupné na http://www.americanradiohistory.com/Arbitron_Radio_Today.htm - Radio Today 2014: How America Listens to Radio. New York: Arbitron. Dostupné na http://www.americanradiohistory.com/Arbitron_Radio_Today.htm - Radio Today 2013: How America Listens to Radio. New York: Arbitron. Dostupné na http://www.arbitron.com/downloads/Radio_Today_2013_execsum.pdf - Radio Today 2012: How America Listens to Radio. New York: Arbitron. - The State of the News Media 2014, New Yoru: Pew Research Center’s Journalism. Dostupné na http://www.journalism.org/packages/state-of-the-news-media-2014/ - Television across Europe: Regulation, Policy and Independence (2005) - Reports, press releases, media coverage - (chapters on particular countries) reort EUMAP, project Open Society Institute (OSI). Dostupné na http://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/volone_20051011_0.pdf - Television across Europe: Follow-Up Report 2008 (Itálie, Polsko, Slovensko). Available at http://www.mediapolicy.org/tv-across-europe/follow-up-reports-2008-country/media-followup-full-web.pdf - The Communications Market Report 2018. Ofcom, UK. Dostupné na https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/multi-sector-research/cmr/cmr-2018 - The Communications Market Report 2017. Ofcom, UK. Dostupné na https://www.ofcom.org.uk/research-and-data/multi-sector-research/cmr/cmr-2017/ - The Communications Market Report 2016. Ofcom, UK. Dostupné na http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/communications-market-reports/cmr16/ - The Communications Market Report 2015. Ofcom, UK. Dostupné na http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/communications-market-reports/cmr15/ - The Communications Market Report 2014. Ofcom, UK. Dostupné na http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/cmr/cmr14/2014_UK_CMR.pdf - The Communications Market Report: International. 2016, Ofcom, UK. Dostupné na http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/communications-market-reports/ - The Communications Market Report: International. 2013, Ofcom, UK. Dostupné na http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/research/cmr/cmr13/icmr/ICMR_2013_final.pdf - webové stránky televizních a rozhlasových stanic zmiňovaných při přednáškách.
► Doporučená studijní literatura:
- Aitken, R. (2007): Can We Trust the BBC? London, New York: Bloomsbury. - Crisell, A. (1997): An Introductory History of British Broadcasting. London: Routledge. - Defleur, M. and Ballová - Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum. - Feldman, T. (1997): An Introduction to Digital Media. London, New York: Routledge. - Folkerts, J. and Teeter, D. (1998): Voices of a Nation, A History of Mass Media in the United States. Boston: Allyn and Bacon. - Hendy, D. (2000): Radio in the Global Age. Cambridge, Oxford: Polity Press - Hines, M. (2008): The Story of Broadcasting House: Home of the BBC. London: Merrell. - Hyde, S. (1998): Television and Radio Announcing. New York, Boston: Houghton Mifflin Company. - Lackmann, R. (2000): The Encyclopedia of American Radio, An A-Z Guide to Radio from Jack Benny to Howard Stern. New York: Checkmark Books. - McKinsey Quarterly, (1997): New media and broadcasting. New York: McKinsey. - McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. - Mitchell, J. W. (2005): Listener Supported: The Culture and History of Public Radio. New York: Praeger Publishers. - Moravec, V. (2000): Veřejné rozhlasové vysílání (public broadcasting) v USA, Svět rozhlasu č. 4/2000, Praha: Český rozhlas a Sdružení pro rozhlasovou tvorbu, str. 37 - 51. - Moravec, V. (2001): Problém Radio Vaticana, Svět rozhlasu č. 5/2001, Praha: Český rozhlas, str. 21-25. - Postman, N. - Powers, S. (2008): How to Watch TV News. New York: Penguin Books. - Smulyan, S. (1994): Selling Radio: the commercialization of American Broadcasting 1920-1934. Washington: Smithsonian Institution Press. - Solomon, W. and McChesney, R. (1993): Ruthless criticism: new perspectives in U. S. communication history. Minneapolis: University of Minnesota Press. - Yorke, I. (1995): Television News. Oxford, Boston: Focal Press.
► Doporučené studijní prameny:
- Parliamentary Assembly, Council of Europe. Report on Public service broadcasting by Committee on Culture, Science and Education, January 2004 doc. No. 10029. Dostupné na https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=1089759 (přílohy) - Media Landscape - United Kingdom. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/united-kingdom - Media Landscape - Germany. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/germany - Media Landscape - France. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/france - Media Landscape - Italy. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/italy
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
Readings:
- Biewen, J., Dilworth, A. (2010): Reality Radio: Telling True Stories in Sound. New York: The Center for Documentary Studies. - Crisell, A. (1997): An Introductory History of British Broadcasting. Londýn: Routledge. - Defleur, M. and Ballová - Rokeachová, S. (1996): Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum. - Feldman, T. (1997): An Introduction to Digital Media. London, New York: Routledge. - Folkerts, J. and Teeter, D. (1998): Voices of a Nation, A History of Mass Media in the United States. Boston: Allyn and Bacon. - Hendy, D. (2000): Radio in the Global Age. Cambridge, Oxford: Polity Press - Hyde, S. (1998): Television and Radio Announcing. New York, Boston: Houghton Mifflin Company. - Lackmann, R. (2000): The Encyclopedia of American Radio, An A-Z Guide to Radio from Jack Benny to Howard Stern. New York: Checkmark Books. - McKinsey Quarterly, (1997): New media and broadcasting. New York: McKinsey. - McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. - Mitchell, J. W. (2005): Listener Supported: The Culture and History of Public Radio. New York: Praeger Publishers. - Moravec, V. (2000): Veřejné rozhlasové vysílání (public broadcasting) v USA, Svět rozhlasu č. 4/2000, Praha: Český rozhlas a Sdružení pro rozhlasovou tvorbu, str. 37 - 51. - Moravec, V. (2001): Problém Radio Vaticana, Svět rozhlasu č. 5/2001, Praha: Český rozhlas, str. 21-25. - Postman, N. - Powers, S. (2008): How to Watch TV News. New York: Penguin Books. - Smulyan, S. (1994): Selling Radio: the commercialization of American Broadcasting 1920-1934. Washington: Smithsonian Institution Press. - Solomon, W. and McChesney, R. (1993): Ruthless criticism: new perspectives in U. S. communication history. Minneapolis: University of Minnesota Press. - Yorke, I. (1995): Television News. Oxford, Boston: Focal Press.
- Television across Europe: Regulation, Policy and Independence (2005) - Reports, press releases, media coverage - (chapters on particular countries) reort EUMAP, project Open Society Institute (OSI). Available at http://www.eumap.org/topics/media/television_europe
- Television across Europe: Follow-Up Report 2008 (Itálie, Polsko, Slovensko). Available at http://www.mediapolicy.org/tv-across-europe/follow-up-reports-2008-country/media-followup-full-web.pdf - Šmíd, Milan: Diskuse o vysílání veřejné služby v evropském kontextu. In: Rozvoj české společnosti v Evropské Unii III (Média, Teritoriální studia). Sborník textů ze stejnojmenné konference UK 21.-23.listopadu 2004. Matfyzpres, Praha 2004, str. 63-74. ISBN 80-86732-35-5. Available at http://www.louc.cz/pril01/p144vvseu.pdf - Schulz, Wolfgang, Held Thorsten, Dreyer Stephan: Regulation of Broadcasting and Internet Services in Germany. A brief overview 2nd edition, March 2008, Available at http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/124 - Generation M2: Media in Lives of 8- to 18-Years-Olds. A Kaiser Family Foundation Study, 2010. - Network Radio Today. 2008 Edition. New York: Arbitron. - Public Radio Today. How America Listens to Public Radio. 2009 Edition. New York: Arbitron. - Radio Today 2009. How America Listens to Radio. New York: Arbitron.
- Radio Today 2010. How America Listens to Radio. New York: Arbitron. - The Arbitron Cable Television Study. 2006 Edition. New York: Arbitron. - webové stránky televizních stanic zmiňovaných při výuce
Recommended readings:
- Turner, T. - Burke, B. (2009): Říkejte mi Ted. Praha: Eastone Books. - Vise, D. A. - Malseed, M. (2007): Google story. Praha: Pragma.
- Parliamentary Assembly, Council of Europe. Report on Public service broadcasting by Committee on Culture, Science and Education, January 2004 doc. No. 10029. Dostupné na http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/doc04/EDOC10029.htm a http://assembly.coe.int/Documents/WorkingDocs/doc04/EDOC10029_add.htm (přílohy) - Media Landscape - United Kingdom. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/united-kingdom - Media Landscape - Germany. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/germany - Media Landscape - France. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/france - Media Landscape - Italy. Dostupné na http://ejc.net/media_landscapes/italy
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
Podmínky pro úspěšné zakončení předmětu: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřována je průběžnými úkoly a testy (50 procent z celkového hodnocení) 2) seminární práce v rozsahu min. 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému (30 procent z celkového hodnocení), který souvisí s problematikou rozhlasového a televizního vysílání ve světě, 3) závěrečná písemná či ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (20 procent z celkového hodnocení). Upozornění: Absolvování předmětu je spojeno výhradně s plněním studijních povinností v aktuálním akademickém roce. Seminární práce musí být odevzdána v tištěné formě nejméně pět pracovních dní před konáním zkoušky (termíny jsou vypisovány v SISu) do podatelny FSV UK, popř. na sekretariát Katedry žurnalistiky, IKSŽ, FSV UK v Praze. Při porušení těchto podmínek nebude studentům umožněno přistoupit ke zkoušce.
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
Grading requirements: 1) activeparticipationin lecturesaccompaniedby studyingthe compulsoryand recommendedliterature (50%), 2)essayof10 pagesdemonstratingthe applicationof theoretical knowledgeon the analysis ofselected problemthat is related tothe issue ofbroadcastingin the world (30%), 3)writtenororal examinationdemonstratingknowledge acquired in the course (20%).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
► Stručný obsah jednotlivých přednášek a seminářů:
1) Vymezení základních pojmů: jednoduchý a smíšený (resp. duální) systém rozhlasového a televizního vysílání, komerční systém a neziskový systém rozhlasového a televizního vysílání, instituce regulující rozhlasové a televizní vysílání, definice formátu v systému audiovizuálních médií, formáty mluvého slova a formáty hudební (v případě rozhlasových stanic ve světě), jejich historie a proměny.
2) Počátky rozhlasového vysílání ve Spojených státech amerických, komercionalizace amerického vysílání v letech 1920-1934, regulace rozhlasové vysílání v USA (FCC jako regulátor v oblasti komunikací v USA), současnost rozhlasového vysílání v USA, oblíbenost jednotlivých typů formátů rozhlasových stanic v USA se zaměřením na stanice mluveného slova (formáty zpravodajských či zpravodajsko-publicistických stanic).
3) Veřejné vysílání (public broadcasting) ve Spojených státech amerických, historie veřejného vysílání v USA, Společnost pro veřejné vysílání (CPB) - organizace zastřešující veřejné vysílání v USA, Public Broadcasting Service (PBS) - veřejná televize v USA, National Public Radio (NPR) - veřejné rozhlasové vysílání v USA, financování CPB, PBS a NPR, programová struktura NPR, současnost rozhlasového vysílání v USA a jeho budoucnost.
4) Začátky a stručná historie televizního vysílání ve Spojených státech amerických, rozdílnost organizace od Evropy, hlavní vysílací sítě jako celostátní programy (ABC, CBS, NBC atd.), definice televizního programu, podmínky vzniku tematických televizních programů a jejich hlavní reprezentanti, současnost veřejné vysílací sítě PBS, současný stav amerického televizního trhu, výzkumy, trendy, průběh digitalizace.
5) Začátky rozhlasového vysílání ve Velké Británii, vysílací zákon (Broadcasting Act) ve Velké Británii, vznik BBC a transformace této vysílací organizace v roce 1926, resp. k 1. lednu 1927, proměny činnosti a postavení BBC, současnost BBC, programová struktura BBC - a to v oblasti rozhlasového i televizního vysílání, pravidelné aktualizace Královské charty i Smlouvy s vládou, produkční směrnice BBC, regulace audiovizuálních médií ve Velké Británii - regulátor OFCOM, soukromé rozhlasové vysílání ve Velké Británii.
6) Televizní vysílání ve Velké Británii - ať již v rovině vysílání veřejné služby (BBC), či v oblasti soukromého vysílání (komerční televizní stanice ITV, Sky Digital atd.), specifika soukromého televizního vysílání, soukromá zpravodajská televizní stanice Sky News, diskuse o budoucnosti televizního vysílání veřejné služby na stránkách regulátora OFCOM.
7) Počátky rozhlasového a televizního vysílání v Německu, specifika spolkového uspořádání, v němž o postavení vysílacích organizací rozhodují jednotlivé spolkové země, nikoliv spolková vláda, státní smlouva o vysílání, struktura, činnost a financování médií veřejné služby (ARD, ZDF, jednotliví spolkoví vysílatelé), hlavní představitelé soukromého rozhlasového a televizního vysílání v SRN (RTL, SAT1, atd.).
8) Rozhlasové vysílání ve Francii se zaměřením na vysílání veřejné služby (Radio France), France Info - zpravodajský okruh rozhlasu veřejné služby, regulace audiovizuálních médií ve Francii, CSA - postavení a role regulátora, soukromé rozhlasové vysílání ve Francii (RTL, Evropa 1 atd.).
9) Televizní vysílání ve Francii se zaměřením na vysílání veřejné služby (France 2 a France 3), vznik soukromého televizního vysílání (TF1) a jeho současnost, trendy a výzkumy, placené televizní stanice atd.
10) Rozhlasové a televizní vysílání v dalších vybraných evropských zemích (se zaměřením na Itálii), vysílání veřejné služby - RAI, Autorita pro ochranu komunikací (Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni) - regulátor audiovizuálních médií v Itálii, soukromé rozhlasové a televizní vysílání v Itálii (Canale 5, Italia 1 a Rete 4 atd.), současné trendy a výzkum publika.
11) Televizní a rozhlasové vysílání ve vybraných státech střední a východní Evropy (Polsko, Maďarsko, Slovensko), společné a rozdílné charakteristiky, Rádio ZET - soukromá zpravodajská stanice, struktura, činnost a postavení Polského rozhlasu, vývoj audiovizuálních médií na Slovensku po rozpadu Československa.
12) Závěrečná diskuse nad vybranými problémy současného rozhlasového vysílání ve světě, analýza zpravodajských rozhlasových stanic (BBC Five Live, BBC Radio 4, France Info atd.), výskyt jednotlivých zpravodajských žánrů ve formátech all-news, proměny rozhlasové žurnalistiky ve světě.
13) Závěrečná diskuse nad vybranými problémy současného televizního vysílání ve světě (digitalizace), analýza zpravodajských televizních stanic (CNN, Fox News, BBC News, Sky News, N-TV atd.), výskyt jednotlivých žánrů ve vysílání zpravodajských televizních stanic, proměny televizní žurnalistiky ve světě.
► Podmínky pro úspěšné zakončení předmětu: 1) aktivní účast na přednáškách doplněná studiem povinné i doporučené literatury, ověřována je průběžnými úkoly a testy (50 procent z celkového hodnocení), 2) seminární práce v rozsahu min. 10 stran prokazující aplikaci teoretických poznatků na rozboru vybraného problému (30 procent z celkového hodnocení), který souvisí s problematikou rozhlasového a televizního vysílání ve světě, 3) závěrečná písemná či ústní zkouška prokazující znalosti získané studiem literatury a na přednáškách (20 procent z celkového hodnocení). Upozornění: Absolvování předmětu je spojeno výhradně s plněním studijních povinností v aktuálním akademickém roce. Seminární práce musí být odevzdána v tištěné formě nejméně pět pracovních dní před konáním zkoušky (termíny jsou vypisovány v SISu) do podatelny FSV UK, popř. na sekretariát Katedry žurnalistiky, IKSŽ, FSV UK v Praze. Při porušení těchto podmínek nebude studentům umožněno přistoupit ke zkoušce.
► Rozsah výuky: 2/0 ZS
► Podmínky zapsání předmětu: přijetí do bakalářského studia
► Počet kreditů: 5
Poslední úprava: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D. (30.08.2019)
Brief overview of lectures and seminars
1) Definitions of broadcasting systems, description of dual system consisting of private and public broadcating. Regulatory bodies for broadcasting. Different formats of radio and television broadcasting services (programs), their history and changes.
2) The beginnings of radio broadcasting in the United States, the commercialization of American broadcasting in the years 1920-1934, regulation of radio broadcasting in the U.S. (FCC as regulator of the communications in the U.S.), contemporary radio broadcasting in the U.S., the popularity of different types of radio station formats. Focus on spoken words (or news and current affairs stations).
3) History of public broadcasting in the USA, Corporation for Public Broadcasting (CPB) - an umbrella organization for Public Broadcasting Service (PBS) and National Public Radio ( NPR).
4) The beginnings of television broadcasting in the United States of America, history of major US television networks (ABC, CBS, NBC, FOX), brief overview of UIS television market (cable, satellite, thematic channels)
5) The beginnings of radio broadcasting in the UK, broadcasting law (Broadcasting Act) in Great Britain, the emergence and transformation of the BBC broadcaster in 1926, respectively. at 1 January 1927, changes in activity and position of the BBC, the BBC today, the BBC program structure - and in the field of radio and television broadcasts, regular updates of the Royal Charter and the Treaty with the Government of the BBC production, regulation of audiovisual media in the UK - the regulator OFCOM, private radio Broadcasting in Great Britain.
6) Television broadcasting in the UK - public service broadcasting (BBC), and private TV broadcasting (ITV, Sky Digital, etc.). Special status of ITV stations and CH4. Position of Sky Digital on Tv market, debates onthe future of public service broadcasting at the OFCOM website.
7) The beginnings of radio and television broadcasting in Germany, a special federal arrangement of broadcasting responsibilities resulted in plurality of public broadcasters. State Treaties on Broadcasting, structure, operation and financing of public service media (ARD, ZDF), The main private radio and television broadcasters in germany (RTL, SAT1, etc.).
8) Radio broadcasting in France, focusing on public service broadcasting (Radio France), France Info - News Radio range of public services, regulation of audiovisual media in France, CSA - the position and role of the regulator, private radio broadcasters in France (RTL, Europe 1, etc. .).
9) Television broadcasting in France, the position of public service broadcasting (France 2, 3, 4, 5) and private stations (TF1,Canal+, M6 etc). Role of the state in regulating and funding broadcast media.
10) Radio and television broadcasting in other European countries. Brief history of arrival of commerial TV broadcasting into Italy. Present duopoly of public service (RAI) and private (Mediasetz/Berlusconi) broadcasting in Italy. The main channels and networks, current trends on the market (digitalization, satellite servce Sky Italia etc.)
11) Television and radio broadcasts in selected countries of Central and Eastern Europe (Poland, Hungary, Slovakia),what they have in common and what is different. E.g. different newsradio and TV channels (Radio ZET, TA3, TVN24, TV Hír etc.) Development of audiovisual media in the Slovak Republic after the breakup of Czechoslovakia.
12) Final discussion on selected issues of contemporary news radio stations (BBC Five Live, BBC Radio 4, France Info, etc.), the occurrence of various genres in the all-news formats, changes in radio journalism in the world.
13) Final discussion of selected contemporary problems in the world of television (digitization), analysis of television news (CNN, Fox News, BBC News, Sky News, N-TV, etc.), the occurrence of various genres in television news broadcasts, television changes journalism in the world.