Hlavním cílem tohoto kurzu je rozvíjet porozumění studentů obecným principům, kterými se řídí používání finančního účetnictví, způsobům, jak se tyto principy odrážejí v konkrétních standardech finančního účetnictví, volbám, které manažeři společností činí při uplatňování těchto standardů, a způsobům, jakými mohou vlastníci společností a věřitelé využívat informace z finančního účetnictví jako cenný vstup pro svá investiční rozhodnutí. Zvláštní důraz klademe na zdůraznění vzájemných vztahů mezi účetními koncepcemi a ekonomickými důsledky používání alternativních účetních metod. Na konci kurzu by studenti měli být schopni porozumět možnostem a omezením přístupů finančního účetnictví, interpretovat a analyzovat čísla finančního účetnictví, vytvořit si na základě účetních čísel pohled na finanční situaci a aktuální výkonnost společnosti, kriticky zhodnotit argumenty vysvětlující rozdíly ve výkonnosti jednotlivých společností a trendy v čase a využít zveřejňované informace z finančního výkaznictví k vyvození závěrů relevantních pro obchodní a investiční rozhodování.
Pro studenty by měl být tento kurz užitečný pro získání bohatého porozumění základním pojmům finančního účetnictví. Kurz by měl být přínosný také pro získání hlubokého porozumění alternativním účetním metodám, jejich výhodám a nevýhodám a regulačním požadavkům, kterými se řídí jejich používání. Měl by podpořit profesní rozvoj studentů v oblasti finančního výkaznictví a finanční analýzy. Měl by studenty přimět k „plynulé znalosti jazyka účetnictví“. Získané znalosti by měly zvýšit kompetence studentů v oblasti financí a posílit jejich pozici při ucházení se o zaměstnání ve finančním sektoru.
Předmět nevyžaduje žádné předchozí znalosti finančního účetnictví. Základní znalosti podnikové ekonomiky jsou užitečné, ale nejsou nezbytně nutné. Doporučujeme studentům absolvovat tento kurz před kurzem Oceňování podniku (JEM132). Souběžné absolvování obou kurzů je také možné, ale náročnější. Kurz je určen především pro studenty druhého a třetího ročníku. Studenti prvních ročníků mohou kurz navštěvovat za předpokladu, že se cítí jistí při komunikaci s vyučujícími v angličtině.
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
The main aim of this course is to develop students’ understanding of the general principles that govern the use of financial accounting, the ways how these principles are reflected in specific financial accounting standards, the choices company managers make in implementing these standards, and the ways company owners and creditors can use financial accounting information as a valuable input for their investment decisions. We put special emphasis on highlighting the inter-relations between the accounting concepts and the economic consequences of using alternative accounting methods. By the end of the course, students should be able to understand the possibilities and limitations of financial accounting approaches, interpret and analyze financial accounting numbers, build up a perspective of a company’s financial position and current performance based on the accounting numbers, critically evaluate arguments explaining performance differences across companies and trends over time, and use financial reporting disclosures to draw conclusions relevant for business and investment decisions.
Students should find this course useful for acquiring a rich understanding of fundamental concepts in financial accounting. The course should also be rewarding for developing an in-depth understanding of alternative accounting methods, their advantages and drawbacks, and the regulatory requirements that guide their use. It should nurture students’ professional development in the areas of financial reporting and financial analysis. It should make the students “fluent in the language of accounting.” The acquired knowledge should enhance students’ competence in finance and strengthen their position when applying for jobs in the financial industry.
The course does not require any prior knowledge of financial accounting. A basic understanding of business economics is helpful but not absolutely essential. We recommend students take this course before taking a course in Company Valuation (JEM132). Taking both courses in parallel is also possible but more challenging. The course is primarily intended for second-year and third-year students. First-year students are welcome to take the course provided that they feel confident to interact with the instructors in English.
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Literatura -
Studenti jsou povinni doplnit svou účast na přednáškách a seminářích studiem vybraných kapitol z učebnic uvedených níže. Tyto kapitoly se týkají témat probíraných na přednáškách a seminářích. Studenti mohou používat starší vydání učebnice, ale měli by vzít na vědomí, že počet jednotlivých kapitol se může lišit od níže uvedených (které se vztahují k 11. vydání vydanému v roce 2018).
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Students are required to complement their attendance of lectures and seminars by studying selected textbook chapters specified below. These chapters concern topics covered at the lectures and seminars. Students are welcome to use older editions of the textbook, but they should note that the number of individual chapters may differ from the ones specified below (which refer to the 11th edition published in 2018).
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Studenti skládají písemnou zkoušku s uzavřenou učebnicí, která se koná ve třídě. Zkouška obsahuje otevřené otázky, které prověřují hloubku porozumění tématům probíraným v kurzu. Otázky se mohou týkat témat probíraných na přednáškách, přednáškách hostů, seminářích nebo v zadaných kapitolách učebnice. Studenti mohou být požádáni, aby vysvětlili důležité pojmy finančního účetnictví, diskutovali o jejich vzájemné provázanosti, diskutovali o regulatorních požadavcích týkajících se používání různých účetních přístupů, diskutovali o výhodách a nevýhodách různých účetních postupů z pohledu různých zainteresovaných stran, provedli výpočty a poskytli slovní interpretaci získaných výsledků. Body se udělují za relevantní, přesné, propracované, vyčerpávající, dobře vysvětlené a dobře strukturované odpovědi. Během zkoušek není povolena žádná komunikace mezi studenty. Studenti nesmějí používat žádné tištěné materiály ani elektronická zařízení kromě jednoduchých kapesních kalkulaček.
Studenti mají tři pokusy o složení závěrečné zkoušky. K úspěšnému složení zkoušky musí studenti získat více než polovinu dostupných bodů. Studenti, kteří tuto podmínku nesplní, mohou zkoušku opakovat. Studenti nemohou zkoušku opakovat, aby si zlepšili známku. Konečná známka je stanovena na základě výsledků závěrečné zkoušky. Studentům může být zlepšena (nikoli však snížena) známka na základě kvality jejich odpovědí na přednáškové preludia a hodnoty jejich příspěvku do diskuse ve třídě na přednáškách a seminářích.
Hodnocení se řídí níže uvedenou stupnicí:
91 bodů: A - výborně
81 bodů: B - velmi dobrý
71 bodů: C - dobrý
61 bodů: D - dostatečný
51 bodů: E - uspokojivý
méně: F - neprospěl(a)
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Students take a written, closed-book, in-class exam. The exam contains open-ended questions that examine the depth of students’ understanding of the topics covered in the course. The questions may address issues covered at the lectures, guest lectures, seminars, or assigned textbook chapters. Students may be asked to explain important financial accounting concepts, discuss how they are interconnected, discuss regulatory requirements concerning the use of various accounting approaches, discuss the advantages and drawbacks of different accounting treatments from the perspective of various stakeholders, perform computations, and provide verbal interpretation of the obtained results. Points are given for relevant, precise, sophisticated, comprehensive, well-explained, and well-structured answers. No communication between students is allowed during the exams. Students are not allowed to use any printed material or electronic devices other than simple pocket calculators.
Students are offered three attempts to take the final exam. To pass the exam, students need to get more than half of the available points. Students who do not meet this condition may retake the exam. Students may not retake the exam to improve their grade. The final grade is determined based on the results of the final exam. Students may be upgraded (but not downgraded) based on the quality of their responses to lecture preludes and the value of their contribution to in-class discussions at the lectures and seminars.
The grading follows the scale below:
91 pts: A – excellent
81 pts: B – very good
71 pts: C – good
61 pts: D – fair
51 pts: E – satisfactory
less: F – fail
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Sylabus -
Kurz zahrnuje následující moduly. Níže naleznete informace o kapitolách učebnice přiřazených k jednotlivým modulům. Zkratka „HHTTS“ označuje učebnici Harrison, Horngren, Thomas, Tietz a Suwardy. Úplný odkaz naleznete výše.
Accounting Framework Key concepts. Financial statements. Balance sheet. Income statement. Recording transactions. (HHTTS: Chapter 1 – Conceptual Framework and The Financial Statements, Chapter 2 – Recording Business Transactions.)
Earnings vs. Cash Flows Performance measurement. Earnings vs. cash flows. (HHTTS: Chapter 11 – Cash Flows.)
Formát
Kurz se skládá z přednášek a seminářů.
Přednášky poskytují přehled a široký výklad klíčových témat finančního účetnictví. Přednášky rovněž nabízejí hlubší diskusi vybraných otázek, které lze považovat za složitější. Některé přednášky jsou vedeny hosty, kteří mají bohaté odborné zkušenosti s účetní praxí. Materiály k přednáškám jsou studentům k dispozici před každou přednáškou. Účast na přednáškách je nepovinná, ale důrazně se doporučuje. Aktivní účast na přednáškách je odměňována bonusovými body, které se zohledňují při rozhodování o případném zlepšení známek studentů.
Očekává se, že studenti si doplní výuku na přednáškách a seminářích tím, že si před návštěvou přednášek přečtou zadané kapitoly z učebnice. Kromě toho jsou studenti před začátkem každého modulu vyzváni, aby zhlédli video s předehrou přednášky a individuálně odpověděli na příslušné otázky prostřednictvím online formuláře. Tato preludia k přednáškám mají studenty nastartovat ke studiu daného tématu a pomoci jim připravit se na následnou diskusi na přednáškách. Studenti dostanou na přednáškách zpětnou vazbu ke svým odpovědím na otázky z preludia k přednášce. Kvalita odpovědí studentů na otázky přednáškových preludií je zohledněna při rozhodování o případném zlepšení známek studentů.
Cílem seminářů je ukázat praktické využití témat probíraných na přednáškách. Na seminářích studenti řeší případové studie a počítají cvičení k procvičení pojmů koncepčně probíraných na přednáškách. Před účastí na seminářích jsou studentům zadány praktické úkoly a jsou požádáni, aby připravili své návrhy řešení, které jsou pak na seminářích diskutovány. Aby se předešlo předčasnému vyzrazení odpovědí a aby se zajistila poutavá diskuse, jsou rozdané materiály obvykle poskytovány až po seminářích. Účast na seminářích je nepovinná, ale důrazně se doporučuje. Aktivní účast na seminářích je odměňována bonusovými body, které se zohledňují při případném zlepšování známek studentů.
Zdroje
Zhruba jeden týden před začátkem výuky bude všem studentům registrovaným do kurzu ve studentském informačním systému (SIS) umožněn přístup do sdíleného úložiště níže. Studenti budou o této skutečnosti informování prostřednictvím emailové zprávy.
Pro veškerou komunikaci týkající se správy kurzu používejte prosím následující e-mailovou adresu. Uveďte prosím informativní pole „Předmět“, abychom mohli snadno identifikovat téma vašeho dotazu.
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (23.09.2024)
The course covers the following modules. Find below the information on the textbook chapters assigned for each module. The abbreviation “HHTTS” refers to the Harrison, Horngren, Thomas, Tietz, and Suwardy textbook. See above for a full reference.
Accounting Framework Key concepts. Financial statements. Balance sheet. Income statement. Recording transactions. (HHTTS: Chapter 1 – Conceptual Framework and The Financial Statements, Chapter 2 – Recording Business Transactions.)
Earnings vs. Cash Flows Performance measurement. Earnings vs. cash flows. (HHTTS: Chapter 11 – Cash Flows.)
Formats
The course consists of lectures and seminars.
Lectures provide an overview and a broad exposition of key financial accounting topics. The lectures also offer in-depth discussions of selected issues that may be considered more complicated. Some of the lectures are offered by guests who have extensive professional experience with accounting practice. Lecture handouts are made available to the students before each lecture. Attendance at the lectures is optional but strongly recommended. Active participation at the lectures is rewarded with bonus points that are considered when deciding about potential improvements of students’ grades.
Students are expected to complement their learning at the lectures and seminars by reading the assigned textbook chapters before attending the lectures. Furthermore, before the start of every module, students are invited to watch a lecture prelude video and individually respond to corresponding questions using an online form. These lecture preludes are intended to get the student started in their studies of a given topic and help them prepare for the ensuing discussion at the lectures. Students receive feedback on their responses to the lecture prelude questions at the lectures. The quality of students’ responses to lecture prelude questions is considered when deciding about potential improvements of students’ grades.
Seminars are intended to demonstrate the practical application of the topics covered in the lectures. At the seminars, students solve case studies and compute exercises to practice the concepts covered conceptually at the lectures. Before attending the seminars, students are assigned practical tasks and asked to prepare their proposed solutions, which are then discussed at the seminars. To avoid giving out the answers too early and to ensure engaging discussions, handouts are typically provided only after seminars. Attendance at the seminars is optional but strongly recommended. Active participation at the seminars is rewarded with bonus points that are considered for potential improvements of students’ grades.
Resources
Approximately one week prior to the start of class, all students registered for the course in the Student Information System (SIS) will be given access to the shared online repository below. Students will be notified of this via email.
Please use the following email address for all communication concerning the course administration. Please provide an informative “Subject” field so that we can easily identify the topic of your query.