PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Financial Accounting - JEM337
Anglický název: Financial Accounting
Zajišťuje: Institut ekonomických studií (23-IES)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (185)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: JEB044
Další informace: http://ies.fsv.cuni.cz/en/syllab/JEB044
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Bc. Jiří Novák, M.Sc., Ph.D.
Vyučující: Ing. Barbora Hildebrandt, M.A.
Mgr. Pavel Neumann
doc. Bc. Jiří Novák, M.Sc., Ph.D.
Bc. Jakub Strašlipka
Fan Yang, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JEB044
Je neslučitelnost pro: JEB044
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Syllabus (ACT, JEB044, JEM337).pdf Full course syllabus in pdf for download. doc. Bc. Jiří Novák, M.Sc., Ph.D.
Anotace -

Hlavním cílem tohoto kurzu je rozvíjet porozumění studentů obecným principům, kterými se řídí používání finančního účetnictví, způsobům, jak se tyto principy odrážejí v konkrétních standardech finančního účetnictví, volbám, které manažeři společností činí při uplatňování těchto standardů, a způsobům, jakými mohou vlastníci společností a věřitelé využívat informace z finančního účetnictví jako cenný vstup pro svá investiční rozhodnutí. Zvláštní důraz klademe na zdůraznění vzájemných vztahů mezi účetními koncepcemi a ekonomickými důsledky používání alternativních účetních metod. Na konci kurzu by studenti měli být schopni porozumět možnostem a omezením přístupů finančního účetnictví, interpretovat a analyzovat čísla finančního účetnictví, vytvořit si na základě účetních čísel pohled na finanční situaci a aktuální výkonnost společnosti, kriticky zhodnotit argumenty vysvětlující rozdíly ve výkonnosti jednotlivých společností a trendy v čase a využít zveřejňované informace z finančního výkaznictví k vyvození závěrů relevantních pro obchodní a investiční rozhodování.

Pro studenty by měl být tento kurz užitečný pro získání bohatého porozumění základním pojmům finančního účetnictví. Kurz by měl být přínosný také pro získání hlubokého porozumění alternativním účetním metodám, jejich výhodám a nevýhodám a regulačním požadavkům, kterými se řídí jejich používání. Měl by podpořit profesní rozvoj studentů v oblasti finančního výkaznictví a finanční analýzy. Měl by studenty přimět k „plynulé znalosti jazyka účetnictví“. Získané znalosti by měly zvýšit kompetence studentů v oblasti financí a posílit jejich pozici při ucházení se o zaměstnání ve finančním sektoru.

Předmět nevyžaduje žádné předchozí znalosti finančního účetnictví. Základní znalosti podnikové ekonomiky jsou užitečné, ale nejsou nezbytně nutné. Doporučujeme studentům absolvovat tento kurz před kurzem Oceňování podniku (JEM132). Souběžné absolvování obou kurzů je také možné, ale náročnější. Kurz je určen především pro studenty druhého a třetího ročníku. Studenti prvních ročníků mohou kurz navštěvovat za předpokladu, že se cítí jistí při komunikaci s vyučujícími v angličtině.

Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Literatura -

Studenti jsou povinni doplnit svou účast na přednáškách a seminářích studiem vybraných kapitol z učebnic uvedených níže. Tyto kapitoly se týkají témat probíraných na přednáškách a seminářích. Studenti mohou používat starší vydání učebnice, ale měli by vzít na vědomí, že počet jednotlivých kapitol se může lišit od níže uvedených (které se vztahují k 11. vydání vydanému v roce 2018).

 

Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Požadavky ke zkoušce -

Studenti skládají písemnou zkoušku s uzavřenou učebnicí, která se koná ve třídě. Zkouška obsahuje otevřené otázky, které prověřují hloubku porozumění tématům probíraným v kurzu. Otázky se mohou týkat témat probíraných na přednáškách, přednáškách hostů, seminářích nebo v zadaných kapitolách učebnice. Studenti mohou být požádáni, aby vysvětlili důležité pojmy finančního účetnictví, diskutovali o jejich vzájemné provázanosti, diskutovali o regulatorních požadavcích týkajících se používání různých účetních přístupů, diskutovali o výhodách a nevýhodách různých účetních postupů z pohledu různých zainteresovaných stran, provedli výpočty a poskytli slovní interpretaci získaných výsledků. Body se udělují za relevantní, přesné, propracované, vyčerpávající, dobře vysvětlené a dobře strukturované odpovědi. Během zkoušek není povolena žádná komunikace mezi studenty. Studenti nesmějí používat žádné tištěné materiály ani elektronická zařízení kromě jednoduchých kapesních kalkulaček.

Studenti mají tři pokusy o složení závěrečné zkoušky. K úspěšnému složení zkoušky musí studenti získat více než polovinu dostupných bodů. Studenti, kteří tuto podmínku nesplní, mohou zkoušku opakovat. Studenti nemohou zkoušku opakovat, aby si zlepšili známku. Konečná známka je stanovena na základě výsledků závěrečné zkoušky. Studentům může být zlepšena (nikoli však snížena) známka na základě kvality jejich odpovědí na přednáškové preludia a hodnoty jejich příspěvku do diskuse ve třídě na přednáškách a seminářích.

Hodnocení se řídí níže uvedenou stupnicí:

  • 91 bodů: A - výborně
  • 81 bodů: B - velmi dobrý
  • 71 bodů: C - dobrý
  • 61 bodů: D - dostatečný
  • 51 bodů: E - uspokojivý
  • méně: F - neprospěl(a)
Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (14.09.2024)
Sylabus -

Kurz zahrnuje následující moduly. Níže naleznete informace o kapitolách učebnice přiřazených k jednotlivým modulům. Zkratka „HHTTS“ označuje učebnici Harrison, Horngren, Thomas, Tietz a Suwardy. Úplný odkaz naleznete výše. 

  1. Accounting Framework
    Key concepts. Financial statements. Balance sheet. Income statement. Recording transactions.
    (HHTTS: Chapter 1 – Conceptual Framework and The Financial Statements, Chapter 2 – Recording Business Transactions.)  
  2. Revenues & Expenses
    Revenue recognition. Expense matching. Earnings.
    (HHTTS: Chapter 3 – Accrual Accounting)
  3. Inventory
    Inventory valuation. FIFO, LIFO, AC.
    (HHTTS: Chapter 6 – Inventory and Merchandising Operations.)
  4. Accounts Receivable
    Accounts receivable. Allowance method. Direct write-off method.
    (HHTTS: Chapter 5 – Internal Control, Cash, and Receivables.)
  5. Fixed Assets
    Fixed assets. Depreciation. Write-offs. Asset sales.
    (HHTTS: Chapter 7 – PPE and Intangibles.)
  6. Cash Flow
    Statement of cash flow. Accruals.
    (HHTTS: Chapter 11 – Cash Flows.)
  7. Earnings vs. Cash Flows
    Performance measurement. Earnings vs. cash flows.
    (HHTTS: Chapter 11 – Cash Flows.)

 

Formát

Kurz se skládá z přednášek a seminářů.

Přednášky poskytují přehled a široký výklad klíčových témat finančního účetnictví. Přednášky rovněž nabízejí hlubší diskusi vybraných otázek, které lze považovat za složitější. Některé přednášky jsou vedeny hosty, kteří mají bohaté odborné zkušenosti s účetní praxí. Materiály k přednáškám jsou studentům k dispozici před každou přednáškou. Účast na přednáškách je nepovinná, ale důrazně se doporučuje. Aktivní účast na přednáškách je odměňována bonusovými body, které se zohledňují při rozhodování o případném zlepšení známek studentů.

Očekává se, že studenti si doplní výuku na přednáškách a seminářích tím, že si před návštěvou přednášek přečtou zadané kapitoly z učebnice. Kromě toho jsou studenti před začátkem každého modulu vyzváni, aby zhlédli video s předehrou přednášky a individuálně odpověděli na příslušné otázky prostřednictvím online formuláře. Tato preludia k přednáškám mají studenty nastartovat ke studiu daného tématu a pomoci jim připravit se na následnou diskusi na přednáškách. Studenti dostanou na přednáškách zpětnou vazbu ke svým odpovědím na otázky z preludia k přednášce. Kvalita odpovědí studentů na otázky přednáškových preludií je zohledněna při rozhodování o případném zlepšení známek studentů.

Cílem seminářů je ukázat praktické využití témat probíraných na přednáškách. Na seminářích studenti řeší případové studie a počítají cvičení k procvičení pojmů koncepčně probíraných na přednáškách. Před účastí na seminářích jsou studentům zadány praktické úkoly a jsou požádáni, aby připravili své návrhy řešení, které jsou pak na seminářích diskutovány. Aby se předešlo předčasnému vyzrazení odpovědí a aby se zajistila poutavá diskuse, jsou rozdané materiály obvykle poskytovány až po seminářích. Účast na seminářích je nepovinná, ale důrazně se doporučuje. Aktivní účast na seminářích je odměňována bonusovými body, které se zohledňují při případném zlepšování známek studentů.

  

Zdroje


Zhruba jeden týden před začátkem výuky bude všem studentům registrovaným do kurzu ve studentském informačním systému (SIS) umožněn přístup do sdíleného úložiště níže. Studenti budou o této skutečnosti informování prostřednictvím emailové zprávy.

Email

Pro veškerou komunikaci týkající se správy kurzu používejte prosím následující e-mailovou adresu. Uveďte prosím informativní pole „Předmět“, abychom mohli snadno identifikovat téma vašeho dotazu. 

Poslední úprava: Novák Jiří, doc. Bc., M.Sc., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK