PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Topics in Law and Regulation - JEM114
Anglický název: Topics in Law and Regulation
Zajišťuje: Institut ekonomických studií (23-IES)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (33)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Juraj Alexander, LL.M.
Vyučující: Mgr. Juraj Alexander, LL.M.
Ve slož. neslučitelnosti pro: JEM019, JEM019, JEM028, JEM028, JEM111
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: ALEXANDER (21.10.2010)
Předmět se bude zabývat novými přístupy k strukturám veřejné správy a regulace.

Dle tradičního paradigmatu provádí orgány veřejné správy ve veřejném zájmu konkrétní opatření za účelem dosažení obecných cílů stanovených politickou mocí (legislativou a exekutivou). Vláda za tímto účelem zřizuje správní orgány (agencies), které jsou specializovány v konkrétní oblasti a díky své odbornosti mohou ve společnosti prosazovat tyto cíle (například prostřednictvím vydávání správních aktů).

Tento model byl od začátku šedesátých let minulého století podroben silné kritice ze strany pravicově i levicově orientovaných teoretiků: ze strany školy práva a ekonomie (Richard Posner, George Stiglitz), která zpochybnila tradiční výklad jednání úředníků a politiků při tvořbě a implementaci regulace (škola veřejné volby, teorie soukromého zájmu), a zároveň ze strany sociálně orientovaných teorií (marxizmus, feminizmus), které převážně zpochybňovaly legitimitu administrativních struktur založených na tradičním politické struktuře a její tendenci konzervovat různé diskriminanční mechanizmy ve společnosti.

Školy veřejné volby a školy práva a ekonomie podrobily tradiční paradigma kritice poukazující na náklady zmocnění (agency costs) inherentní v jakémkoliv systému správy v zájmu třetích osob (zde ve veřejném zájmu), na selhání již při stanovování politických cílů v jednotlivých oblastech a různá jiná selhání systému (omezená racionalita, nedostatečné informace, "regulatory capture", vyhledávání rent).

Odpovědí na tyto kritiky bylo na jedné straně zvyšování nároků na legislativní a administrativní proces (posuzování vlivů, přístup k informacím, procesní standardy) a na straně druhé zavádění alternativních metod a struktur regulace. V těchto nových strukturách se začaly objevovat poznatky z oblasti řízení, které bylo možné transplantovat do veřejné správy ze soukromé sféry (new public management). Na druhé straně se objevily pokusy o novou definici demokratické koncepci veřejné správy jako takové, které například zpochybnily tradiční dichotomii mezi regulátorem a regulovaným a mezi stanovením cílů regulace a jejich realizací, tj. mezi legislativou a implementací (new governance). Mezi takové formy je možné zařadit samoregulační struktury v odvětvích, kde tradičně převládala přímá regulace (finanční trhy), systémy měkkých pravidel (soft rules), systémy měření výkonnosti jednotlivých organizací a různé motivační mechanizmy (benchmarking) a regulace prostřednictvím publicity (disclosure).
Literatura
Poslední úprava: ALEXANDER (21.10.2010)

Ian Ayres, John Braithwaite: Responsive Regulation: Transcending the Deregulation Debate (Oxford Socio-Legal Studies), Oxford, 1995

Bronwen Morgan, Karen Yeung: An Introduction to Law and Regulation: Text and Materials (Law in Context), Cambridge, 2007

Anthony I. Ogus: Regulation: Legal Form and Economic Theory (Paperback) , Hart Publishing, 2004

Maxwell L. Stearns, Todd J. Zywicki: Public Choice Concepts and Applications in Law (American Casebook Series) , West, 2009

Sylabus
Poslední úprava: ALEXANDER (03.10.2011)

1. Introduction: Anatomy of Regulatory Intervention - the case of Tobacco Regulation

2. Negotiating for regulator’s pleasure: Offering Documentation in Bond Market

3. Legal Structure of Regulation

4. Shortcomings of Traditional Regulation: Clean Energy or Clean Hands?

5. Self-regulation of Services Industries: Are there enough lawyers?

6. Stepping out of Jurisdiction: Regulating Bribery in Foreign Countries

7. Beyond regulation: New forms and new thoughts - an introduction to New Governance

8. Effective Regulation: Impact Assessment and the political process

9. Regulatory Enforcement - Prudential Supervision of the Capital Markets

10. A battle of giants: Two forms of take-over regulation 

11. Shaping Regulation through Public Participation and Judicial Intervention: the Case of Czech Town Planning

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK