|
|
|
||
Předmět je koncipován jako mezioborový, přičemž základní metodologická, ale i obsahová východiska tvoří obecná etika, resp. praktická filozofie a obecná ekonomie. Cílem předmětu je porozumět etice v podnikání, etice podnikatele a etice podniku, jakož i profesní etice, manažerské etice a etice veřejné správy. Značný důraz je kladen na seznámení studentů jak s tradičními, tak i moderními etickými hodnotami a normami (interními pravidly), tak i metodami a nástroji etiky v podnikání a etického řízení firmy, včetně ověřených postupů a jejich zavedení do praxe.
Studenti jsou po absolvování předmětu schopni: - Využívat etické a kulturní hodnoty jako mimoprávní (interní) pravidla, tj. jako doplněk právní regulace; - Interpretovat základní nástroje a metody etiky v podnikání, resp. etického řízení organizace, zejména etického kodexu, společenské odpovědnosti podniku, etického a sociálního auditu; - Identifikovat etické problémy a dilemata v podnikatelské činnosti; - Využívat základní etické kompetence v hospodářské činnosti; - Správně se orientovat v profesní etice a etice i integritě veřejné správy. Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (16.09.2022)
|
|
||
Výuka: kontaktní Komunikační kanál se studenty: SIS/e-mail Způsob případné bezkontaktní výuky:
Poslední úprava: Čihák Jakub, Ing., Ph.D. (20.09.2021)
|
|
||
1. Písemná zkouška se skládá ze dvou částí. 2. První část je tvořena testem, který obsahuje pět otázek multi choice a pět otevřených otázek, za každou otázku může student získat maximálně 5 bodů, za všech 10 otázek tak může student získat až 50 bodů. 3. Druhá část je tvořena textem, kde je omezen maximální rozsah na 33 řádek. Student vypracovává text na vybraný tematický okruh, který si losuje z koše 20 zadaných okruhů. Student zpracovává text jako odbornou esej nebo článek, kde prokazuje orientaci v aplikovaném tématu a využívá etické kompetence získané v předmětu etika v podnikání a studiem odborné, zejména základní literatury. Za tuto část může student získat maximálně 50 bodů. 4. Za obě části tak může student získat až 100 bodů. Délka písemné zkoušky je 40 minut. 5. Písemná zkouška je klasifikována známkami: - „výborně“ (1), tj. 91 až 100 bodů; - „velmi dobře“ (2), tj. 71 až 90 bodů; - „dobře“ (3), tj. 51 až 70 bodů - „neprospěl/a“ (4), tj. 50 a méně bodů 6. Písemnou zkoušku může student konat nejvýše třikrát, tj. má právo na dva opravné termíny. 7. U zkoušky není možné používat právní předpisy ani jiné zdroje. Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (16.09.2022)
|
|
||
Předmět zahrnuje tato témata: - Základní pojmy etiky v podnikání - Základní etické a lidskoprávní hodnoty a jejich úloha v mimoprávní regulaci. Vznik etiky v podnikání – její teoretické základy a cíle - Tradiční koncepty a systémy ctností - Moderní koncepty hodnot – etický (filozofický), sociální, institucionální - Proč se firmám vyplácí společensky odpovědné chování? - Etický kodex a jeho zavedení do praxe - Ověřování firemní kultury – nová role interního auditu, etický a sociální audit jako nástroj zkvalitnění etického řízení. - Společenská odpovědnost podniku, jako nástroj konkurenceschopnosti organizace - Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře. - Manažerská etika a integrita manažera - Profesní etika - Integrita a etika veřejné správy Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (16.09.2022)
|
|
||
Základní literatura: Seknička, P., Putnová A.. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha, Grada Publishing. 2016 Ostatní literatura: 1. Benn, S. - Bolton, S.: Key Concepts in Corporate Social Responcibility. London: SAGE. 2014. 2. Bohatá, M.: Základy hospodářské etiky. Praha: VŠE. 1997. 3. Guardini, R.: Ctnosti. Meditace o podobách mravního života. Praha: Triáda, 2015. 4. Hogenová, M. – Votava, A. – Rybáková, M.: Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře. Acta Universitatis Carolinae Juridica č. 3. 2008. s. 85–96. 5. Jones, D.: Společensky odpovědné chování se firmám vyplácí. Praha: Management Press, 2014. 6. Putnová, A. – Seknička, P. – Uhlář, P.: Etické řízení ve firmě. Praha: GRADA Publishing, 2007,2010. 7. Remišová, A.: Súčasné trendy podnikateľskej etiky. Od teorie k praxi. Bratislava: Wolters Kluwer, 2015 8. Seknička, P. a kol.: Úvod do hospodářské etiky. ASPI Praha: Publishing, 1997,2001. 9. Sen, A.: Etika a ekonomie. Praha: Vyšehrad, 2002. 10. Schüz, M.: Základy etické odpovědnosti podniku. Prah: VŠE 2015. 11. Thompson, M.: Přehled etiky. Praha: Portál. 2004. Základní právní předpisy 1. Zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky 2. Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky 3. Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník 4. Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací (antidiskriminační zákon) Poslední úprava: Šicnerová Barbora, Mgr. (16.09.2022)
|