PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do ergoterapie - B03096 (Ergoterapie)
Anglický název: Introduction to Occupational Therapy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/6, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 120 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Eliška Rotbartová
Staré označení: 207
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Atributy: Ergoterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Záměnnost : B00207
Je korekvizitou pro: B01358
Je prerekvizitou pro: B03171
Anotace -
Předmět se skládá ze dvou částí – Úvod do ergoterapie a Terapeutické techniky. a) Úvod do ergoterapie - studenti získají základní informace o oboru ergoterapie, o základních teoriích a modelech využívaných v ergoterapii. Budou seznámeni s důležitostí oboru ergoterapie v interprofesním týmu. Studenti se také seznámí s ergoterapeutickými přístupy, se zásadami ergoterapeutického procesu, s individuální a skupinovou terapií. Získají přehled o možnostech využití ergoterapie u osob s různými disabilitami. b) Terapeutické techniky - studenti se v rámci části tohoto předmětu seznámí s výtvarnými, rukodělnými, herními a sportovními činnostmi a jejich aplikací na osoby různých věkových skupin a jednotlivých typů disabilit. Naučí se používat analýzu aktivit, která jim pomůže ke zvýšení terapeutického potenciálu aplikovaných činností.
Poslední úprava: Kolářová Jana (04.01.2022)
Cíl předmětu

- získat základní informace o oboru ergoterapie a metodách, které využívá

- získat přehled o základních teoriích a modelech uplatňovaných v ergoterapii

- uvědomit si důležitost oboru a jeho postavení v systému zdravotní péče a ucelené rehabilitace

- pochopit základní přístupy a postupy v práci ergoterapeuta

- seznámit se s prací ve skupině

- získat schopnost stanovit základní cíle ergoterapeutické intervence

- získat přehled o základních oblastech uplatnění ergoterapeuta

- získat přehled o druzích disabilit a situaci osob s disabilitou

Poslední úprava: Vondrová Kateřina, Mgr. (06.09.2019)
Literatura

Povinná:

  • Jelínková, Jana, Krivošíková, Mária, Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • Švestková, Olga, Sládková, Petra (eds.). Fyzioterapie : skripta pro studenty bakalářského oboru Fyzioterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. Lékařská fakulta, 2013, 196 s. ISBN 978-80-260-4100-9.
  • RODOVÁ, Zuzana, Kateřina RYBÁŘOVÁ, Lenka KADEŘÁBKOVÁ a Yvona ANGEROVÁ. Profil profese ergoterapie v České republice. In Rehabilitace a fyzikální lékařství. 28 (2021): 132-138.
  • Švestková, Olga. Ergoterapie jako součást interprofesní rehabilitace: Occupational therapy as a part if [i.e. of] interprofessional rehabilitation Ergotherapie als ein Bestandteil der interberuflichen Rehabilitation. In Rehabilitácia: vedecko-odborný, recenzovaný časopis pre otázky liečebnej, pracovnej, psychosociálnej a výchovnej rehabilitácie. 51 (2014): 176-191.

Doporučená:

  • Bragdon, Allen D. Gamon, David. Hry pro levou polovinu mozku : mentální trénink ke stimulování pozitivních emocí a k rozvíjení schopnosti řešit problémy. Praha: Portál, 2009, 168 s. ISBN 978-80-7367-521-9.
  • Fichnová, Katarína Szobiová, Eva. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí : náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2007, 130 s. ISBN 978-80-7367-323-9.
  • Lipnická, Milena. Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní : preventivní program, který pomáhá předcházet vzniku dysgrafie. Praha: Portál, 2007, 62 s. ISBN 978-80-7367-244-7.
  • Placáková, Eta Pošustová, Marcela Vondrušková, Alena. Keramika I : bez hrnčířského kruhu. Praha: Grada, 2004, 48 s. ISBN 80-247-0889-2.
  • Willkomm, Therese. Assistive technology solutions in minutes : make a difference today!. Concord: ATECH Services, 2005, 134 s. ISBN .
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.

Poslední úprava: Kolářová Jana (01.02.2022)
Metody výuky

Garant předmětu: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.

Vyučující odpovědný za organizaci předmětu: Mgr. Eliška Rotbartová

 

Vyučující:

- Mgr. Eliška Rotbartová (eliska.rotbartova@lf1.cuni.cz, tel.: 224 96 8517); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Kateřina Vondrová (dříve Rybářová) (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (zuzana.rodova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Marianna Kačeňáková (dříve Vavříková) (marianna.vavrikova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Zita Matoušová (zita.matousova@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

- Mgr. Šárka Strubinská (sarka.strubinska@lf1.cuni.cz); konzultační hodiny dle předchozí domluvy

 

Výuka probíhá na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v učebně dle rozpisu na KRL.

Studenti budou na část výuky rozděleni do skupiny A a B dle abecedy. V těchto skupinách budou chodit dle rozpisu na výuku (jedna skupina prezenčně, druhá má čas na studium materiálů v Moodlu).

 

Metody výuky:

- přednášky (velmi doporučená účast)

- cvičení, semináře (účast povinná)

- e-learning (povinný); přístup do Moodle bude studentům předán na první hodině výuky

- samostatná práce (povinná)

 

Příprava studenta: 

- Od studenta se očekává aktivní přístup k problematice osob s disabilitou (vyhledávání informací, nastudování povinné literatury apod.).

Poslední úprava: Rotbartová Eliška, Mgr. (20.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Student po získání zápočtu může přistoupit ke složení zkoušky. K úspěšnému zvládnutí zkoušky má student tři pokusy.

Termíny zkoušky budou vypsány v SISu.

 

Zkouška: 

Zkouška - ústní forma. Student si vylosuje jednu otázku z okruhu A, druhou otázku z okruhu B. Součástí zkoušky bude také práce s kazuistikou (podrobnosti viz níže).

OKRUH A (jedna otázka)

1.    Definice ergoterapie, základní terminologie v ergoterapii

2.    Profil profese ergoterapeuta, možnosti uplatnění v ČR a v zahraničí

3.    Historie a rozvoj ergoterapie v ČR i ve světě.

4.    Vývoj profese, vývojová perspektiva - paradigmata

5.    Profesní organizace ergoterapie

6.    Etický kodex ergoterapeuta, standardy praxe

7.    Vymezení rolí v týmu, interprofesní tým, spolupráce v týmu

8.    Ergoterapeutický proces

9.    Ergoterapeutické vyšetření

10.  Individuální vs. skupinová terapie

11.  Základní filozofie ergoterapie, smysluplná činnost, význam činnosti pro jedince

12.  Analýza činnosti - obecně, komponenty výkonu

13.  Analýza činnosti - stupňování a adaptace činnosti

14.  ADL - definice, rozdělení

15.  Hodnocení a terapie ADL

16.  Pomůcky pro lokomoci, mobilitu a přesuny

17.  Pomůcky pro ADL (všední denní činnosti)

18.  Základy asistování lidem s fyzickou disabilitou, nevidomým; základy komunikace s osobami s poruchou sluchu

19.  Asistivní technologie - obecná charakteristika, rozdělení pomůcek. Komunikační technologie.

 

OKRUH - B (jedna otázka)

20.  Předpracovní a pracovní rehabilitace

21.  Volnočasové aktivity z pohledu ergoterapie

22.  Organizace osob s disabilitou, organizace pro osoby s disabilitou, abilympiáda, paralympiáda

23.  Ergoterapie v neurologii

24.  Ergoterapie u spinálních pacientů

25.  Ergoterapie v sociálních službách

26.  Ergoterapie v psychiatrii

27.  Ergoterapie v pediatrii

28.  Ergoterapie v geriatrii

29.  Ergoterapie u osob s mentálním postižením

30.  Využití hry jako terapeutického prostředku

31.  Ergoterapie v paliativní péči, ergoterapie v komunitní péči

32.  Využití kreativních technik u osob s fyzickou disabilitou

33.  Využití kreativních technik v pediatrii

34.  Využití kreativních technik v geriatrii

35.  Využití kreativních technik u osob s mentálním postižením

36.  Využití kreativních technik u osob s duševním onemocněním

37.  Využití přírodního materiálu a kreativních technik ve vztahu k tradicím

38.  Využití kresby a malby v ergoterapii

39.  Využití práce s papírem v ergoterapii

40.  Využití hmoty v ergoterapii

41.  Grafomotorika

 

KAZUISTIKA - Studentovi bude na zkoušce přidělena jedna kazustika pacienta.

- student pro pacienta navrhne konkrétní kreativní činnost vhodnou pro ergoterapii

- uvede min. tři vhodné příklady stupňování činnosti směrem nahoru, tři možnosti stupňování směrem dolů a tři možnosti adaptace

 

 

Poslední úprava: Rotbartová Eliška, Mgr. (20.09.2024)
Sylabus
Úvod do ergoterapie

  • definice ergoterapie
  • základní filozofie ergoterapie, smysluplná činnost, význam činnosti pro jedince
  • základní terminologie v ergoterapii
  • ergoterapeutický proces
  • profil profese ergoterapeuta
  • možnosti uplatnění ergoterapeutů v ČR a v zahraničí
  • profesní organizace ergoterapie
  • etický kodex ergoterapeuta, standardy praxe
  • ergoterapie - historie a současnost, vývoj profese, vývojová perspektiva - paradigmata
  • analýza aktivit, adaptace a stupňování aktivity
  • vymezení rolí v týmu, interprofesní tým, spolupráce v týmu
  • úvod do ADL (activities of daily living), rozdělení
  • úvod do hodnocení pADL a iADL
  • pomůcky pro ADL, mobilitu, lokomoci a přesuny
  • úvod do terapie zaměřené na pADL, iADL
  • organizace osob s disabilitou, organizace pro osoby s disabilitou, abilympiáda, paralympiáda
  • úvod do ergoterapie v neurologii
  • úvod do ergoterapie u spinálních pacientů
  • úvod do ergoterapie v psychiatrii
  • úvod do ergoterapie u osob s mentálním postižením
  • úvod do ergoterapie v pediatrii
  • úvod do ergoterapie v geriatrii
  • úvod do ergoterapie v sociálních službách
  • úvod do ergoterapie v paliativní péči
  • úvod do ergoterapie v komunitní péči
  • úvod do předpracovní a pracovní rehabilitace, ergonomie
  • volnočasové aktivity z pohledu ergoterapi

Terapeutické techniky

  • různé druhy výtvarných, kreativních, sportovních a herních technik, s nástroji a materiálem potřebným pro vykonávání činností;
  • využití jednotlivých činností v léčbě fyzických, mentálních, psychických i smyslových postižení a pacientů různého věku;
  • analýza, adaptace a stupňování činnosti;
  • plánování terapií se zaměřením na kreativní techniky;
  • základy asistování lidem s disabilitou, bezpečnost pacienta při jeho přesunech, mobilitě a lokomoci;
  • simulace určitého postižení nebo role terapeuta, aby dokázal lépe porozumět problematice některých typů disabilit.

Poslední úprava: Kolářová Jana (20.01.2022)
Rozpis výuky -
Rozpis semestrální
Výukový týden Datum Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
130.09.202408:00 - 09:30přednáškaÚvodní setkání. Úvod do problematiky předmětu. Definice ergoterapie.Mgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 4, hodnoceno: 2x
01.10.202413:00 - 15:15přednáškaErgoterapie, ergoterapeutický procesMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 2x
03.10.202412:45 - 14:15přednáškaZákladní terminologie v ergoterapiiMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
03.10.202414:30 - 16:45přednáškaZákladní filozofie ergoterapie, smysluplná činnost, význam činnosti pro jedinceMgr. Šárka Strubinská 
průměr: 2, hodnoceno: 1x
207.10.202408:00 - 09:30praktická cvičeníExkurze na KRL (všichni)Mgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
08.10.202413:00 - 15:15seminářÚvod do ADL (activities of daily living), rozdělení, hodnocení, terapieMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
10.10.202412:45 - 14:15přednáškaVývoj profese, vývojová perspektiva – paradigmataMgr. Šárka Strubinská 
průměr: 2, hodnoceno: 1x
10.10.202414:30 - 16:45přednáškaAnalýza činností, analýza zaměřená na aktivitu a jedinceMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
11.10.202408:45 - 10:15přednáškaČeská asociace ergoterapeutů, etický kodex ergoterapeuta, standardy praxeMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
314.10.202408:00 - 09:30přednáškaPomůcky pro pADL, iADL, lokomoci, mobilitu a přesunyMgr. Eliška RotbartováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
15.10.202413:00 - 15:15přednáškaErgoterapie – historie a současnostMgr. Eliška RotbartováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
17.10.202412:45 - 14:15přednáškaZahraniční profesní organizace, profil profese ergoterapeuta, možnosti uplatnění v ČR a v zahraničíMgr. Zita MatoušováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
17.10.202414:30 - 16:45seminářVolnočasové aktivity z pohledu ergoterapie, organizace osob s disabilitou, organizace pro osoby s disabilitou, abilympiáda, paralympiádaMgr. Zita MatoušováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
18.10.202408:45 - 10:15praktická cvičeníSamostatná práce: pomůcky pro pADL, iADL, lokomoci, mobilitu a přesunyMgr. Eliška RotbartováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
421.10.202408:00 - 09:30seminářAplikace analýzy aktivit, adaptace a stupňování činnostiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
22.10.202413:00 - 15:15nicIMATRIKULACEVýuka neprobíhá
24.10.202412:45 - 14:15praktická cvičeníAplikace analýzy aktivit, adaptace a stupňování činnostiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
24.10.202414:30 - 16:45seminářČinnost v ergoterapii a využití kreativních technik, plánování terapií se zaměřením na kreativní techniky. Individuální vs. skupinová terapie. Analýza videa pacientů při provádění kreativní činnosti.Mgr. Šárka Strubinská 
průměr: 3, hodnoceno: 1x
25.10.202408:45 - 10:15praktická cvičeníZADÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE; základy asistování nevidomým, základy komunikace s osobami s poruchou sluchu, základy komunikace s osobami s poruchami řečiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
529.10.202413:00 - 15:15seminářÚvod do ergoterapie v neurologiiMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
31.10.202412:45 - 14:15praktická cvičeníVyužití práce s papírem v ergoterapiiMgr. Eliška Rotbartová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
31.10.202414:30 - 16:45seminářÚvod do ergoterapie v geriatriiMgr. Šárka Strubinská 
průměr: 3, hodnoceno: 1x
01.11.202408:00 - 10:15seminářÚvod do ergoterapie v paliativní péčiMgr. Marianna KačeňákováPOZOR změna času výuky - ZAČÁTEK v 8:00 h.
průměr: 5, hodnoceno: 1x
605.11.202413:00 - 15:15praktická cvičeníZáklady asistování lidem s fyzickou disabilitou, bezpečnost pacienta při jeho přesunech, mobilitě a lokomociMgr. Eliška Rotbartovávýuka bude probíhat z velké části venku (nutná pevná obuv, oblečení dle počasí), skup. A prezenčně 13:00 – 14:00; skup. B prezenčně 14:15 – 15:15; ve zbylém čase zpracovávání seminární práce
průměr: 5, hodnoceno: 1x
07.11.202412:45 - 14:15přednáškaVymezení rolí v týmu, interprofesní tým, spolupráce v týmuMgr. Zita Matoušová 
průměr: 5, hodnoceno: 1x
07.11.202414:30 - 16:45praktická cvičeníSimulovaná disabilitaBc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.skup. B prezenčně 14:30 – 15:30; skup. A prezenčně 15:45 – 16:45; ve zbylém čase zpracovávání seminární práce
průměr: 5, hodnoceno: 1x
712.11.202413:00 - 14:30seminářÚvod do ergoterapie v sociálních službáchMgr. Kateřina VondrováPOZOR změna času výuky – KONEC již v 14:30 h.; OFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
14.11.202412:45 - 15:00seminářVyužití hry jako terapeutického prostředkuMgr. Šárka Strubinská 
14.11.202415:15 - 16:45seminářÚvod do předpracovní a pracovní rehabilitaceMgr. Kateřina VondrováOFFLINE v Moodle - výuka neprobíhá prezenčně
819.11.202413:00 - 15:15seminářÚvod do ergoterapie u pacientů s míšní lézíMgr. Zita Matoušová 
21.11.202412:45 - 15:00seminářÚvod do ergoterapie v psychiatriiMgr. Zita Matoušová 
21.11.202415:15 - 16:45seminářÚvod do ergoterapie u osob s mentálním postiženímMgr. Šárka Strubinská 
926.11.202413:00 - 15:15seminářErgoterapie v komunitní péčiMgr. Zita Matoušová 
28.11.202412:45 - 14:15seminářAsistivní technologie – obecná charakteristika, rozdělení pomůcek. Komunikační technologie.Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. 
28.11.202414:30 - 16:45praktická cvičeníPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Šárka Strubinská 
1003.12.202413:00 - 15:15seminářÚvod do ergoterapie v pediatriiMgr. Zita Matoušová 
05.12.202412:45 - 14:15praktická cvičeníVyužití přírodního materiálu a kreativních technik ve vztahu k tradicímMgr. Šárka Strubinská 
05.12.202414:30 - 16:45praktická cvičeníPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Šárka Strubinská 
1110.12.202413:00 - 15:15praktická cvičeníPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Eliška Rotbartová 
12.12.202412:45 - 14:15praktická cvičeníGrafomotorika, pomůcky pro grafomotorikuMgr. Zita Matoušová 
12.12.202414:30 - 16:45seminářVyužití kreativních technik u osob s různým typem disabilityMgr. Šárka Strubinská 
1217.12.202413:00 - 15:15praktická cvičeníPraktické využití kreativních technik, analýza činnostiMgr. Eliška Rotbartováskup. A prezenčně 13:00 – 14:00; skup. B prezenčně 14:15 – 15:15; ve zbylém čase zpracovávání seminární práce; POZNÁMKA - studenti si na výuku DONESOU plátěnou tašku/triko
19.12.202412:45 - 14:15praktická cvičeníVolný čas na přípravu prezentace skupinové seminární práceMgr. Zita Matoušovásamostatná práce - výuka neprobíhá prezenčně na KRL
19.12.202414:30 - 16:45praktická cvičeníVolný čas na přípravu prezentace skupinové seminární práceMgr. Zita Matoušovásamostatná práce - výuka neprobíhá prezenčně na KRL
1307.01.202513:00 - 15:15praktická cvičeníVyužití kresby a malby v ergoterapii, praktické vyzkoušení modifikovaných psacích potřebMgr. Eliška Rotbartová 
09.01.202512:45 - 14:15praktická cvičeníVyužití práce s hmotou v ergoterapii.Mgr. Šárka Strubinská 
09.01.202514:30 - 16:45seminářPrezentace seminárních pracíMgr. Zita Matoušová 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK