|
|
|
||
Cílem semináře je metodologicky rozvinout a rozšířit znalosti získané z přednáškových cyklů o dějinách východní Evropy v 19. a 20. století a připravit studenta k samostatné práci s odbornými a historickými texty prostřednictvím detailních analýz vybraných historických děl i prostřednictvím studia kritických textů týkajících se daného díla, které budou interpretovány v podobě krátkých referátů. Seminář pomůže studentovi orientovat se v nejnovějších vědeckých přístupech, vytyčí základní metodologické předpoklady pro vytvoření vlastní (bakalářské) práce.
Část kurzu V. Lendělové: Bakalářský seminář je koncipován s cílem ukázat, jak nejlépe (nejvhodněji) metodologicky zpracovat vybrané téma bakalářské práce. Má směřovat k osvojení základních mechanizmů nezbytných při práci s teoretickými východisky, stejně tak jako při systematizaci a následné analýze a popisu konkrétního jazykového materiálu (excerpt). Posluchač má být seznámen se způsobem citování, odkazování a aktuálními normami transliterace při napsání bakalářského projektu, včetně prezentace bibliografie a přílohového materiálu. Náplň kurzu bude realizována dle konkrétních témat bakalářských prací, např.: V. Sorokin a jeho Deň opričnika ve srovnání s českým překladem L. Dvořáka, Russkaja feňa atd. Požadavky k atestaci: V rámci předmětu studenti budou prezentovat výsledky z výzkumu zpracovávaného tématu bakalářské práce. Část vyučovaná T. Chlaňovou: Cílem semináře je příprava studentů k úspěšnému napsání a obhájení bakalářské práce z ukrajinské literatury 19. a 20. století. Seminář rozvíjí témata přednášek nastíněná v základních kurzech týkajících se ukrajinské literatury 19. a 20. století. Pozornost je i nadále věnována metodologické průpravě nutné pro vypracování bakalářské práce, studenti rozšíří a zdokonalí práci s odbornou literaturou týkající se zvoleného tématu. Zároveň bude kladen důraz i na přípravu konečné formální podoby bakalářské práce. V rámci předmětu budou účastníci kurzu přednášet základní teze své práce, což bude zároveň sloužit jako příprava na obhajobu. Ostatní studenti budou mít možnost formulovat své kritické připomínky v podobě krátkých písemných hodnocení či prostřednictvím diskuze. K získání atestace student předloží písemnou práci v rozsahu 15 normostran, která bude přímo souviset se zvoleným tématem bakalářské práce a v níž student prokáže schopnost pracovat s literaturou i prameny a vytvářet odborný text. Poslední úprava: Chlaňová Tereza, Mgr., Ph.D. (31.01.2012)
|
|
||
Základní studijní literatura: Čmejrková, S., Daneš F., Světlá J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999. Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997. Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno 2002. Holoušková, D., Krobotová, M.: Diplomová a závěrečná práce. Olomouc 2002. Liška, V.: Diplomová práce, zpracování a obhajoba. Praha 2003. Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha 2000.
Další odborná literatura: BAYER, E., Woerterbuch zur Geschichte, 1960 BESSON, W., Geschichte, 1961 (hs o) EVANS, Graham, NEWNHAM, Jeffrey, Slovník světové politiky, 1998 jako CD-ROM: Kronika lidstva, Praha 1999 (Fortuna Print, lidské dějiny do 1998, politika, umění) KINDER, Hermann, HILGERMANN, werner, Encyklopedický atlas světových dějin, 1998 (překlad) (hs 35a191) Lexikon der Geschichte in 2 Bänden, Hrsg. von Lexikon-Institut Bertelsmann, Gütersloh 1978(hs 31a23) dtv-Lexikon zur Geschichte und Politik im 20. Jahrhundert, 3 sv., München 1974(hs 31a21) PEČENKA, Marek a kol., Encyklopedie moderní historie, Praha 1995 (hs35a186) TEDD, Peter, Moderní oxfordský slovník 20.století, Praha IRIS 1994 (od počátku 1.světové války do současnosti)
Další odborná literatura se váže přímo na konkrétní téma bakalářské práce, jež si student zvolí.
Literatura k části vyučované V. Lendělovou: LITERATURA: BOLOTNOVA, N.S.: Filologičeskij analiz teksta. Moskva: Flinta Nauka, 2007. Eco, U.: Jak napsat diplomovou práci. Olomouc 1997. Čmejrková, S., Daneš F., Světlá J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999. Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno 2002. Holoušková, D., Krobotová, M.: Diplomová a závěrečná práce. Olomouc 2002. KOLESOV, V.V.: Jazyk i mental´nosť. Sankt-Peterburg, 2004. KOVALENKO, A.G.: Literatura i postmodernizm. Moskva: Izdatel´stvo Rossijskogo universiteta družby narodov, 2004. Liška, V.: Diplomová práce, zpracování a obhajoba. Praha 2003. POPOVA, T.V., RAUBICKAJA, L.V., GUGUNAVA, D.V.: Neologija i neografija sovremennogo russkogo jazyka. Moskva: Flinta Nauka, 2005. SKOROPANOVA, I.S.: Russkaja postmodernistskaja literatura. Moskva: Flinta Nauka, 2001. Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha 2000.
Literatura k části vyučované P. Štollem:
Akademická příručka. Osveta, Martin 2006. SPOUSTA, Vladimír: Vádemékum autora odborné a vědecké práce humanitního a sociálního zaměření. Cerm, Brno 2009. MAGINCOVÁ, Dagmar: Příručka nakladatelského redaktora. Petr Mervart 2009. Čmejrková, S., Daneš F., Světlá J.: Jak napsat odborný text. Praha 1999. Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Praha 2000. Liška, V.: Diplomová práce, zpracování a obhajoba. Praha 2003. Holoušková, D., Krobotová, M.: Diplomová a závěrečná práce. Olomouc 2002. Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Brno 2002. Texty k jednotlivým tematům.
Další odborná literatura se váže přímo na konkrétní téma bakalářské práce, jež si student zvolí. Poslední úprava: STOLP3AF (01.01.2012)
|
|
||
Po absolvování semináře student podává k obhajobě bakalářskou práci. Část vyučovaná T. Chlaňovou: odevzdání písemné práce v rozsahu 20 normostran Poslední úprava: Chlaňová Tereza, Mgr., Ph.D. (31.01.2012)
|
|
||
· Základní etapy historického vývoje východní Evropy v 19. a 20. století II
Realizace kurzu V. Lendělovou Témata: 1. Filologická analýza uměleckého textu 2. Filologická analýza uměleckého textu (terminologický aparát). 3. Přístupy, které se uplatňují spolu s čistě filologickými (psycholingvistický, psychoanalytický, receptivní, strukturální, archetypální atd.) 4. Charakteristické znaky uplatńované metodologie s ohledem na zadané téma bakalářské práce 5. Historické termíny a reálie v románu V. Sorokina " Deň opričnika" 6. Problematika převodu (překladu) historických termínů a reálií v románu V. Sorokina " Deň opričnika" 7. Současná sociolingvistika 8. Sociostylistyka 9. Sociologie malých skupin 10. Pojmový aparát sociolingvistické koncepce osobnosti (s ohledem na užití ruského žargonu) 11. Ruský žargon a ruská feňa 12. Eufemizmy 13. Vyhodnocování praktického materiálu
Část vyučovaná T. Chlaňovou Poslední úprava: Chlaňová Tereza, Mgr., Ph.D. (31.01.2012)
|