|
|
|
||
Dvousemestrální předmět Francouzština pro romanisty je přednostně určen pro studenty Ústavu románských studií studující jiné obory než Francouzskou filologii (jde o kurz typu "povinný druhý románský jazyk"), je však přístupný i ostatním studentům FF, FHS a FSV. Jde o kurz pro začátečníky pokrývající znalosti úrovní A1 až A2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Poslední úprava: Čermák Petr, prof. PhDr., Ph.D. (05.05.2011)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty ostatních romanistických oborů v základních obrysech s francouzštinou tak, aby byli nadále schopni své znalosti samostatně rozvíjet a použít je jednak v reálných životních situacích, především však ve svém studiu a pozdější vědecké práci (komparatistický základ, četba jazykovědných pojednání aj.). Během dvou semestrů by měli studenti ovládnout úroveň A1-A2 (viz výše Anotace) a porozumět principům výstavby francouzského jazyka ve srovnání s konkrétními románskými jazyky, které tvoří hlavní náplň jejich studia. Poslední úprava: Čermák Petr, prof. PhDr., Ph.D. (05.05.2011)
|
|
||
Základní: DUBOIS, A.-L.; TAUZIN, B. Objectif Express A1/A2. Paris. Hachette. 2006. DUBOIS, A.-L.; TAUZIN, B. Objectif Express A1/A2. Cahier d´activités. Paris. Hachette. 2006. Doplňková: MIQUEL, C. Vocabulaire progressif du français. Niveau débutant. Paris. CLE International. 2002. AKYÜZ, A; SHAHMAEI B.-B. Les 500 exercices de grammaire A1. Paris. Hachette. 2005. Poslední úprava: Štichauer Pavel, prof. Mgr., Ph.D. (01.10.2013)
|
|
||
Při výuce jsou kombinovány přímé i nepřímé metody, tomu odpovídá také využívání francouzštiny i češtiny jako výukového jazyka. Procvičovány jsou stejně tak základní mluvnické struktury jako i komunikativní dovednosti, překlad, porozumění původnímu mluvenému textu aj. Vzhledem k tomu, že předmět je koncipován pro studenty jiných románských oborů, je předpokládána znalost základních struktur společných všem románským jazykům. Poslední úprava: Čermák Petr, prof. PhDr., Ph.D. (05.05.2011)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce Předmět Francouzština pro romanisty je dvousemestrální, každý semestr je zakončen zápočtem. Zápočet je udělován za: 1) aktivní účast na hodinách 2) zápočtový test Součástí zápočtových testů jsou diktát a/nebo přepis slov dle hláskování a/nebo poslechové cvičení, mluvnická cvičení, lexikální a překladová cvičení, samostatný písemný projev. Předpokládaný rozsah učiva pro jednotlivé zápočtové testy: ZS - lekce 1-5 z učebnice Objectif Express A1/A2 a další učivo probrané v kurzu nad rámec učebnice (viz také níže Sylabus). LS - lekce 6-10 z učebnice Objectif Express A1/A2 a další učivo probrané v kurzu nad rámec učebnice (viz také níže Sylabus). Poslední úprava: Štichauer Pavel, prof. Mgr., Ph.D. (01.10.2013)
|
|
||
Předpokládaný rozsah látky k probrání v zimním semestru: Lekce 1-5 z učebnice Objectif Express A1/A2 (viz níže oddíl Literatura) a některá další témata nad rámec učebnice. Lexikální okruhy: základní fráze v rámci společenské konverzace, osobní informace (rodina, profese, atd.), telefonování, cestování, popis bytu / domu, umístění v prostoru (předložky a adverbia místa a jejich užití), číslovky 0-1000. Mluvnice: základy francouzské výslovnosti; francouzské hláskování; člen určitý/neurčitý a jejich užití; samostatná osobní zájmena a jejich užití; konjugace sloves I.-III. třídy (vč. typu espérer); konjugace nepravidelných sloves être, avoir, aller, faire, partir, venir,prendre, vouloir, savoir, pouvoir, devoir; tvoření slovesného záporu; tvoření otázky; tvoření vět se jmenným přísudkem; opisný čas budoucí (futur proche); passé composé; tvoření plurálu substantiv a adjektiv; tvoření feminina; nesamostatná posesivní zájmena; posesivní vazby s předložkou de; užití místních předložek à/dans/en/de; užití výrazu il y a; stahování předložky à se členem určitým; předmětná zájmena le/la/les. Předpokládaný rozsah látky k probrání v letním semestru: Lekce 6-10 z učebnice Objectif Express A1/A2 a některá další témata nad rámec učebnice. Lexikální okruhy: potraviny a nápoje, výrazy množství a jejich užití, CV, popis pracovního místa, udání směru, popis lidského těla, zdraví a nemoci, popis předmětů, popis vzhledu osob. Mluvnice: stahování předložky de se členem určitým; dělivý člen a jeho užití; předložka de po výrazech množství; neurčité zájmeno subjektu on; nesamostatná a samostatná demonstrativa; tázací zájmena; komparativ adjektiv; vazba venir de a její užití; nesamostatná osobní zájmena v přímém i nepřímém předmětu; imperativ (včetně užití osobních zájmen v přímém/nepřímém předmětu); kondicionál přítomný; zvratná slovesa; zájmenná příslovce en, y; nepravidelná slovesa savoir, connaître, produire, obtenir, mettre, sortir, ouvrir; future simple; slovosled s důrazem na postavení adjektiva a na pořadí přímého / nepřímého předmětu; užití si po záporné otázce. Poslední úprava: Štichauer Pavel, prof. Mgr., Ph.D. (01.10.2013)
|
|
||
Předmět je určen začátečníkům, není tedy požadována žádná vstupní znalost francouzštiny. Vzhledem k tomu, že předmět je koncipován především pro studenty jiných románských oborů, je předpokládána (resp. je výhodou) znalost jiného románského jazyka. Poslední úprava: Čermák Petr, prof. PhDr., Ph.D. (05.05.2011)
|
|
||
Předmět v současné době není kapacitně omezen. Vzhledem k neočekávaně velkému zájmu a přeplnění kurzu se od příštího roku počítá s omezením kapacity na 20 studentů a s přednostním zápisem studentů Ústavu románských studií. Poslední úprava: Čermák Petr, prof. PhDr., Ph.D. (05.05.2011)
|