Obecná sociologie 3: Sociální změna - ASG100204
|
|
|
||
Cílem předmětu je pomocí systematického výkladu seznámit studenty s obsahovými základy sociologické problematiky změny. Předmět završuje triptych předmětů Obecná sociologie projekcí dosud probraných témat do pozdějších diskusí zaměřených na sociální změnu, čímž umožňuje hlubší porozumění souvislostem obecně diskutovaných problémů a otázek. Důraz je kladen na vybraná klíčová sociologická témata s přesahem k aktuálním souvislostem. Součástí předmětu je samostatná četba literatury. Výklad je postaven z velké části na úrovni tzv. teorií středního dosahu (R. K. Merton), což by mělo studentům mimo jiné pomoci při rozpracování konkrétních výzkumných otázek a ověřitelných hypotéz v rámci vlastní bakalářské práce. Obsahově je výklad rozdělen do dvou bloků, kdy v prvním budou studentům představeny vybrané dimenze a aktéři sociální změny a v druhém se budou probrané skutečnosti diskutovat ve vztahu k obecným problémům dlouhodobých strukturálních změn. Součástí přípravy studentů na přednášku je poskytování zpětné vazby na základě domácí přípravy sestávající ze studia literatury.
Přehled témat: 1.-2. Úvod do tématu sociální změna, problém obecných zákonitostí a předvídání v sociologii, cyklická a lineární temporalita v sociologii Blok I: Aktéři sociální změny 3-5. Kolektivní identity - národy, rasy, třídy, sociální hnutí, elity a masy, veřejnost, gender 6. Politika, moc a legitimita moci 7. Kapitalismus a ekonomičtí aktéři, sociologické aspekty vývoje práce a ekonomiky Blok II: 8. Globalizace jako sociologické téma 9-10. Sociologické snahy o uchopení podstaty současných změn: teorie postindustrální, informační a postmoderní společnosti 11. Proměny sociability: proces individualizace 12. Růst reflexivity společností, sociologická reflexe vztahu mezi člověkem a přírodou Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (12.11.2023)
|
|
||
Atestace probíhá ve formě písemné zkoušky v podobě písemného testu ověřujícího znalosti získané z přednášek a četby literatury. Test obsahuje uzavřené i otevřené otázky ověřující porozumění základním konceptům a teoriím představeným v průběhu výuky. Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (12.11.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (12.11.2023)
|