PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná sociologie II - ASG100062
Anglický název: General Sociology II
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ASG100107
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
Prerekvizity : ASG100052
Je prerekvizitou pro: ASG100063
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Eva Richter, Ph.D. (27.02.2017)
Kurz vede k porozumění základním souvislostem různých stránek společenské reality, tj. posílení schopnosti
strukturovaného a dynamického vidění sociální reality pro následné obohacování teoretického obrazu jak o časem
prověřené (relativně stabilní, ve vědě "fungující") vklady různých sociologických paradigmat a teorií, tak o
inspirace v rovině "sociologické představivosti". Dalším (podpůrným) cílem je prověřování smyslu obecné
sociologické rozvahy empirickou reflexí praxe; nejde samozřejmě o soustavnost empirické evidence, ale o
podstatné ilustrace souvztažnosti teoretické a empirické roviny poznání. V této (druhé) části navazuje na vstupní
tématiky struktury a jednání, sociálního řádu, procesuality vztahu jedince a společnosti jako sociální konstrukce
reality apod. Soustředí se na témata rozvrstvení a strukturace moderních společností, mechanismy jejich
reprodukce, a na souvztažnost procesů diferenciace a agregace v sociologické reflexi vztahu jedinec-pospolitost-
společnost (komunity, etnické vztahy, gender, individualizace a re-konstrukce sociální identity).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (04.10.2017)

Podmínkou získání atestace je včasná realizace výkladu na zvolené a schválené téma (tj. účast na schůzce s představením anotace, včasné zaslání draftu výkladu a výklad na příslušné hodině) a včasné zaslání čtyř reflexí zadané studijní literatury. Student je hodnocen na základě ústní zkoušky, jejíž výsledek může ovlivnit kvalita přípravy na výklad. Neuskutečnění výkladu a nezaslání čtyř reflexí je důvodem nepřipuštění k ústní zkoušce (tj. vyškrtnutí z termínu).

                Cílem výkladu je vyložit vybranou dílčí problematiku srozumitelným a obohacujícím způsobem na prostoru nepřesahujícím 10 minut (max. bude povoleno 15 minut bez možnosti dotazů). Studenti si vyberou (mohou použít okruhy ke zkoušce, studijní literaturu nebo doporučenou literaturu) jednoho autora, teorii, nebo koncept spadající do probírané problematiky a představí jej do větší hloubky – tj. nad rámec studijní literatury. Při realizaci výkladu mohou „lektoři“ u svých posluchačů předpokládat znalost zadané studijní literatury. Jako výklad nebude uznáno převyprávění části studijní literatury, ani faktografické referáty k dané problematice.

Reflexe nahrazují kontrolu docházky a slouží jednak jako kontrola čtení studijní literatury a jednak jako podklad vyučujícího pro relevantnější strukturování vlastního výkladu. Maximální délka reflexe je jedna strana, doporučená délka je jeden odstavec. Obsahem reflexe má být zamyšlení či shrnutí vybrané části studijní literatury ústící v explicitně položený dotaz, doporučení k hlubšímu probrání daného problému nebo jasně vyloženou nesrozumitelnost ve studijní literatuře. Tato jedna explicitní věta bude vyznačena tučným písmem. Text nemusí mít nadpis ani odkazy (pokud ale odkazujete na informaci ze studijní literatury, uveďte prosím citaci problémové části nebo v závorce č. strany).

Těžiště hodnocení spočívá v ústní zkoušce, která bude prověřovat znalost sociologické reflexe probraných témat a doporučené literatury. Ústní zkouška bude probíhat formou přezkoušení dvou náhodně vylosovaných témat v celkové délce 30 minut. Každý bude mít 30 minut na přípravu. Studenti mají v moodle kursu k dispozici pomocný výčet podtémat a teorií, jejichž znalost se předpokládá u zkoušky a mohou jej tedy využít při přípravě.

Podrobná pravidla organizace výuky, kritéria hodnocení, termíny a okruhy zkoušky budou představeny na úvodní hodině. Úspěšná atestace z Obecné sociologie II je podmínkou zápisu do Obecné sociologie III. Organizační platformou kursu je moodle, heslo je představeno na první hodině.

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (04.10.2017)

Studijní literatura k jednotlivým blokům výuky (Giddens 2013, není-li uvedeno jinak):

I.                    Socializace – s. 266-271, 276-301; Berger a Luckmann (1999: 128-144)

II.                  Gender – 272-276, 531-550, 554-573, 779-784

III.               Rodina – 307-344  (láska dobrovolně), 349-350. Možný (2006: 30-40, 50-62, 69-74, 75-81)

IV.                Vzdělávání – 759-774, 788-794, 797-801

V.                  Identita – dobrovolně: Holubová (2016)

VI.                Společenství – dobrovolně: Buštíková (1999)

VII.             Diferenciace – Petrusek (2009: 89-106 – kromě rodiny)

VIII.           Národ a rasa – 420-421, 577-595, 597-604, 775-778, 784-787, 948-955

IX.               Stratifikace – 397-427; Katrňák (2005: 13-33)

X.                  Chudoba a mobilita – 439-464, 427-434







* Základní učebnice (předpokládá se užití sociologických slovníků a kompendií):

Giddens, A.: Sociologie. Praha, Argo 2013
Keller, K.: Dějiny klasické sociologie. Praha, SLON 2005 (zejm. kpt. 1,3,6,7,11)
Petrusek, M.: Základy sociologie. Praha, Akademie veřejné správy 2009

Doporučená literatura:
(literatura, jejíž znalost bude předpokládána u ústní zkoušky, bude uvedena na konci prezentací k příslušným tématům)
Barša, P.: Konstruktivismus a politika identity. Antropowebzin 1-2 2006. Dostupné na <http://antropologie.zcu.cz/konstruktivismus-a-politika-identity>
Beck, U.: Riziková společnost. Praha, SLON 2004, str. 121-159 (Za hranicemi tříd a vrstev)
Berger, P.I. - Luckmann, T.: Sociální konstrukce reality. Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK) 1999
Bourdieu, P.: The Forms of Capital. In: Richardson, J.G. (ed.): Handbook of theory and Research for the Sociology of Education. New York, Routledge and Kegan Paul 1986
Bourdieu, P.: Teorie jednání. Praha, Karolinum 1998 (zejm. str. 9-25, 94-103)
Bourdieu, P.: Nadvláda mužů. Praha, Karolinum 2000 (zejm. str. 9-49)
Buštíková, L.: Analýza sociálních sítí. Sociologický časopis, 35, (2), 1999, 193-206
Castells, M.: The Information Age: Economy, Society and Culture; Volume I: The Rise of the Network Society, 2nd ed. Oxford, Blackwell 2000 (str. 1-24, 130-132, 216-354)
de Singly, F. : Sociologie současné rodiny. Praha, Portál 1999
Gellner, E.: Národy a nacionalismus. Praha 1993 (nebo Gellner, E.: Nacionalismus. Brno, CDK 2003)
Grosby, S.: Nationalism: A very short introduction. Oxford, Oxford University Press 2005
Holubová, K.: Koncept identity na poli sociologické teorie. AUC, Philosophica et historica 2 / Studia sociologica XXI, 2016, 31-49
Lévi-Strauss, C.: Rasa a dějiny. Brno, Atlantis 1999
Katrňák, T.: Třídní analýza a sociální mobilita. Brno, CDK 2005
Keller, J.: Vzestup a pád středních vrstev. Praha, SLON 2000
Illich, I.: Odškolnění společnosti. Praha, SLON 2001
Machonin, P. - Tuček, M. a kol.: Česká společnost v transformaci. K proměnám sociální struktury. Praha, SLON 1996
Mareš, P.: Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha, SLON 1999
Mareš, P. - Hofírek, O. (eds.): Sociální reprodukce a integrace: ideály a meze. Brno, MU 2007
Marada, R. (ed.): Etnická různost a občanská jednota. Brno, CDK 2006
Marx, K., Engels, B.: Vybrané spisy. Praha, SPNL 1954 (kapitoly ‘Manifest komunistické strany‘ (str.17-59) ‘Námezdní práce a kapitál‘ (str. 65-102) a ‚Ke kritice politické ekonomie‘ (str. 370-386))
Merton, R.K.: Studie ze sociologické teorie. Praha, SLON 2000
Miles, R. - Brown M.: Racism. London, Routledge - Taylor & Francis Group 2003
Mills, Ch.W.: Sociologická imaginace. Praha. Mladá fronta 1968 (a nové vydání)
Možný, I.: Proč tak snadno. Praha, SLON 1991/1999
Možný, I.: Rodina a společnost. SLON, Praha 2006 (nebo jiná přehledová publikace Možného o sociologii rodiny)
Rattansi, A.: Racism: A Very Short Introduction. Oxford, Oxford University Press 2007
Reich, R. B.: Dílo národů, Příprava na kapitalismus 21. století. Praha, Prostor 2002
Rothman, R. A.: Inequality and Stratification - Race, Class, and Gender, 5th ed. Prentice Hall 2004
Szaló, C.: Mozaika v re-konstrukci: Formování sociálních identit v současné Střední Evropě. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity 2003 (str. 13-30)
Šanderová, J.: Sociální stratifikace, úvod do problematiky. Praha, Karolinum 2000
Večerník, J. - P. Matějů a kol.: Zpráva o vývoji české společnosti 1989-1998. Praha, Academia 1998
Woodward, K. (ed.): Identity and difference. London, Sage 1997 (str. 1-50)
Thiessová, A.-M.: Vytváření národních identit v Evropě 18. až 20. století [orig.: Création des identités nationales]. Brno, CDK 2007
Wesolowski, W. Třídy, vrstvy a moc. Praha, Nakladatelství Svoboda 1969 (str. 15-113)
Zimbardo, P. G.: Moc a zlo. Praha, Moraviapress 2005

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (04.10.2017)

Výuka bude probíhat prostřednictvím kombinace přednášky, studentských výkladů a řízené diskuse. Na úvodní hodině kursu se studenti rozčlení k probíraným tématům a budou mít za úkol – při probírání daného tématu – vyložit ve větší hloubce (než je tomu ve studijní literatuře) vybrané podtéma.

    Rámcové téma výkladu si studenti vybírají do 16. října do 13:00 přes online formulář dostupný na moodle kursu. Samotné téma výkladu je pak předneseno a schváleno vždy 14 dní před konáním výkladu prostřednictvím skupinové konzultace těch, kdo jsou zapsáni na dané rámcové téma. Draft výkladu budou studenti odevzdávat prostřednictvím moodle vždy do 8:00 v pondělí, které předchází výkladu. Vždy minimálně s týdenním předstihem studenti obdrží průvodce čtením studijní literatury a bude od nich očekáváno, že případné nejasnosti a otázky k výkladům a studijní literatuře zašlou do 13:00 pondělního odpoledne prostřednictvím moodle.

Informační schůzka účastníků kursu se koná 5.10., další výuka kursu bude probíhat od třetího týdne semestru, tj. od 19.10.

   Každá část kursu začíná prostorem pro dotazy k minulé hodině, následně je představena plánovaná struktura výkladu. Studenti získají vždy na úvod hodiny evaluační listy, které mohou využít pro kritickou reflexi studentských výkladů. Kvalita přípravy na výklad může ovlivnit výslednou známku z kursu.

   Docházka nebude kontrolována. Detaily k organizaci výuky budou představeny na první hodině.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D. (04.10.2017)

Navázání na Sociologický proseminář a Obecnou sociologii I (1 přednáška)

  • představení koncepce kursu, sylabu, požadavků pro získání atestace, doplňující informace
  • připomenutí a doplňky k tématům probraným v předchozích kursech (struktura, jednání, konsensus, konflikt, sociální řád, sociální konstrukce reality a její symbolický rozměr)

 

I. vrstva: Socializace mezi sociálním řádem a anomií: gender, rodina a škola (4 přednášky)

  • socializace a její význam politický, ekonomický a sociologický; primární a sekundární socializace, resocializace; socializace a identita; enkulturace a individuace; psychologické a antropologické vlivy na sociologické chápání socializace; pojetí kognitivního a morálního vývoje jedince a jejich význam pro sociologii

·         význam kategorie genderu pro zkoumání společnosti, identity a sociální struktury; pojmy gender a pohlaví; základní principy kritiky naturalizace genderu; vývoj sociální a sociologické reflexe genderové problematiky; místo studií rodu a feministického hnutí ve vývoji sociologie

·         rodina jako základní stavební kámen společnosti (?), dynamika a struktura rodiny v moderní společnosti, vývoj sociologické reflexe tématu, rodina a životní cyklus, problematika rodiny v postmoderní době

  • vzdělání jako sociální instituce a systém makrospolečenské reprodukce; role vzdělání v modernizačním procesu, kritika soudobé institucionalizace vzdělání; systémy a aktéři vzdělávání, spor o smysl vzdělání; vzdělanostní příležitosti a mobilita

 

II. vrstva: Totožné a odlišné / „Společenství identity“ a společnost (3 přednášky)

·         identita člověka, kolektivní identita, habitus; kolektivní vědomí sociální totožnosti a procesy sociální exkluze a inkluze; sociologická kategorie cizince; esencialistická a konstruktivistická pojetí identity; identifikace a diference (distinkce) jako základní nástroje re-konstrukce identity, krize identity, politika identity (multiplicita subjektivit), nová sociální hnutí

·         společenství (pospolitost) versus společnost, tradiční a moderní společenství, sociologické uchopení dvou základních typů lidských uskupení/vazeb, individualizace, sociální sítě a sociální skupiny  

·         sociální diferenciace a integrace v moderní společnosti, sociální skupina, veřejnost x masa x dav x pojetí masy a davu, sociální třídy jako příklad sociální agregace a diferenciace

·         národ a etnikum (i jako komunita), rasové a etnické vztahy, národní stát a nacionalismus, etnicita, migrace, aktuální problémy realizace multikulturní společnosti

 

III. vrstva: Nerovnost ve společnosti jako sociologický problém  (2 přednášky)

·         systémy sociální stratifikace a strukturace: pre-moderní společnosti a současnost (otroctví, kasty, stavy, třídy; elita a masa jako model sociální stratifikace), dynamika stratifikace s přechodem z tradiční k moderní společnosti; třídy a vrstvy v moderní společnosti: dvě tradice teorie a výzkumu sociální stratifikace; makro a mikro perspektiva třídní analýzy; společenský vývoj a problémy Marxova modelu; diskuse o smyslu kategorie sociálních tříd a jejím reálném významu; stratifikace jako aktuální téma: třídy a sociální hnutí jako subjekty společenského pohybu, význam středních tříd a diskuse o jejich krizi, teze o postindustriální společnosti a stratifikace v kontextu globalizace

·         mobilita a její formy v kontextu duality sociální struktury a aktéra, mobilita jako znak sociálního života v soudobých společnostech; důsledky sociální mobility: problém sociální nerovnosti; spirála chudoby a kultura bídy, společenská očekávání a „třídní prostupnost“; komparace a zvláštnosti české společnosti z hlediska sociálních struktur, stratifikace a mobility

 

 

Studijní literatura k jednotlivým blokům výuky (Giddens 2013, není-li uvedeno jinak):

I.                    Socializace – s. 266-271, 276-301; Berger a Luckmann (1999: 128-144)

II.                  Gender – 272-276, 531-550, 554-573, 779-784

III.               Rodina – 307-344  (láska dobrovolně), 349-350. Možný (2006: 30-40, 50-62, 69-74, 75-81)

IV.                Vzdělávání – 759-774, 788-794, 797-801

V.                  Identita – dobrovolně: Holubová (2016)

VI.                Společenství – dobrovolně: Buštíková (1999)

VII.             Diferenciace – Petrusek (2009: 89-106 – kromě rodiny)

VIII.           Národ a rasa – 420-421, 577-595, 597-604, 775-778, 784-787, 948-955

IX.               Stratifikace – 397-427; Katrňák (2005: 13-33)

X.                  Chudoba a mobilita – 439-464, 427-434

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK