Předmět seznamuje se základními psychologickými pojmy – psychologickou odbornou terminologií, psychologickými školami a směry a hlavními teoretickými a aplikačními oblastmi psychologie a metodami psychologického zkoumání, a hlavně pak s aplikovanou psychologickou problematikou v rámci oboru sociální práce. Cílem předmětu je seznámit studující s postavením psychologie v systému věd a pochopit povahu psychologie jakožto empirické vědy, představit základní specifické rysy psychologických konstruktů, teorií, definic a metod, naučit studující orientovat se v základních psychologických oblastech a otázkách, kterými se zabývají a zároveň naučit studující schopnosti kritického vědeckého myšlení při uvažování o běžných psychologických otázkách v rámci praxe sociální práce. Vybraná témata předmětu jsou vyučována pozvanými odborníky a odbornicemi z oboru.
Poslední úprava: Vojtíšková Nicole, Mgr. (13.02.2024)
The course introduces the basic psychological concepts - psychological terminology, psychological schools and directions and the main theoretical and applied areas of psychology and methods of psychological research, and especially the applied psychological issues within the field of social work. The course aims to explain the nature of psychology as an empirical science; to introduce the basic specific features of psychological constructs, theories, definitions and methods; to teach learners to orient themselves to the basic psychological areas and issues they address; and to teach students critical scientific thinking skills when considering common psychological issues within social work practice.
Poslední úprava: Formánková Lenka, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.10.2023)
Podmínky zakončení předmětu
písemný test
60% aktivní účast
Poslední úprava: Myšková Dana (12.03.2024)
Literatura
BLATNÝ M. A KOL. (2021) Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada. ČERMÁK, I., R. ŠIKL (EDS.) (2021): Příběh československé psychologie I. Rozhovory s osobnostmi oboru. Praha: Portál. DRAPELA, V. J. (2013). Přehled teorií osobnosti. Sedmé přepracované vydání. Praha: Portál. ERIKSON, E.H. 1999. Životní cyklus rozšířený a dokončený: Praha: nakladatelství lidové noviny. HARTL, P., & HARTLOVÁ, H. (2010). Psychologický slovník. Praha: Portál. HILLMAN, J. 2020. Nová vize psychologie. Praha: Malvern. HUNT, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál. JUNG C.G. (1994). Duše moderního člověka. Praha: Atlantis. KAHNEMAN, D. (2012). Myšlení: rychlé a pomalé. Praha: Melvin. KOPŘIVA, K. (1997) Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. MAYERS. D.C.2016. Sociální psychologie. Praha: Albatros Media. NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha: Academia. NOLEN-HOEKSEMA, S., FREDERICKSON, L. B., LOFTUS, G. R., & WAGENAAR, W. A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda (přepr. vyd.). Praha: Portál. PLHÁKOVÁ, A. 2003. Obecná psychologie. Praha: Akademia. ŘÍČAN, P. (2013). Psychologie. Čtvrté přepracované vydání. Praha: Portál.
Poslední úprava: Vojtíšková Nicole, Mgr. (13.02.2024)
Sylabus
Osnova předmětu:
1. Úvod do kurzu, seznámení se sylabem
2. Cíle, předmět a metody studia psychologie
3. Vnímání, představy a fantazie (domácí úkol č.1)
4. Paměť, učení, pozornost
5. Myšlení a jazyk, komunikace
6. Emoce, cítění (domácí úkol č. 2)
7. Příčiny chování a jednání: motivace, vůle, potřeby
8. Duševní výkon, inteligence, měření inteligence
9. Vědomí, jáství, sebepojetí (domácí úkol č. 3)
10. Osobnost, temperament, rysy osobnosti, testy osobnosti