Poslední úprava: doc. Mirjam Friedová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.08.2021)
Obecný úvod do studia podstaty jazyka, koncipovaný z hlediska základní kontroverze moderní jazykovědy: jazyk jako typ mentálního a společenského chování a specifická manifestace našeho kognitivního vybavení, nebo jako autonomní kognitivní systém nezávislý na našich komunikačních potřebách. Studenti se seznámí se základní lingvistickou terminologií v hlavních jazykovědných disciplínách, s typem problémů a otázek, které si lingvisté kladou, a získají potřebný přehled o širších souvislostech mezi jazykovým systémem, společenskou komunikační praxí, lidskou kognicí a fungováním mozku. Struktura předmětu povede studenty k tomu, aby se naučili samostatně přemýšlet o tom, co znamená, že člověk "umí" svůj rodný jazyk, a jak takovou znalost můžeme vysvětlit.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mirjam Friedová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (26.09.2021)
Aktivní účast na seminářích, pravidelná četba povinné literatury. Součástí atestace a celkové známky je také včasné vypracování a odevzdání pravidelných domácích cvičení, která průběžně ověřují jednak pozorumění uložené četbě a jednak schopnost aplikovat analytické dovednosti na konkrétním jazykovém materiálu. Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Další podrobnosti k podmínkám zakončení předmětu budou k nalezení v Moodlu, kde bude kurz zpřístupněn v prvním týdnu semestru. Dolní hranice pro získání atestace je 70%.
Tento kurz je pro studenty lingvistiky povinný a je třeba ho absolvovat (tj. získat atestaci) v zimním semestru prvního ročníku, protože další kurz, který je závazně povinný pro první ročník (Úvod do lingvistické analýzy), na něj navazuje a závazně předpokládá jeho splnění.
Literatura
Poslední úprava: doc. Mirjam Friedová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.08.2021)
Literatura (poskytována v průběhu semestru):
Burling, Robbins. 1992. Patterns of language: structure, variation, change. Vybrané kapitoly. Yule, George. 2010. Study of language. Cambridge: CUP. Vybrané kapitoly.
Kuhl, Patricia K. 2004. Early language acquisition: Cracking the speech code. Nature Reviews Neuroscience, 5, 831-843. Overstreet, Maryann. 2005. And stuff und so: Investigating pragmatic expressions in English and German. Journal of Pragmatics 37.11, 1845-1864. Rosch, Eleanor. 1977. Classification of real-world objects: Origins and representations in cognition. Thinking: Readings in cognitive science, 212-222.
Další (nepovinná) četba:
Chafe, Wallace. 1997. The Interplay of Syntax and Prosody in the Expression of Thoughts. In: Proceedings of the Twenty-Third Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society: General Session and Parasession on Kay, Paul, B. Berlin, L. Maffi & W. Merrifield. 1997. "Color naming across languages." In C. L. Hardin & L. Maffi (eds.), Color categories in thought and language. Cambridge. Lakoff, George. 1986. "Classifiers as a reflection of mind." In Colette Craig (ed.), Noun Classes and Categorization, 13-53. John Benjamins. Levinson, Stephen C. 1997. "From outer to inner space: linguistic categories and non-linguistic thinking." In Jan Nuyts & Eric Pederson (eds.), Language and conceptualization, 13-45. Cambridge University Press. Rosch, Eleanor. 1978. "Principles of categorization." In E. Rosch & B. B. Lloyd (eds.), Cognition and categorization, 27-48. Lawrence Erlbaum Associates.
Metody výuky
Poslední úprava: doc. Mirjam Friedová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.08.2021)
Výuka bude probíhat prezenčně. V krajním případě může být přesunuta do online prostředí - podle epidemilogické situace a pokynů vedení fakulty.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Michal Láznička, Ph.D. (22.09.2022)
Témata přednášek v ZS 2022:
jazyk jako komunikační systém a jeho specifika
jazyk jako systém znaků; obecná klasifikace znaků
lingvistika jako disciplína a její vnitřní členění
základní rámce uvažování o jazyce - strukturalistické a funkcionalistické přístupy
roviny jazykové analýzy
morfologie a základní analytické koncepty
stavba věty z hlediska složkové a valenční syntaxe
jazykový význam a jeho interakce s kontextem
jazyk v mysli a mozku - osvojování, zpracování jazyka a jazykové poruchy
Podrobnější sylabus včetně seznamu literatury a týdenního rozvržení témat a četby bude studentům k dispozici na Moodlu.