PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jak se chytá chocholouš (Platónův dialog Euthydémos) - AFS100625
Anglický název: How to catch a crested lark (Plato's Euthydemus)
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D.
Korekvizity : AFS100609
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (25.09.2013)
Chocholouš obecný (Galerida cristata) je drobný skřivanovitý pták, o málo větší než vrabec. Jeho typickým znakem je špičatá chocholka, která mu dala jméno, ale také zvláštní způsob pohybu. Chocholouš totiž po zemi neposkakuje, ale drobnými krůčky velmi rychle běhá. Zřejmě právě tento jeho pohyb má symbolizovat specifický způsob, jímž Sókratovi s Kleiniou a Kritónem v dialogu Euthydémos uniká moudrost. Zajímavé také je, že tento pták, kterého Sókratés používá jako obraz moudrosti, byl dříve dosti hojný, nyní však v našich krajích téměř vyhynul. (obrazová příloha viz http://eidola.smugmug.com/Euthydemus/Chocholouš/32112813_9hJQgJ)

Kurs "Jak se chytá chocholouš" je věnován četbě a interpretaci Platónova dialogu Euthydémos. Jeho cílem je seznámit se hlouběji se způsobem Platónova myšlení a osvojit si základní dovednosti interpretační práce.

Platón chce v dialogu Euthydémos ukázat, že máme toužit po moudrosti a pečovat o ni. Především však chce své čtenáře vyzvat ke zkoumání, proč je filosofie jako péče o moudrost žádoucí a jakým způsobem můžeme o ni pečovat. Činí tak ale povýtce negativně a aporeticky. Zřejmé je, že pravou podobu filosofie je zapotřebí vybojovat v zápase s jejími karikaturami a dalšími rozvrhy, které se sice filosofii podobají, v zásadních ohledech se však od ní liší. V popředí stojí vymezení filosofie vůči eristice. Za neméně důležité považuje Platón vymezení filosofie vůči politicky a výchovně orientované filosofii isokratovského typu, která se vědomě straní pokusů o hlubší spekulativní zakotvení. Filosofie však musí zápasit, jak je vidět na Sókratově příteli Kritónovi, i s nepochopením a váhavostí ve vlastních řadách a mezi těmi, kdo jsou jí nejblíže.

Hlavní pozornost se v rámci kursu zaměří na dva Sókratovy protreptické rozhovory s mladým Kleiniou, které jsou páteří celého dialogu. V prvním z nich Sókratés ukazuje, že je zapotřebí pěstovat moudrost, filosofovat. Ve druhém se mu však nepodaří nalézt, co tato moudrost je. Oba tyto rozhovory jsou přitom Sókratem představeny jako ukázka toho, jak je zapotřebí vést mladého člověka k filosofii. Zdá se tedy, že jejich závěrečná aporie není nezamýšleným nedopatřením, ale že k filosofii podstatným způsobem patří. Co lze z této aporie pro pochopení (nejen) Platónovy filosofie, vyčíst?

-----------

Kurs je jednosemestrální, v letním semestru na něj bude navazovat kurs Václava Němce věnovaný Platónově Obraně Sókrata. Kurs si lze zapsat jako součást předmětu "Antická filosofie I", nebo jako volitelný předmět.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (14.10.2013)

Zápočet se udílí na základě: (a) úspěšného patronátu nad svěřenou pasáží; (b) aktivní účasti na diskusi na platformě Moodle.

 

I.                   Úkolem patrona je:

1.      V týdnu, který předchází jeho patronátu, odeslat do středy (včetně):

a.       Věcný komentář shrnutí zaslaného příslušným patronem (viz níže bod 2.a) v rozsahu minimálně 100 slov.

b.      Alespoň další dvě doplňující otázky k pasáži předepsané na tento týden.

2.      V týdnu jeho patronátu odeslat do pondělí (včetně):

    1. Shrnutíjemu svěřené pasáže v rozsahu 500-1000 slov, které musí obsahovat: (i) velmi stručné zasazení svěřené pasáže do celku dialogu s důrazem na návaznost na předcházející pasáže; (ii) členění pasáže (je možné zmínit různé alternativy); (iii) hlavní myšlenky a argumenty svěřené pasáže (z formálního hlediska pak jméno patrona, datum konání semináře a paginaci příslušné označení pasáže.
    2. Minimálně tři hlavní otázky, které se podle jeho přesvědčení k této pasáži váží.

3.      Vést společně s vedoucím kursu seminární sezení věnované jemu svěřené pasáži.

4.      Účastnit sev týdnu jeho patronátu a v týdnu, který tomuto týdnu předchází, dvou diskusních seminářů, které se konají v pátek od 14,40 do 16,00, v nichž se probírají navržené otázky.

5.      V týdnu, který následuje po jeho patronátu, odeslat do středy (včetně):

    1. Upravené či přepracované shrnutí jemu svěřené pasáže na základě uskutečněné diskuse a seminárního sezení (délka tohoto přepracovaného shrnutí není nijak určena).
    2. Kritické shrnutí alespoň dvou diskusí výše zmíněných otázek, které musí obsahovat (i) formulaci a zhodnocení původní otázky; (ii) shrnutí a zhodnocení odpovědí, které se objevily na Moodle, případně zazněly bezem seminárního sezení či diskusního semináře; (iii) pokus o vlastní odpověď.

 

II.                Aktivní účast v diskusi na Moodle předpokládáodpovědět každý týden do čtvrteční půlnoci alespoň na dvě výše zmíněné otázky.

 

 

------------------

 

Pro účely semináře byla kromě kursu na platformě Moodle zřízena také stránka na serveru Dropbox (www.dropbox.com), na níž budou postupně zveřejněny všechny materiály k jednotlivým tématům (shrnutí pasáže, komentář tohoto shrnutí atd., ale také sekundární literatura apod.).

Pozvání na tuto stránku obdrží všichni účastníci, kteří Štěpánovi Špinkovi dodají své e-maily (písemně na semináři, případně na e-mailovou adresu stepan.spinka@volny.cz). K přístupu na tuto stránku je zapotřebí vytvořit si (po pozvání) svůj účet na tomto serveru (kromě jména a e-mailu nejsou požadovány žádné další Vaše údaje), není však nutné instalovat si stejnojmenný zálohovací program (byť tuto možnost lze doporučit, neboť se tak pro Vás zjednoduší synchronizace materiálů a můžete Dropbox využívat i k zálohování, synchronizaci a sdílení dalších Vašich souborů). Přihlášení účastníci mohou na tuto stránku také vyvěšovat své diskusní příspěvky a další materiály. Žádné vyvěšené materiály však, prosím, nemažte!

Literatura
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (25.09.2013)

Text:

Burnet, J. (ed.): Platonis Opera, vol. 3, Oxford 1903

 

Vydání, překlady:

E.H. Gifford, The Euthydemos of Plato, Oxford 1905

Platon, Euthydème, (tr. M. Canto), Paris 1989

Platon, Euthydémos, Menón, (přel. F. Novotný), Praha 1992

Platon, Euthydemos, (Überzetzung von E.D. Schleiermacher), Berlin 1856

 

Komntáře:

T. H. Chance, Plato’s Euthydemus. Analysis of What Is and Is Not Philosophy, Berkeley, Los Angeles, Oxford 1992

R. S. W. Hawtrey, Commentary on Plato’s Euthydemus, Philadelphia 1981

 

Sborníky:

T. M. Robinson, L. Brisson, (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, Sankt Augustin 2000

Š. Špinka, A. Havlíček (vyd.): Platónův dialog Euthydémos, Praha 2007

 

 

Další:

H. v. Arnim, Platons Jugenddialoge, Berlin 1914

J. Annas, Virtue as the Use od Other Goods, in: T. Irvin, M. C. Nussbaum (vyd.), Virtue, Love and Form: Essays in Memory of Gregory Vlastos, Edmonton 1993, str. 53-65;

T. C. Brickhouse, N. D. Smith, Socrates on goods, virtue, and happiness, in: Oxford Studies in Ancient Philosophy, 5, 1987, str. 1-27  

M. F. Burnyeat, Plato on how not to speak of what is not, in: M. Canto-Sperber a P. Pellegrin (vyd.), Le style de la pensée: recueil de textes en hommage à Jacques Brunschwig, Paris, 2002, str. 40-66

G. Damschen, Das Prinzip des performativen Widerspruchs. Zur epistemologischen Bedeutung der Dialogform in Platons Euthydemos, in: Méthexis, 12, 1999, str. 89-101

P. Dimas, Happiness in the Euthydemus, in: Phronesis, 47, 2002, str. 1-27

S. Dusanic, Isocrates, the Chian Intellectuals, and the Political Context of the Euthydemus, in: The Journal of Hellenic Studies, 119, 1999, str. 1-16

R. S. W. Hawtrey, How do Dialecticians Use Diagrams? Plato, Euthydemus 290b-c, in: Apeiron, 12, 1978, str. 14-18

V. Hösle: Platons "Protreptikos": Gesprächsgeschehen und Gesprächsgegenstand in Platons "Euthydemos", in: Rheinisches Merkur, 147, 2004, str. 247-275.

R. Jackson, Socrates' Iolaos: myth and eristic in Plato's Euthydemus, in: Classical Quarterly, 40, 1990, str. 378-395

R.E. Jones, Wisdom and Happiness in Euthydemus 278-282, in Philosophers‘ Imprint, Vol. 13, 2013, str. 1-21

Ch. H. Kahn, Some Puzzles in the Euthydemus, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 88-97

S. Kato, The Crito-Socrates Scenes in the Euthydemus: A Point of View for Reading of the Dialogue, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 123-132

H. Keulen, Untersuchungen zu Platons "Euthydem", Wiesbaden, 1971

A. A. Long, Socrates in Hellenistic Philosophy, in: A. A. Long: Stoic Studies, Cambridge 1996, str. 1-34

W.-R. Mann, Was kann man von Euthydemus und seinem Bruder lernen, in: C. Rapp, T. Wagner, Wissen und Bildung in der antiken Philosophie, Stuttgart 2006, str. 103-126

M. M. McCabe, Indifference Readings: Plato And the Stoa on Socratic ethics, in: T. P. Wiseman (vyd.), Classics in Progress: Essays on Ancient Greece and Rome, Oxford 2002, str. 363-398

M. M. McCabe, Developing the Good itself by itself: Critical Strategies in Plato’s Euthydemus, in: Plato: Electronic Journal of the International Plato Society, číslo 2, 2001

W. Mesch, Der sophistische Umgang mit der Zeit in Platons Euthydemos, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 51-58

A. N. Michelini, Socrates Plays the Buffoon: Cautionary Protreptic in Euthydemus, in: American Journal of Philology, 121, 2000, str. 524-526

R. D. Mohr, Forms in Plato’s Euthydemus, in: Hermes, 112, 1984, str. 296-300

R. D. Parry, The Craft of Ruling in Plato’s Euthydemus and Republic, Phronesis, 48, 2003, str. 1-28

N. Reshotko, Virtue as the Only Unconditional - But not Intrinsic - Good: Plato's Euthydemus 278e5-281e5, Ancient Philosophy, 21, 2001, str. 325-334

 S. J. Senn, Virtue as the Sole Intrinsic Good in Plato's Early Dialogues, Oxford Studies in Ancient Philosophy, 28, 2005, str. 1-21

S. Scolnicov, Euthydemus’ Philosophy of Language, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 115-122

S. Scolnicov, Plato’s Euthydemus: A Study on the Relation between Logic And Education, in: Scripta classica Israelica, 6, 1981, str.19-29

P. Shorey, Plato Euthydemus 304e, in: Classical Philology, 17, 1922, str. 262;

R. K. Sprague, Plato’s use of Fallacy, London 1962

G. Striker, Plato’s Socrates And the Stoics, in: P. A. Van der Waerdt (vyd.), The Socratic Movement, Ithaca, 1994, str. 241-251

Sylabus
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (13.10.2013)

4.10.                (1) 271a-275c            Rámcový rozhovor I

11.10.              (2) 275c-278e            Eristika I         Vojtěch Čejka, Josefina Formanová

18.10.              (3) 278e-280e            Filosofie Ia     Josef Holeček, František Špinka

25.10.              (4) 281a-282e            Filosofie Ib     David Rozen,Lenka Voláková

1.11.                (5) 283a-285d            Eristika IIa      Šimon Koukal, Mirka Dřínková

8.11.                (6) 285d-288c            Eristika IIb     Ondřej Doležal, Vit Hrouda

15.11. -- (sezení se nekoná vzhledem k mezinárodní platónské konferenci v Praze)

22.11.              (7) 288c-290a             Filosofie IIa   Jan Vlach,Zuzana Prokopová, Daniela Richterová

29.11.              (8) 290a-291d            Filosofie IIb   Tomáš Kyjanka, Štěpán Weinzettel

6.12.                (9) 291d-292e            Filosofie IIc    Mikuláš Minář, Jindřich Cink

13.12.              (10) 293a-297d          Eristika IIIa    Viktorie Vítů, Tereza Pavelcová

20.12.              (11) 297d-300d           Eristika IIIb    Filip Rut, Ludmila Šolcová

3.1.                  (12) 300d-304c          Eristika IIIc    Andrej Kos, Sára Herrmannová

10.1.                (13) 304c-307c          Rámcový rozhovor II  Kateřina Kubelková, Běla Sýkorová

Studijní opory
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (25.09.2013)

http://eidola.smugmug.com/Euthydemus/Chocholouš/32112813_9hJQgJ

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK