|
|
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (25.09.2013)
Kurs "Jak se chytá chocholouš" je věnován četbě a interpretaci Platónova dialogu Euthydémos. Jeho cílem je seznámit se hlouběji se způsobem Platónova myšlení a osvojit si základní dovednosti interpretační práce. Platón chce v dialogu Euthydémos ukázat, že máme toužit po moudrosti a pečovat o ni. Především však chce své čtenáře vyzvat ke zkoumání, proč je filosofie jako péče o moudrost žádoucí a jakým způsobem můžeme o ni pečovat. Činí tak ale povýtce negativně a aporeticky. Zřejmé je, že pravou podobu filosofie je zapotřebí vybojovat v zápase s jejími karikaturami a dalšími rozvrhy, které se sice filosofii podobají, v zásadních ohledech se však od ní liší. V popředí stojí vymezení filosofie vůči eristice. Za neméně důležité považuje Platón vymezení filosofie vůči politicky a výchovně orientované filosofii isokratovského typu, která se vědomě straní pokusů o hlubší spekulativní zakotvení. Filosofie však musí zápasit, jak je vidět na Sókratově příteli Kritónovi, i s nepochopením a váhavostí ve vlastních řadách a mezi těmi, kdo jsou jí nejblíže. Hlavní pozornost se v rámci kursu zaměří na dva Sókratovy protreptické rozhovory s mladým Kleiniou, které jsou páteří celého dialogu. V prvním z nich Sókratés ukazuje, že je zapotřebí pěstovat moudrost, filosofovat. Ve druhém se mu však nepodaří nalézt, co tato moudrost je. Oba tyto rozhovory jsou přitom Sókratem představeny jako ukázka toho, jak je zapotřebí vést mladého člověka k filosofii. Zdá se tedy, že jejich závěrečná aporie není nezamýšleným nedopatřením, ale že k filosofii podstatným způsobem patří. Co lze z této aporie pro pochopení (nejen) Platónovy filosofie, vyčíst? ----------- Kurs je jednosemestrální, v letním semestru na něj bude navazovat kurs Václava Němce věnovaný Platónově Obraně Sókrata. Kurs si lze zapsat jako součást předmětu "Antická filosofie I", nebo jako volitelný předmět. |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (14.10.2013)
Zápočet se udílí na základě: (a) úspěšného patronátu nad svěřenou pasáží; (b) aktivní účasti na diskusi na platformě Moodle.
I. Úkolem patrona je: 1. V týdnu, který předchází jeho patronátu, odeslat do středy (včetně): a. Věcný komentář shrnutí zaslaného příslušným patronem (viz níže bod 2.a) v rozsahu minimálně 100 slov. b. Alespoň další dvě doplňující otázky k pasáži předepsané na tento týden. 2. V týdnu jeho patronátu odeslat do pondělí (včetně):
3. Vést společně s vedoucím kursu seminární sezení věnované jemu svěřené pasáži. 4. Účastnit sev týdnu jeho patronátu a v týdnu, který tomuto týdnu předchází, dvou diskusních seminářů, které se konají v pátek od 14,40 do 16,00, v nichž se probírají navržené otázky. 5. V týdnu, který následuje po jeho patronátu, odeslat do středy (včetně):
II. Aktivní účast v diskusi na Moodle předpokládáodpovědět každý týden do čtvrteční půlnoci alespoň na dvě výše zmíněné otázky.
------------------
Pro účely semináře byla kromě kursu na platformě Moodle zřízena také stránka na serveru Dropbox (www.dropbox.com), na níž budou postupně zveřejněny všechny materiály k jednotlivým tématům (shrnutí pasáže, komentář tohoto shrnutí atd., ale také sekundární literatura apod.). Pozvání na tuto stránku obdrží všichni účastníci, kteří Štěpánovi Špinkovi dodají své e-maily (písemně na semináři, případně na e-mailovou adresu stepan.spinka@volny.cz). K přístupu na tuto stránku je zapotřebí vytvořit si (po pozvání) svůj účet na tomto serveru (kromě jména a e-mailu nejsou požadovány žádné další Vaše údaje), není však nutné instalovat si stejnojmenný zálohovací program (byť tuto možnost lze doporučit, neboť se tak pro Vás zjednoduší synchronizace materiálů a můžete Dropbox využívat i k zálohování, synchronizaci a sdílení dalších Vašich souborů). Přihlášení účastníci mohou na tuto stránku také vyvěšovat své diskusní příspěvky a další materiály. Žádné vyvěšené materiály však, prosím, nemažte! |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (25.09.2013)
Text: Burnet, J. (ed.): Platonis Opera, vol. 3, Oxford 1903
Vydání, překlady: E.H. Gifford, The Euthydemos of Plato, Oxford 1905 Platon, Euthydème, (tr. M. Canto), Paris 1989 Platon, Euthydémos, Menón, (přel. F. Novotný), Praha 1992 Platon, Euthydemos, (Überzetzung von E.D. Schleiermacher), Berlin 1856
Komntáře: T. H. Chance, Plato’s Euthydemus. Analysis of What Is and Is Not Philosophy, Berkeley, Los Angeles, Oxford 1992 R. S. W. Hawtrey, Commentary on Plato’s Euthydemus, Philadelphia 1981
Sborníky: T. M. Robinson, L. Brisson, (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, Sankt Augustin 2000 Š. Špinka, A. Havlíček (vyd.): Platónův dialog Euthydémos, Praha 2007
Další: H. v. Arnim, Platons Jugenddialoge, Berlin 1914 J. Annas, Virtue as the Use od Other Goods, in: T. Irvin, M. C. Nussbaum (vyd.), Virtue, Love and Form: Essays in Memory of Gregory Vlastos, Edmonton 1993, str. 53-65; T. C. Brickhouse, N. D. Smith, Socrates on goods, virtue, and happiness, in: Oxford Studies in Ancient Philosophy, 5, 1987, str. 1-27 M. F. Burnyeat, Plato on how not to speak of what is not, in: M. Canto-Sperber a P. Pellegrin (vyd.), Le style de la pensée: recueil de textes en hommage à Jacques Brunschwig, Paris, 2002, str. 40-66 G. Damschen, Das Prinzip des performativen Widerspruchs. Zur epistemologischen Bedeutung der Dialogform in Platons Euthydemos, in: Méthexis, 12, 1999, str. 89-101 P. Dimas, Happiness in the Euthydemus, in: Phronesis, 47, 2002, str. 1-27 S. Dusanic, Isocrates, the Chian Intellectuals, and the Political Context of the Euthydemus, in: The Journal of Hellenic Studies, 119, 1999, str. 1-16 R. S. W. Hawtrey, How do Dialecticians Use Diagrams? Plato, Euthydemus 290b-c, in: Apeiron, 12, 1978, str. 14-18 V. Hösle: Platons "Protreptikos": Gesprächsgeschehen und Gesprächsgegenstand in Platons "Euthydemos", in: Rheinisches Merkur, 147, 2004, str. 247-275. R. Jackson, Socrates' Iolaos: myth and eristic in Plato's Euthydemus, in: Classical Quarterly, 40, 1990, str. 378-395 R.E. Jones, Wisdom and Happiness in Euthydemus 278-282, in Philosophers‘ Imprint, Vol. 13, 2013, str. 1-21 Ch. H. Kahn, Some Puzzles in the Euthydemus, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 88-97 S. Kato, The Crito-Socrates Scenes in the Euthydemus: A Point of View for Reading of the Dialogue, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 123-132 H. Keulen, Untersuchungen zu Platons "Euthydem", Wiesbaden, 1971 A. A. Long, Socrates in Hellenistic Philosophy, in: A. A. Long: Stoic Studies, Cambridge 1996, str. 1-34 W.-R. Mann, Was kann man von Euthydemus und seinem Bruder lernen, in: C. Rapp, T. Wagner, Wissen und Bildung in der antiken Philosophie, Stuttgart 2006, str. 103-126 M. M. McCabe, Indifference Readings: Plato And the Stoa on Socratic ethics, in: T. P. Wiseman (vyd.), Classics in Progress: Essays on Ancient Greece and Rome, Oxford 2002, str. 363-398 M. M. McCabe, Developing the Good itself by itself: Critical Strategies in Plato’s Euthydemus, in: Plato: Electronic Journal of the International Plato Society, číslo 2, 2001 W. Mesch, Der sophistische Umgang mit der Zeit in Platons Euthydemos, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 51-58 A. N. Michelini, Socrates Plays the Buffoon: Cautionary Protreptic in Euthydemus, in: American Journal of Philology, 121, 2000, str. 524-526 R. D. Mohr, Forms in Plato’s Euthydemus, in: Hermes, 112, 1984, str. 296-300 R. D. Parry, The Craft of Ruling in Plato’s Euthydemus and Republic, Phronesis, 48, 2003, str. 1-28 N. Reshotko, Virtue as the Only Unconditional - But not Intrinsic - Good: Plato's Euthydemus 278e5-281e5, Ancient Philosophy, 21, 2001, str. 325-334 S. J. Senn, Virtue as the Sole Intrinsic Good in Plato's Early Dialogues, Oxford Studies in Ancient Philosophy, 28, 2005, str. 1-21 S. Scolnicov, Euthydemus’ Philosophy of Language, in: T. M. Robinson, L. Brisson, L. (vyd.), Plato. Euthydemus, Lysis, Charmides, str. 115-122 S. Scolnicov, Plato’s Euthydemus: A Study on the Relation between Logic And Education, in: Scripta classica Israelica, 6, 1981, str.19-29 P. Shorey, Plato Euthydemus 304e, in: Classical Philology, 17, 1922, str. 262; R. K. Sprague, Plato’s use of Fallacy, London 1962 G. Striker, Plato’s Socrates And the Stoics, in: P. A. Van der Waerdt (vyd.), The Socratic Movement, Ithaca, 1994, str. 241-251 |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (13.10.2013)
4.10. (1) 271a-275c Rámcový rozhovor I 11.10. (2) 275c-278e Eristika I Vojtěch Čejka, Josefina Formanová 18.10. (3) 278e-280e Filosofie Ia Josef Holeček, František Špinka 25.10. (4) 281a-282e Filosofie Ib David Rozen,Lenka Voláková 1.11. (5) 283a-285d Eristika IIa Šimon Koukal, Mirka Dřínková 8.11. (6) 285d-288c Eristika IIb Ondřej Doležal, Vit Hrouda 15.11. -- (sezení se nekoná vzhledem k mezinárodní platónské konferenci v Praze) 22.11. (7) 288c-290a Filosofie IIa Jan Vlach,Zuzana Prokopová, Daniela Richterová 29.11. (8) 290a-291d Filosofie IIb Tomáš Kyjanka, Štěpán Weinzettel 6.12. (9) 291d-292e Filosofie IIc Mikuláš Minář, Jindřich Cink 13.12. (10) 293a-297d Eristika IIIa Viktorie Vítů, Tereza Pavelcová 20.12. (11) 297d-300d Eristika IIIb Filip Rut, Ludmila Šolcová 3.1. (12) 300d-304c Eristika IIIc Andrej Kos, Sára Herrmannová 10.1. (13) 304c-307c Rámcový rozhovor II Kateřina Kubelková, Běla Sýkorová |
|
||
Poslední úprava: doc. MUDr. Štěpán Špinka, Ph.D. (25.09.2013)
http://eidola.smugmug.com/Euthydemus/Chocholouš/32112813_9hJQgJ |