|
|
|
||
Obsah kurzu Didaktika francouzštiny I se zaměřuje na praktické využití obecných pedagogických principů při výuce francouzštiny na českých středních školách s přihlédnutím ke specifikům předmětu druhý cizí jazyk. Studenti jsou vedeni k nácviku formulace cílů výuky v souvislosti s kurikulárními dokumenty (RVP, SERRJ), k aplikaci metodických postupů pro rozvoj jednotlivých řečových dovedností u žáků (porozumění psané i mluvené řeči, ústní i písemný projev, mediace) s využitím efektivních metod, organizačních forem a materiálů. Důležitou součástí kurzu je také reflexe současných trendů ve vzdělávání včetně konkrétních výukových situací.
Kurz vychází z principu, podle kterého by se výuka francouzštiny neměla omezovat pouze na komunikativní kompetence žáků, ale zahrnovat i interkulturní složku a schopnost kritického myšlení, které francouzská filosofická tradice přináší. Učitel francouzštiny by tak měl být schopen integrovat do výuky taková témata a metody práce, které umožní osobnostní a sociální růst žáků směrem k toleranci, porozumění diverzity současného světa a utváření postojů na základě kritické analýzy informací. Poslední úprava: Kučerová Magdalena, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Didaktika francouzštiny I si klade za cíl prohlubovat a upřesňovat obecné otázky vzdělávání (např. motivace žáků, práce se skupinou, plánování, hodnocení a zpětná vazba, práce s kurikulárními dokumenty, organizace výuky apod.) ve výuce francouzštiny s přihlédnutím k její specifické roli v současném světě. Studenti jsou seznámeni se základními principy a metodami cizojazyčné výuky. Kurz upřednostňuje sebezkušenostní a praktický přístup a dále kolektivní reflexi problémových otázek před frontální výkladovou formou učení. Kurz dále akcentuje rozvoj spolupráce v rámci studentského kruhu, vzájemné sdílení zkušeností z praxe a rozvíjí schopnost poskytování konstruktivní, formativní zpětné vazby. Poslední úprava: Kučerová Magdalena, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Obecná didaktika cizích jazyků, didaktika francouzštiny BARTHÉLÉMY, F., Professeur de FLE, Historique, enjeux et perspective. Paris, Hachette, 2007 BERTOCCHINI, P. & COSTANZO, E., Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris, CLE, 2008. ČAPEK, R., Moderní didaktika (lexikon výukových a hodnotících metod). Grada, 2015 CUQ, J.-P., Dictionnaire de didactique du français, Paris, CLE, 2003. CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. PUG, 2002. GORDON, T. Škola bez poražených. Praha, MALVERN, 2015. GERMAIN, G., Évolution de l’enseignement des langues : 5000 ans de l’histoire, CLE international, 1993 HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN, 1988. CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků. Praha, Academia, 2006. JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků a profesionalizace učitele. Brno, MUNI, 2009. JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha, Grada, 2011. TAGLIANTE, Ch., La Classe de langue. Paris, CLE international, 2006 L´approche actionnelle dans l´enseignement des langues, Douze articles pour comprendre et faire le point. Coordonné par M.-L. Olivieri et P. Liria. Paris, Maison de langues, 2009 Kurikulum Časopisy Poslední úprava: Kučerová Magdalena, Mgr., Ph.D. (26.09.2021)
|
|
||
Interaktivní, dialogická forma (na základě reflexivních a problémových otázek), strukturovaná skupinová práce, nácvik konkrétních situací ze školní praxe a jejich reflexe, práce s odborným textem, prezentace úkolů a simulace výuky (mikrovyučování). Poslední úprava: Kučerová Magdalena, Mgr., Ph.D. (26.09.2021)
|
|
||
Požadavky pro splnění zápočtu: - Aktivní účast na seminářích, plnění zadaných úkolů a jejich prezentace, reflexe vlastní práce i práce ostatních účastníků kurzu a skupiny. - Závěrečný pohovor (znalost základních pojmů didaktiky, reflexe vlastního rozvoje, reflexe problémových otázek a situací ve školním prostředí) - PRO STUDENTY UČITELSKÉHO PROGRAMU: Didaktické portfolio vedené po celý akademický rok obsahující zadané "artefakty", tj. materiály dokumentující vývoj studenta a poskytující rozmanité informace o jeho zkušenostech, postojích a pracovních výsledcích (např.dokumenty z výuky, zadané úkoly, záznamy z praxe a mikrovyučování, plány hodin apod.)
Pro vykonání atestace z tohoto předmětu mají studenti právo na jeden řádný a dva opravné termíny. Poslední úprava: Kučerová Magdalena, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Úvod do kurzu, nastavení bezpečných vztahů a komunikace v jazykové třídě 2. Motivace ve výuce FJ (principy aktivizace žáků ve výuce FJ) 3. Práce s cíli, plánování z dlouhodobé i krátkodobé perspektivy, kompetenční přístup 4. Hodnocení a zpětná vazba ve výuce francouzštiny 5. Výukové metody a organizační formy (aplikovaný přístup) 6. Metodické postupy pro výuku jednotlivých řečových dovedností 7. Didaktická transformace obsahu 8. Práce s výukovými materiály a jejich organizace Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV. https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg Poslední úprava: Kučerová Magdalena, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|