|
|
|
||
Předmět mapuje základní rysy lexikologické problematiky. Kromě hlubšího poučení o slovotvorbě (jednotlivé typy
derivace a kompozice) se kurz zabývá i problematikou výpůjček, vývojem francouzského lexika včetně některých současných tendencí. Témata přednášek: 1) Vymezení lexikologie, její vztah k ostatním lingvistickým disciplínám 2) Definice základních termínů (lexie, lexème, morphème, sème, paralexème, syntagme, apod.) 3) Poměr lexikologie a lexikografie 4) Definice slova ve francouzštině, jeho typologie dle jednotlivých kritérií 5) Typy slovníků, významné francouzské slovníky z pohledu historie 6) Slovní zásoba francouzského jazyka z etymologického pohledu 7) Vývoj slovní zásoby francouzštiny z pohledu diachronního 8) Struktura francouzské slovní zásoby 9) Formations de mots: obecné přístupy lexikologů, typologie, klasifikace, příklady; formální 10) Francouzská slovní zásoba a vlivy jiných jazyků, termín jazykové přejímky, matrice externe 11) Vliv angličtiny na slovní zásobu francouzštiny: historický kontext 12) Vliv angličtiny na slovní zásobu francouzštiny: aktuální stav, perspektivy, kritika 13) Derivace a kompozice Předmět je vyučován ve francouzském jazyce. Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)
|
|
||
Adinigwe, Mireille Ogadinma ; Okeke, John Ka‑Anayo ; Ndukuaba, Kate N. N. (2025). Enseigner et apprendre la phonologie, la morphologie, la syntaxe et la sémantique en FLE. Cascades, vol. 3(1), 50–54. Barlézizian, Aram (2009). Précis de lexicologie du français moderne. Erevan : Université Brussov. Calvet, Louis-Jean (2011). Il était une fois 7000 langues. Paris : Fayard. Chaurand, J.acques (1977). Introduction à l´histoire du vocabulaire français. Paris : Bordas. Corbin, Danielle (1987). Morphologie dérivationnelle et structuration du lexique. Tübingen : Niemeyer. De Saussure, Ferdinand (1972). Cours de linguistique générale. Paris : Payot. Dubois, Jean et al. (1999). Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage. Paris : Larousse. Ducháček, Otto (1969). A. J. Greimas. La sémantique structurale. Sborník prací Filosofické fakulty Brněnské university, pp. 23-40. Dumarest, Danièle ; Morsel, Marie-Hélène (2016). Les mots : Origine, formation, sens. Grenoble : Presses Universitaires de Grenoble. Le Bellec, Christel (éd.) (2020). Le vocabulaire. Bruxelles : De Boeck Supérieur. Lehmann, Alise ; Martin-Berthet, Françoise (2014). Lexicologie. Sémantique, morphologie, lexicographie. Paris : Armand Colin. Lesot, Adeline (2013). Bescherelle. Le vocabulaire pour tous. Paris : Hatier. Martinet, André (1967). Éléments de linguistique générale. Paris : Colin. Martinet, André (1979). Grammaire fonctionnelle du français. Paris : Didier. Matoré, Georges (1968). Histoire des dictionnaires français. Paris : Larousse. Mitterand, Henri (1996). Les mots français. Paris : Presses Universitaires de France. Niklas-Salminen, Aïno (2010). La lexicologie. Paris : Armand Colin. Mounin, Georges (1995). Dictionnaire de la linguistique. Paris : PUF. Picoche, Jacqueline (1976). Précis de lexicologie française. Paris : Nathan. Polguère, Alain (2001). Notions de base en lexicologie. Montréal : Observatoire de Linguistique Sens-Texte (OLST). Polická, Alena (2014). Initiation à la lexicologie française. Brno : Masarykova univerzita. Roché, Michel. (2011). Pression lexicale et contraintes phonologiques dans la dérivation en -aie du français. Linguistica, Ljubljana University Press, Faculty of Arts, pp.5–22. Tournier, Nicole ; Tournier, Jean (2009). Dictionnaire de lexicologie française. Paris : Ellipses. Sablayrolles, Jean-François (2019). Comprendre la néologie : Conceptions, analyses, emplois. Limoges : Lambert-Lucas. Štichauer, Jaroslav (2014). Études sur la formation des mots en français préclassique et classique. Praha : Karolinum. Tréville, Marie-Claude ; Duquette, Lise (1996). Enseigner le vocabulaire en classe de langue. Paris : Hachette. Walter, Henriette (1988). Le français dans tous les sens. Paris. Poslední úprava: Mudrochová Radka, doc. Mgr., Ph.D. (16.07.2025)
|
|
||
Soustavná příprava a plnění zadaných úkolů. Prezentace v hodině na zadané téma. Písemný test s úspěšným plněním min. na 70%. Poslední úprava: Mudrochová Radka, doc. Mgr., Ph.D. (02.10.2024)
|