Předmět didaktiky DaF je koncipován jako jedna z nejdůležitějších součástí odborné přípravy na povolání učitele němčiny. Propojuje dosud získané znalosti oborové a pedagogicko-psychologické s obsahy obecné, ale především oborově specifické přípravy didaktické. Hlavním cílem předmětu je připravit studenta, aby byl schopen porozumět všem aspektům výuky v kontextu výuky němčiny jako (druhého) cizího jazyka na českých středních školách a byl tak připraven na denní výukovou realitu po stránce oborově-didaktické. Student by měl na konci předmětu chápat výukový proces jako celek o mnoha proměnných, které musí umět zohledňovat, vyhodnocovat, reflektovat a uzpůsobovat jim přípravu, realizaci i zpětné vyhodnocení výsledků výuky. Cílem je také formovat studenta, aby si byl vědom specifik své budoucí role učitele, aby se dokázal i po absolvování vysokoškolského vzdělání dále vzdělávat a realizovat tak výuku podle nejnovějších didaktických poznatků. Student by měl na výuku nahlížet jako reflektující praktik. Cílem předmětu je také poskytnout studentům prostor pro převedení teorie do reálné výukové praxe, a to jak v provázanosti na průběžnou pedagogickou praxi, která probíhá souběžně s tímto předmětem, a praxí dalších, ale také formou reflektovaných mikrovýukových bloků, přípravou různých druhů testů a diskusemi nad možnostmi jejich hodnocení a celkové evaluace.
Veškeré výše zmíněné nabyté znalosti a dovednosti se také reflektují do profesního portfolia studenta, k jehož soustavnému rozvoji je veden v průběhu celého svého studia. Portfolio je koncipováno tak, aby v něm student v průběhu svého studia ukládal vše, co souvisí s jeho vzděláním a přípravou na budoucí povolání. Umožňuje tak reflexi vlastního profesního postupu a zároveň umožňuje přístup ostatních účastníků výuky a poskytnutí zpětné vazby. Portfolio v podobě, v jaké je vytvářeno, slouží také jako podklad profesního rozvoje každého studenta pro hodnocení u státní závěrečné zkoušky.
V zimním semestru se předmět zaměřuje na obecnější rámec výuky, na specifika práce učitele, proměnné týkající se žáka, dále na témata cíle, obsahu, metod a prostředků výuky. V letním semestru se předmět zaměřuje na rozvoj kompetencí umožňujících didakticky vhodné uchopení základních složek výuky němčiny se speciálním zřetelem na jednotlivé jazykové prostředky a řečové dovednosti. Předmět tak studenty připravuje na budoucí profesní dráhu učitele ve zcela konkrétních obrysech.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
The DaF didactics course is designed as one of the most important parts of vocational training for German teachers. It connects the knowledge acquired so far in the field and pedagogical-psychological with the contents of general, but above all field-specific didactic training. The main goal of the course is to prepare the student to be able to understand all aspects of teaching in the context of teaching German as a (second) foreign language in Czech secondary schools and thus be prepared for the daily teaching reality in terms of subject-didactic. At the end of the course, the student should understand the teaching process as a whole about many variables, which must be able to take into account, evaluate, reflect and adapt to them the preparation, implementation and retrospective evaluation of teaching results. The aim is also to form the student to be aware of the specifics of his future role as a teacher, to be able to continue his education even after graduation and to implement teaching according to the latest didactic knowledge. The student should view the teaching as a reflective practice. The aim of the course is also to provide students with space to translate theory into real teaching practice, both in conjunction with the course of continuous pedagogical practice, which takes place in parallel with the didactics course, and other practices, but also in the form of reflected micro-teaching blocks, preparation of various types of tests and discussions. over the possibilities of their evaluation and overall evaluation.
All the above-mentioned acquired knowledge and skills are also reflected in the professional portfolio of the student, to the continuous development of which he is guided throughout his studies. The portfolio is designed so that the student stores in it during his studies everything related to his education and preparation for future professions. It thus enables the reflection of one's own professional progress and at the same time enables the access of other participants in teaching and the provision of feedback. The portfolio in the form in which it is created also serves as a basis for the professional development of each student for evaluation at the final state examination.
In the winter semester, the course focuses on the more general framework of teaching, on the specifics of the teacher's work, variables related to the pupil, and on the topics of goals, content, methods and means of teaching. In the summer semester, the course focuses on the development of competences enabling a didactically appropriate grasp of the basic components of German teaching with special attention to individual language resources and speech skills. The course thus prepares students for the future career path of a teacher in very specific outlines.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Cíl předmětu -
seznámit se se všemi relevantními didaktickými tématy týkajícími se obsahu a forem výuky
dokázat přemýšlet o výuce z pohledu vyučujícího
zorientovat se v didaktických tématech obsažených v ZS
dokázat přemýšlet nad předanými obsahy a diskutovat o nich
naučit se technikám reflexe na práci s portfoliem
naučit se vytvářet metodické a jiné materiály, které se stávájí součástí studentova portfolia
naučit se kriticky hodnotit výuku a evaluovat ji dle specifikace vyučujících
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
become familiar with all relevant didactic topics related to the content and forms of teaching
be able to think about teaching from the teacher's point of view
become familiar with the didactic topics included in the WS
be able to think about the given contents and discuss them
learn reflection techniques for working with a portfolio
learn to create methodological and other materials that become part of the student's portfolio
learn to critically evaluate teaching and evaluate it according to the teachers' specifications
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
druh atestace: zápočet
podmínky udělení zápočtu
aktivní příprava do hodin a aktivní účast v seminářích
příprava referátů na zadané téma
příprava materiálů do vlastního portfolia dle zadání vyučujícího
účast na kolokviu (v zápočtovém týdnu)
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
attestation: credit conditions for granting credit
active preparation for classes and active participation in seminars
preparation of reports on a given topic
preparation of materials for own portfolio according to the teacher's assignment
participation in the colloquium (in the credit week)
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Literatura -
Povinná literatura:
Barkowski, H. / Krumm, H.-J.: Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache und Zweitsprache, Tübingen/Basel: Narr 2010.
Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen., Schneider-Verlag Hohengehren, 2001.
Huneke, H.-W. / Steinig, W.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2002.
Choděra, R. et al: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I, II, Praha 1999, 2001.
Choděra,R. et al.: Didaktika cizích jazyků na přelomu století, Praha 2001
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache, Tübingen 1999.
Strauss, D.: Didaktik und Methodik. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt 1987.
Doporučená literatura:
Altmayer, C. / Biebighäuser, K. / Haberzettl, S. / Heine A. (eds.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Kontexte – Themen – Methoden. Metzler: 2021, ISBN: 978-3476048578.
Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Zweitsprachenerwerbs, Fernstudienprojekt GI, Einheit 15 / 1997
Bimmel, P./ Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienbrief 23/2000
Blei, D.: Mnemotechnische Verfahren und ihre Anwendung im Unterricht DaF. In: Zielsprache Deutsch, 3 / 1996, S 118 ff.
Bolton, S.: Prüfen und Testen im Unterricht DaF, Berlin 1990
Doyé, P.: Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin. 1988.
Brandi, M.-L.: Video im Deutschunterricht, Fernstudieneinheit 13, 2001
Cink, P.: Jazykova politika v nove Evrope. In H.-J. Krumm (ed.) Die Sprachen unserer Nachbarn - Unsere Sprachen. Vídeň: Eviva. 1999.
Dieling H./Hirschfeld, U.: Phonetik lehren und lernen, Langenscheidt, Goethe-Institut 2000.
Funk, H./ Koenig, M: Grammatik lehren und lernen, Langenscheidt 1991.
Westhoff G. J.: Didaktik des Leseverstehens, Mnichov: Hueber 1987.
Glück, H.: Zum disziplinären Ort von DaF, in: DaF 1/1998, 3-9.
Götze, L.: Der Zweitsprachenerwerb des Deutschen aus der Sicht der Hirnfrorschung, In: DaF 36/1, 1999.
Grotjahn, R.: Lernstile und Lernstrategien: Definition, Identifikation, unterrichtliche Relevanz In: Der fremdsprachliche Unterricht Französisch, 4/1998, S. 11 ff.
Grzesik, J.: Textverstehen lernen und lehren - Geistige Operationen im Prozeß des Textverstehens und typische Methoden für die Schulung zum kompetenten Leser. 2. Auflage. Stuttgart 1996.
Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache: Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, Iudicium 1996.
Heyd, Gertraude, Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Diesterweg 1991
Choděra, R.: Meta-Didaktik der Fremdsprachen, Praha 1997;
Kast, B.: Fertigkeit Schreiben (Fernstudieneinheit 12), Berlin 1995.
Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstudieneinheit 19, GI 1998
Lonegran, J.: Fremdsprachenunterricht mit Video. Ein Handbuch mit Materialien, Forum Sprache, Hueber 1987
Henrici, G. / Riemer, C.: Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen., Schneider-Verlag Hohengehren, 2001.
Huneke, H.-W. / Steinig, W.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Erich Schmidt Verlag 2002.
Choděra, R. et al: Výuka cizích jazyků na prahu nového století I, II, Praha 1999, 2001.
Choděra,R. et al.: Didaktika cizích jazyků na přelomu století, Praha 2001
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache, Tübingen 1999.
Strauss, D.: Didaktik und Methodik. Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung, Berlin, München, Wien, Zürich, New York: Langenscheidt 1987.
Recommended literature:
Altmayer, C. / Biebighäuser, K. / Haberzettl, S. / Heine A. (eds.): Handbuch Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Kontexte – Themen – Methoden. Metzler: 2021, ISBN: 978-3476048578.
Apeltauer, E.: Grundlagen des Erst- und Zweitsprachenerwerbs, Fernstudienprojekt GI, Einheit 15 / 1997
Bimmel, P./ Rampillon, U.: Lernerautonomie und Lernstrategien, Fernstudienbrief 23/2000
Blei, D.: Mnemotechnische Verfahren und ihre Anwendung im Unterricht DaF. In: Zielsprache Deutsch, 3 / 1996, S 118 ff.
Bolton, S.: Prüfen und Testen im Unterricht DaF, Berlin 1990
Doyé, P.: Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin. 1988.
Brandi, M.-L.: Video im Deutschunterricht, Fernstudieneinheit 13, 2001
Cink, P.: Jazykova politika v nove Evrope. In H.-J. Krumm (ed.) Die Sprachen unserer Nachbarn - Unsere Sprachen. Vídeň: Eviva. 1999.
Dieling H./Hirschfeld, U.: Phonetik lehren und lernen, Langenscheidt, Goethe-Institut 2000.
Funk, H./ Koenig, M: Grammatik lehren und lernen, Langenscheidt 1991.
Westhoff G. J.: Didaktik des Leseverstehens, Mnichov: Hueber 1987.
Glück, H.: Zum disziplinären Ort von DaF, in: DaF 1/1998, 3-9.
Götze, L.: Der Zweitsprachenerwerb des Deutschen aus der Sicht der Hirnfrorschung, In: DaF 36/1, 1999.
Grotjahn, R.: Lernstile und Lernstrategien: Definition, Identifikation, unterrichtliche Relevanz In: Der fremdsprachliche Unterricht Französisch, 4/1998, S. 11 ff.
Grzesik, J.: Textverstehen lernen und lehren - Geistige Operationen im Prozeß des Textverstehens und typische Methoden für die Schulung zum kompetenten Leser. 2. Auflage. Stuttgart 1996.
Häusermann, U. / Piepho, H.-E.: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache: Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie, Iudicium 1996.
Heyd, Gertraude, Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Diesterweg 1991
Choděra, R.: Meta-Didaktik der Fremdsprachen, Praha 1997;
Kast, B.: Fertigkeit Schreiben (Fernstudieneinheit 12), Berlin 1995.
Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Fernstudieneinheit 19, GI 1998
Lonegran, J.: Fremdsprachenunterricht mit Video. Ein Handbuch mit Materialien, Forum Sprache, Hueber 1987
Müller, B.-D.: Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung, Fernstudieneinheit 8, Langenscheidt 1994
Mummert, I.: Nachwuchspoeten. Jugendliche schreiben literarische Texte im FU Deutsch, München 1989
Neuner, G. et al.: Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1994
Neuner, G.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts: eine Einführung, Langenscheidt 2007
Rug, W. et al.: 50 praktische Tipps zum Deutschlernen. Klett 1991.
Solmecke, G.: Texte hören, lesen und verstehen, Langenscheidt 1993.
Strauss, D.:Didaktik und Methodik DaF. Eine Einführung
Periodicals:
Fremdsprache Deutsch
Cizí jazyky
Deutsch als Fremdsprache
Teaching aids:
- webová platforma DAAD k dalšímu vzdělávání učitelů němčiny Dhoch3
- publikace z výukové řady Goethe-Institut: DLL – Deutsch lehren lernen
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Metody výuky -
Kombinovaná forma přednášky a semináře, v němž je velký důraz kladen na diskusi nad různými tématy. Využívají se také referáty a další příspěvky zúčastněných, které umožní konfrontovat různé názory, metody a styly a přippravují studenty na vlastní praxi.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
A combined form of lecture and seminar, in which great emphasis is placed on discussion of various topics. Papers and other contributions from the participants are also used, which will enable the confrontation of different opinions, methods and styles and prepare students for their own practice.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Požadavky ke zkoušce -
Zápočtové kolokvium - rozprava nad všemi tématy probranými během ZS.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Credit colloquium - discussion of all topics discussed during the WS.
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Sylabus -
Zimní semestr
1. Didaktika němčiny a její obsah, vymezení vůči ostatním disciplínám, definice didaktiky cizích jazyků
2. Postavení didaktiky v systému věd, struktura didaktiky cizích jazyků; psychologické, pedagogické a lingvistické předpoklady výuky cizích jazyků (němčiny jako cizího jazyka), vztah k obecné didaktice
3. Výuka jako interakce I: UČITEL ve výuce německého jazyka, jeho role, styl výuky, kompetence, komunikace a využití L1, rozdíl přístupu DaF a DaZ (němčina jako cizí jazyk a němčina jako druhý jazyk), formy výuky
4. Výuka jako interakce II: UČITEL ve výuce německého jazyka, jeho role, styl výuky, kompetence, komunikace a využití L1, rozdíl přístupu DaF a DaZ (němčina jako cizí jazyk a němčina jako druhý jazyk), formy výuky
5. Výuka jako interakceIII: ŽÁK a jeho proměnné, motivace žáka k učení se němčiny jako klíčový faktor efektivity výuky, možnosti jejího ovlivnění, postavení němčiny jako vyučovaného předmětu
6. Výuka jako interakce IV: ŽÁK a jeho proměnné, motivace žáka k učení se němčiny jako klíčový faktor efektivity výuky, možnosti jejího ovlivnění, postavení němčiny jako vyučovaného předmětu
7. Učební styly, strategie a učební techniky, mnemotechniky
8. Učební cíle: Cíle výuky němčiny jako cizího jazyka (Lehr-, Lernziele), určení učebních cílů, vliv cílů na osobu žáka a učitele, kompetence
9. Obsah výuky: kurikulární dokumenty, evropská a národní jazyková politika (RVP, ŠVP, Společný evropský referenční rámec pro jazyky)
10. Kurikula a učební plány, tematické plány, výstavba hodiny a příprava na vyučování.
11. Výukové metody - obecný popis a historický vývoj (přímá, gramaticko-překladová metoda)
12. Výukové metody - historický vývoj II (audio-linguální, audio-vizuální metoda, komunikativní přístup, postkomunikativní období, alternativní metody)
13. Prostředky a sociální formy
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Winter term
1. Didactics of German and its content, delimitation in relation to other disciplines, definition of didactics of foreign languages
2. The position of didactics in the system of sciences, the structure of foreign language didactics; psychological, pedagogical and linguistic prerequisites for teaching foreign languages (German as a foreign language), relation to general didactics
3. Teaching as interaction I: TEACHER in German language teaching, his role, teaching style, competence, communication and use of L1, the difference between DaF and DaZ approaches (German as a foreign language and German as a second language), forms of teaching
4. Teaching as interaction II: TEACHER in German language teaching, his role, teaching style, competence, communication and use of L1, the difference between DaF and DaZ approach (German as a foreign language and German as a second language), forms of teaching
5. Teaching as interactionIII: THE STUDENT and his variables, the pupil's motivation to learn German as a key factor in the effectiveness of teaching, the possibilities of influencing it, the position of German as a taught subject
6. Teaching as interaction IV: THE STUDENT and his variables, the pupil's motivation to learn German as a key factor in the effectiveness of teaching, the possibilities of influencing it, the position of German as a taught subject
7. Learning styles, strategies and learning techniques, mnemonics
8. Learning objectives: Objectives of teaching German as a foreign language (Lehr-, Lernziele), determination of learning objectives, influence of objectives on the personality of the pupil and teacher, competences
9. Teaching content: curriculum documents, European and national language policy (RVP, SVP, Common European Framework of Reference for Languages)
10. Curriculum and lesson plans, thematic plans, lesson construction and preparation for teaching.
11. Teaching methods - general description and historical development (direct, grammar-translation method)
12. Teaching methods - historical development II (audio-lingual, audio-visual method, communicative approach, post-communicative period, alternative methods)
13. Means and social forms
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Studijní opory -
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7727
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7727
Poslední úprava: Zbytovský Štěpán, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)