PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Přístupy k jazyku I - ACN500200
Anglický název: Approaches to Language I
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Je prerekvizitou pro: ACN500201
Je záměnnost pro: ABO700101
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Předmět seznamuje s různými koncepcemi jazykovědy a přístupy k jazyku, v první části (Přístupy k jazyku I) zejména se zřetelem k vztahu jazyka a myšlení (kognitivní lingvistika), jazyka a kultury (kulturní lingvistika, etnolingvistika) a jazyka jako fenoménu podstatně spojeného s člověkem (antropologická lingvistika).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (19.08.2020)

Seznámit se s různými přístupy  k jazyku, zejm. s ohledem na vztah jazyka a myšlení (kognitivní lingvistika). jazyka a kultury (kulturní lingvistika, etnolingvistika) a jazyka jako fenoménu spojeného s člověkem a lidským společenstvím (antropolongivistika).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

Ústní zkouška: dvě otázky a rozprava nad seznamem prostudované odborné literatury, zaslaným předem vyučující.

V případě distanční výuky proběhne zkouška on-line prostřednictvím Skypu nebo Zoomu.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.08.2022)

ANUSIEWICZ, J. Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki. Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1995.
BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.
BARTMIŃSKI, J. - BIELIŃSKA-GARDZIEL, I. - ŻYWICKA, B. (eds.) Leksykon aksjologiczny Słowian i ich sąsiadów. Tom 1 - DOM. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, 2016.
DIRVEN, R. - M. VERSPOOR, M. (eds.) Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1998.
DIRVEN, R. - PÖRINGS, R. (eds.) Metaphor and Metonymy in Comparison and Contrast. Berlin, New York: Mouton de Gruyter, 2002.
DOLNÍK, J. a kol. Cudzosť - jazyk - spoločnosť. Bratislava: Iris, 2015.
GEERAERTS, D. - CUYCKENS, H. (eds.) The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007.
GODLEWSKI, G. - MENCWEL, A. - SULIMA, R. (eds.) Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2003.
GRZEGORCZYKOWA, R. Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
GRZEGORCZYKOWA, R. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
HELBIG, G. Vývoj jazykovědy po roce 1970. Praha: Academia, 1991.
KRZESZOWSKI, T. P. Angels and Devils in Hell: Elements of Axiology in Semantics. Warszawa: Energeia, 1997.
LAKOFF, G. Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda, 2006.
MACUROVÁ, A. - ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících. Český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum (v tisku). (Vybrané texty.)
NÖTH, W. Handbook of Semiotics. Bloomington - Indianapolis: Indiana University Press, 1990.
PAJDZIŃSKA, A. Kategorie strukturující jazykový obraz světa: antropocentrismus a opozice "vlastní" - "cizí". In: Saicová Římalová, L. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: FF UK, 2007, s. 27-44.
Slovo a slovesnost, 71, č. 4, 2010. (Tematické číslo Perspektivy kognitivní (etno)lingvistiky.)
SHARIFIAN, F. Cultural Conceptualization and Language. Theoretical Framework and Application. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2011.
SCHIEFFELIN, B. B. - GARRET, P. B. (eds.) Anthropological Linguistics. Critical Concepts in Language Studies. I.-V. London, New York: Routledge, 2011.
ŠŮCHOVÁ, L. Znakové jazyky: a kognitivní lingvistika: problematika konceptuálních metafor. Jazykovědné aktuality, XLVIII, č. 1-2, s. 5-15. (Dostupné na: http://www.ujc.cas.cz/js/jaz_akt.htm)
TAUB, S. Language From the Body: Iconicity and Metaphor in American Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
TRABANT, J. How relativistic are Humboldt’s “Weltansichten”? In: M. Pütz - M. Verspoor (eds.), Explorations in Linguistic Relativity, Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2000, s. 25-44.
VAŇKOVÁ Irena: Kognitivní lingvistika a studium českého znakového jazyka (První poznámky). In: MACUROVÁ Alena, ZBOŘILOVÁ Radka a kol.: Jazyk v komunikaci neslyšících. Praha: Karolinum, 2018, s. 137–150. ISBN 978-80-246-3412-8.
VAŇKOVÁ Irena, HYNKOVÁ DINGOVÁ Naďa: Člověka hledám. Člověk v jazyce audioorálně-skripturálním a   vizuálněmotorickém – sémantické konfrontace.  Prace filologiczne, 2019, 73, s. 497–522. ISSN 0138-0567.
VAŇKOVÁ Irena, MACUROVÁ Alena, HYNKOVÁ DINGOVÁ Naďa. Jinakost obrazů světa, jinakost stereotypů. Obraz domova v češtině a českém znakovém jazyce. In: VAŇKOVÁ Irena, VODRÁŽKOVÁ Veronika, ZBOŘILOVÁ Radka (eds.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta UK, 2017. ISBN 978-80-7308-727-2. S. 131-155.
VAŇKOVÁ, I. - NEBESKÁ, I. - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. - ŠLÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.
VAŇKOVÁ, I. - VODRÁŽKOVÁ, V. - ZBOŘILOVÁ, R. (eds.) Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. (Vybané stati.)
WIERZBICKA, A. Sémantika: elementární a univerzální sémantické jednotky. Praha: Karolinum, 2014.               
WIERZBICKA, A. Understanding Cultures through Their Keywords. English, Russian, Polish, German, and Japanese. Oxford - New York: Oxford University Press, 1997.
WILCOX, S. Signed Languages. In: Geeraerts, Dirk - Cuykens, Hubert (eds.): The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007, s. 1113-1136.

+

S ohledem na téma Člověk - bytost emocionální v širších souvislostech:

ČMEJRKOVÁ, Světla: Vstřícnost a kamenná tvář sfingy aneb výraz tváře v mezilidské komunikaci. Slovo a slovesnost, 57, 1996, 2, s. 102–108.

EKMAN, Paul: Odhalené emoce. Naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Praha: Jan Melvil Publishing, 2015.

KARLÍK, Petr - NEKULA, Marek - PLESKALOVÁ, Jana (eds.) Nový encyklopedický slovník češtiny I, II. Praha: Lidové noviny, 2016. Též: Nový encyklopedický slovník češtiny on-line. CzechEncy, https://www.czechency.org/index.html (Vybraná hesla, zejm. k neverbální komunikaci)

KŘIVOHLAVÝ, Jaro: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988.

NAKONEČNÝ, Milan: Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. (Zejm. kap. Výraz emocí, s. 138 – 148.)

VÁVRA, Vlastimil: Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990.

WIERZBICKA, Anna: Emotions across Languages and Cultures. Diversity and Universality. Paris – Cambridge, 1999.

WIERZBICKA, Anna: „Happiness“ in crosslinguistic & cross-cultural perspective. Slovo a smysl – Word & Sense, IV, 8, 2007, s. 69–83.

ZÁRUBOVÁ – PFEFFERMANNOVÁ, Noemi: Gesta a mimika. Praha: AMU, 2008.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.08.2022)

Předmět v úvodu seznamuje s různými koncepcemi jazykovědy a přístupy k jazyku jako mnohoaspektovému fenoménu, který se podstatně podílí na ukotvení člověka (a jazykového společenství) ve světě. S rozlišením trojího základního přístupu k jazyku (v různých kombinacích a modifikacích) – strukturního, kognitivního a komunikačního – a s východiskem v kontextu sémiotiky (srov. např. trojí aspekt jazykového znaku – sémantika, syntaktika, pragmatika; problematika ikonicity, indexikálnosti a arbitrárnosti; sémiotické systémy) je v chápání jazyka akcentována především jeho funkce kognitivně-kulturní (Přístupy k jazyku I) a komunikační (jazyk v pohledu pragmalingvistiky, Přístupy k jazyku II).

V předmětu Přístupy k jazyku I bude věnována pozornost zejm. vztahu jazyka a myšlení (kognitivní lingvistika), jazyka a kultury (kulturní lingvistika, etnolingvistika), resp. jazyka jako fenoménu podstatně spojeného s člověkem (antropologická lingvistika). Základní témata a metodologické přístupy (studium různých aspektů a výseků jazykového obrazu světa, stereotypů, kategorizace, metafory a metonymie, tělesného ukotvení významu, jazykových a kulturních konceptualizací aj.) budou probírány v mezijazykové komparaci, vztaženy zejm. k problematice znakových jazyků a kultury neslyšících a přizpůsobeny zájmům frekventantů. Důraz přitom bude položen na konkrétní způsoby, jakými se obecné kognitivně-kulturní mechanismy projevují v mluvených a znakových jazycích (zejm. v češtině a českém znakovém jazyce).

Zvláštní pozornost bude věnována nejprve různým aspektům obrazu člověka v jazyce (mluveném i znakovém) a pak konceptualizaci emocí v mluvených i znakových jazycích, a to - vedle metafor, metonymií a scénářů spojených s emocemi - i s ohledem na tělesné aspekty spjaté s jejich vyjadřováním. Soustředíme se tedy v širším kontextu i na neverbální komunikaci, zejm. na mimiku.

V případě distanční výuky: Moodle (přednášky, texty k četbě, úkoly), mailová komunikace; zkouška on-line prostřednictvím Skypu nebo Zoomu (viz informace o zakončení předmětu)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

Předmět je určen studentům NMgr. studijního programu Čeština v komunikaci neslyšících (jedná se o součást jejich povinného studijího plánu). Ostatní zájemci musí svou příp. účast konzultovat s vyučující předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK