|
|
|
||
|
Předmět Doplňková čeština IV je čtvrtým předmětem jazykového Modulu 3. Jazykový modul 3 je určen neslyšícím studentům, uživatelům českého znakového jazyka, pro něž je čeština druhým/cizím jazykem. Cílem celého jazykového Modulu 3 (s na sebe navazujícími předměty Doplňková čeština I-VI) je dosažení jazykových kompetencí studentů na úrovni B2 dle SERRJ. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (02.02.2023)
|
|
||
|
U studentů je dále rozvíjena produkce složitějších textových celků (deníky, úvahy) i recepce různých žánrů (beletrie, rozhovor, vědeckopopularizační článek). Poslední úprava: Vinš Ondřej, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
|
Aktivní účast v semináři, přítomnost na min. 75 % vyučovacích hodin. Plnění průběžně zadávaných úkolů; vedení portfolia se studijními materiály, pracovními listy, vlastními texty a úkoly, slovní zásobou atd., znalost doporučené studijní literatury. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (02.02.2023)
|
|
||
|
BISCHOFOVÁ, J., HASIL, J., HRDLIČKA, M., KRAMÁŘOVÁ, J. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha: Karolinum, 2012. Boccou Kestřánková, M. a kol.: Čeština pro cizince B1: učebnice a cvičebnice. Brno: Edika, 2016. BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, M., HLÍNOVÁ, K., PEČENÝ, P., ŠTĚPÁNKOVÁ, D. Čeština pro cizince: úroveň B2: vhodná pro všechny národnosti. Brno: Edika, 2013. BOCCOU KESTŘÁNKOVÁ, M., ŠNAIDAUFOVÁ, G., KOPICOVÁ, K. Čeština pro cizince: úroveň B1: vhodná pro všechny národnosti. Brno: Computer Press, 2010. HRONOVÁ, K., TURZÍKOVÁ, M. Čeština pro cizince. Plzeň: Fraus, 2004. kol. aut. O češtině. Praha: Česká televize, 2007. KRAUS, J. Písemnosti v našem životě. Praha: Fortuna, 2005. NEKOVÁŘOVÁ, A. Čeština pro život 2: 15 moderních konverzačních témat. Praha: Akropolis, 2012. NEKOVÁŘOVÁ, A. Čeština pro život: 15 moderních konverzačních témat. Praha: Akropolis, 2006. Petráňová, R. Interaktivní učebnice českého jazyka pro neslyšící v českém znakovém jazyce na CD. 3. pád [CD-ROM]. Praha: Pevnost, 2005. Petráňová, R. Interaktivní učebnice českého jazyka pro neslyšící v českém znakovém jazyce na CD. 7. pád [CD-ROM]. Praha: Pevnost, 2006. POLÍVKOVÁ, A. Jak být in v písemném projevu: se vzorovými ukázkami. Praha: Knižní klub, 2009. REŠKOVÁ, I., PINTAROVÁ, M. Administrativa: profesní čeština. Brno: SOZE, 2008. REŠKOVÁ, I., PINTAROVÁ, M. Communicative Czech: intermediate Czech. Jihlava: Ivana Bednářová, 1996. SVOZILOVÁ, N., PROUZOVÁ, H., JIRSOVÁ, A. Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. Praha: Academia, 2005.
Běžné středoškolské a vysokoškolské učebnice češtiny, příručky, mluvnice, slovníky. Výukové materiály pro češtinu jako cizí/druhý jazyk (viz např. Pracovní listy vytvořené učitelem podle aktuální jazykové úrovně a studijních potřeb frekventantů předmětu. Ke kurzu je vytvořen kurz v Moodlu. Poslední úprava: Bělehrádková Kateřina, Mgr. Bc. (29.07.2020)
|
|
||
|
V kurzu je pozornost věnována recepci, produkci i interakci. Nadále pokračuje všestranné upevňování a rozvíjení jazykových a komunikačních znalostí a dovedností. Těžištěm výuky zůstává morfologie a syntax. Kromě strukturního přístupu je důsledně uplatňován princip funkční. Probírané jevy jsou vždy zasazeny do širšího kontextu a jsou provázány vždy provázány i s problematikou lexikologickou, stylistickou aj. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (02.02.2023)
|
|
||
|
Kurz je určen výhradně neslyšícím studentům - uživatelům ČZJ. Povinně jej navštěvují studenti bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, sekundárně jej mohou (po domluvě s dr. Hudákovou a Mgr. Kateřinou Holubovou) navštěvovat také neslyšící studenti - uživatelé ČZJ studující na jiných fakultách UK. Nezbytnou podmínkou je evidence studenta v databázi studentů se spec. vzdělávacími potřebami (ve skupině B2) a u studentů PedF dále svolení fakultní kontaktní osoby pro studenty se spec. potřebami. Poslední úprava: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (02.02.2023)
|
