|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
V případě distanční výuky by byla přednáška vedena prostřednictvím platformy Moodle (přednášky, texty ke studiu, úkoly) a hromadných mailů. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.08.2022)
Student má získat přehled o základních jazykovědných přístupech, disciplínách a tématech, pochopit stavbu jazyka (jednotky, roviny, funkce) a jeho fungování v komunikaci i provázanost s myšlením, osvojit si základní lingvistickou terminologii a nabýt základní zkušenost s četbou odborných textů. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Písemná zkouška: znalost lingvistické terminologie, znalost odpřednášené látky a schopnost ilustrovat poznatky o jazyce příklady. Součástí zkoušky je prokázání znalosti několika uložených odborných textů na základě vlastní četby - podle dohody. Úspěšnost - minimálně 70 % (získání 70 bodů ze 100 možných).
V případě distanční výuky by byla komunikace vedena především prostřednictvím platformy Moodle (přednášky, texty ke studiu, úkoly) a platnformy Zoom. Písemná zkouška proběhne podle možností buď prezenčně, nebo v distančním modu.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.08.2022)
Literatura (na semináři bude upřesněno a podle aktuálních potřeb hierarchizováno či doplněno) ADAM, R. a kol. Úvodní jazykový seminář: výklad a cvičení (s terminologickým slovníkem). Praha: Karolinum, 2017. Dostupné na: web2.mlp.cz/koweb/00/04/32/72/06/uvodni_jazykovy_seminar.pdf KARLÍK, P. - NEKULA, M. - RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) Příruční mluvnice češtiny. Praha: NKN, 1995. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.08.2022)
Předmět uvádí do studia jazyka a poskytuje přehled o hlavních jazykovědných přístupech, disciplínách a tématech, s důrazem na rozlišení základních jazykových rovin a jednotek. S východiskem v sémiotice a s ohledem na tři dimenze (jazykového) znaku je vyložena podstata tří základních přístupů k jazyku - strukturního, kognitivního a komunikačního - i různých jejich kombinací a průniků, ať už jde o lingvistiku „vnitřní“, nebo „vnější“. Studenti by si měli (v koordinaci s dalšími úvodními lingvistickými předměty, zejm. Bohemistická propedeutika) osvojit základní lingvistickou terminologii a získat zkušenost s četbou jazykovědných textů. Pozornost je věnována především těmto okruhům:
2. Člověk - homo communicans. Komunikace, její složky a její typy. Komunikační akt. Verbální a neverbální komunikace. Slovo, gesto, znak. Psanost a mluvenost. Pragmalingvistika. 3. Jazyk, řeč, mluva. Jazykový systém. Struktura a funkce. Funkce jazyka a řeči. 4. Stavba jazyka: forma a obsah / výraz a význam v jazyce, jazykové plány a roviny, jazykové jednotky, jazykové vztahy. Fonologický, gramatický a lexikální systém jazyka. Základy morfematiky (morfematická stavba slova), morfologie (slovní druhy, morfologické kategorie), syntaxe (syntaktické vztahy, větné členy, valence), lexikologie a slovotvorby 5. Jazyk a myšlení (kognice), jazyk a kultura. Kognitivní a kulturní lingvistika. Jazykový obraz světa. Pojmová metafora a metonymie. Kategorizace, stereotyp. 6. Jazyk a společnost - sociolingvistika. 7. Lingvistika a filologie. Pozice lingvistiky mezi ostatními vědami. Příbuzné disciplíny. Mezioborové vztahy. Transdisciplinarita. 8. Klasifikace jazyků - jazyková typologie, jazykový zeměpis. V případě distanční výuky - komunikace prostřednictvím mailů, platformy Moodle a Zoomu (přednášky on-line, texty ke studiu, úkoly). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Kurz je určen pro studenty 1. ročníku studia studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, u nichž je součástí povinného studijního plánu. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučujícím. Současně s tímto kurzem doporučujeme navštěvovat kurzy Bohemistická propedeutika 1 (s kódem ACN100305 nebo kódem 350358) a kurz Bohemistická propedeutika 2 (s kódem ACN100312 nebo ACN350359). |