Jedno- i dvouoborové studium. Přednáška kombinovaná se seminářem.
Požadované vstupní znalosti: povědomí o soudobém knižním trhu.
Požadavky pro získání atestace:
Praktické cvičení: studenti budou zhruba po sedmé přednášce rozděleni do skupin, z nichž každá dostane za úkol připravit návrh projektu určitého typu publikace resp. edice zahrnující ekonomickou rozvahu, specifikaci, jak by měla kniha resp. edice vypadat a jak by měla být propagována. Součástí projektu bude i jeho prezentace a obhajoba.
Poslední úprava: Pistorius Vladimír, RNDr. (28.08.2015)
Sylabus
Kurz je určen studentům bakalářského i magisterského studia.
Tematické okruhy:
Úvod do problematiky knižního trhu a nakladatelské činnosti
1. Základní technické pojmy
Části knihy
Tiráž, její náležitosti a umístění
ISBN a čárový kód (struktura ISBN, přidělování ISBN, význam ISBN, Národní agentura ISBN, pravidla pro čárový kód)
Technologie tisku (z výšky, z plochy, z hloubky, knihtisk, ofsetový tisk, digitální tisk, tiskové archy, tisk naplocho a rotační)
Obrázky (pérovky a autotypie, tisk přímými barvami, duplex)
Papír (vlastnosti papíru, druhy papíru, kartón a lepenka)
Formáty papíru - řady A, B, R, čtvercové formáty
Knižní vazba (typy vazeb, obálka, potah, přebal)
Ražba, lak, laminace, slepotisk, parciální lak
2. Typografické minimum
Vývoj písma
Současné tiskové písmo a jeho klasifikace
Vyznačovací písmo (kapitálky, verzálky, duktus)
Rodina písem, druh písma, řez
Patková a nepatková písma
Písmová osnova
Velikost a měření písma (čtverčík, bod, Cicero, Pica)
Typografie stránky (margo, paginace, zrcadlo sazby, řádkový a stránkový rejstřík)