SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special education at early and preschool age - OKNS1S101A
Title: Speciální pedagogika raného a předškolního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Co-requisite : OKNS1Q105A, OKNS1S102A, OKNS1S103A, OKNS1S104A
Interchangeability : OPNS1S101A
Is co-requisite for: OKNS1S118B, OKNS1S103A, OKNS1S104A, OKNS1Q105A, OKNS1S119B, OKNS1S102A
Is pre-requisite for: OKNS1S121B, OKNS1S120B, OKNS1S106A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (30.10.2019)
This unit presents the field of early intervention from the perspective of a paediatrician. Paediatricians are the first experts who discover (diagnose) inborn or acquired difficulties a child faces after his birth. The author describes the psychomotor development of a healthy child. Furthermore, unit 1 features one of the European models of paediatric care and it brings information on children with impairment from a medical point of view.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (30.10.2019)

HELLBRUGGE, TH. (1985) Münchener Funktionelle Entwicklungsdiagnostik – Erstes Lebensjahr, 3. Auflage, Lübeck: Hansisches Verlagskontor.

 

HRODEK, O. & VAVŘINEC, J. (2002) Pediatrie, Praha: Galen.

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (13.09.2017)

Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s mentálním postižením

Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.

: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením

Charakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika. Logopedická péče při narušeném vývoji řeči: zásady, metody, prognóza, možnosti prevence. Dysfázie. Dyslalie. Mutizmus. Balbuties. Breptavost.

Metodika logopedické péče, postup, zásady, pomůcky a přístroje.

: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se sluchovým postižením

Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.

Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.

Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.

: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s tělesným postižením

Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů. Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii. Didaktická a technická podpora TPdítěte v předškolním věku. Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce. Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí. Raná péče, principy, formy, zásady. Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti. Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí. Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace.

Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se zrakovým postižením

Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů. Výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra. Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění. Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. (30.10.2019)

Oral Examination

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html