|
|
|
||
Somatology I is an introductory course providing students with theoretical knowledge of functionally oriented somatology. The course revises and extends students´ high school biology knowledge and further focuses on human anatomy a physiology. Priority is given to those areas of study which are essential for the understanding of biological determinants, potentials and limitations of human body and are relevant to health education.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Student: - is able to use professional terminology correctly - will explain the hierarchical arrangement of the organism - describes the anatomical structure of the cell, tissues and organs and explains its function and pathology - compares the structure and function of organ systems depending on age - is able to put knowledge into context - develops a positive attitude towards a healthy lifestyle and its importance in the field of disease prevention Last update: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 17 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 6 hodin. Seminární práce 5 hodin. Příprava na zápočet 9 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin. Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (31.08.2021)
|
|
||
Dylevský, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada. Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava. Kopecký, M., & Cichá, M. (2005). Somatologie pro učitele. Olomouc: UP. Křivánková, M., & Hradová, M. (2009). Somatologie – Učebnice pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada. Machová, J. (2010). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum. Schreiber, M. et al. (2007). Funkční somatologie. Praha: H&H. Slípka, J. (2014). Základy histologie. Praha: Karolinum. Šmarda, J. et al. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál. Závodská, R. (2006). Biologie buněk. Praha: Scientia. Last update: Thorovská Alena, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: 1. V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů dle zadaných požadavků v Moodle v daných termínech a úspěšné absolvování průběžného testu - otevřené i uzavřené otázky, popis obrázku vztahující se k dané problematice (min. 70%). Pro získání průběžného testu lze využít maximálně 2 termíny. 2. Úspěšné absolvování zápočtového testu - otevřené i uzavřené otázky, popis obrázku vztahující se k dané problematice (min. 70%). Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny. Požadavky ke zkoušce: Ústní zkouška, ke které bude student/ka připuštěn/a po úspěšném získání zápočtu (splnění všech podmínek pro zápočet). Otázky ke zkoušce jsou dány sylabem předmětu. Seminář: Účast je povinná, absence musí být řádně omluvena a doložena. Last update: Thorovská Alena, PhDr. (30.09.2024)
|
|
||
1. Properties of living matter, its integration stages - genes, cells, tissues, organs, organ systems. Basics of cytology, histology and human organology. 2. Musculoskeletal system. 3. Cardiovascular system. 4. Respiratory system. 5. Gastrointestinal system. 6. Sensory system 7. Urogenital system. 8.Immune system. 9.Integration systems-hormonal system. 10.Integration systems-nervous system. 11.Human andenvironment.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Kurz: Somatologie (prez) | DL 1 (cuni.cz) heslo: SOMAPREZ2023 Last update: Thorovská Alena, PhDr. (10.09.2024)
|
|
||
Student/studentka: - definuje základní pojmy, které se vztahují k jednotlivým soustavám, tkáním a buňce, - popíše stavbu (i na obrázku) jednotlivých soustav, orgánů, tkání, buňky s důrazem na anatomii a její možné patologie , - vysvětlí funkci jednotlivých soustav, orgánů, tkání a buňky, - porovná stavbu prokaryotické a eukaryotické buňky, - vysvětlí a do obrázku popíše buněčný cyklus, - popíše a porovná mitózu a meiózu, - vysvětlí proces proteosyntézy a lokalizuje jednotlivé fáze na buněčných organelách, - popíše kostru a povrchové svaly v latině, - diskutuje o evolučních změnách (např. na kosterní soustavě), které jsou patrné na lidském těle, - používá odbornou terminologii ve správných souvislostech, - porovná činnost a stavbu jednotlivých soustav v závislosti na věku jedince, - uvede příklady častých onemocnění daných soustav a vysvětlí jejich vznik, rizikové faktory a možnou prevenci, - vysvětlí význam integračních soustav a jejich postavení v organismu, - vysvětlí vztah a propojení jednotlivých soustav s nervovým a hormonálním řízením, - porovná vývoj mozku ve fylogenetické perspektivě, - popíše jednotlivá ontogenetická období prenatálního, perinatálního i postnatálního vývoje a charakterizuje vývoj jednotlivých soustav, - charakterizuje faktory vnějšího prostředí, - vysvětlí účinky vnějších faktorů na stavbu a funkci organismu a navrhne možná preventivní opatření. Last update: Thorovská Alena, PhDr. (20.09.2024)
|