SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Basics of Didactics of Education towards Health - OPBY4P041A
Title: Základy didaktiky výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 35 / 35 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Kočí, Ph.D.
PhDr. Alena Thorovská
Pre-requisite : OPBY4P012A, OPBY4P023A
Is pre-requisite for: OPBY4P051A
Annotation -
The course introduces students to the possibilities of health support in various institutions of the state, private and non-profit sector.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (24.01.2025)
Aim of the course -
Students will clarify various health promotion strategies in the context of target population groups. It compares different motivational means and methods to achieve health promotion in a holistic concept in society. He uses the acquired knowledge for his own professional orientation.
Last update: Thorovská Alena, PhDr. (24.01.2025)
Descriptors - Czech

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 78 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, na 1 hodinu cvičení 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Tvorba seminární práce 7 hodin. Příprava na zápočet 9 hodin.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Úspěšné splnění předmětu předpokládá  aktivní účast v semináři a vypracování zadaných seminárních úkolů.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Literature - Czech

Vališová,A., Kovaříková,M. (2021) Obecná didaktika.Grada

Ginnis, P. (2017). Efektivní výukové nástroje pro učitele. Edulab.

Kyriacou, Ch. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Last update: Kovaříková Miroslava, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Syllabus -

1. Health promotion at the level of state administration and local government.

2. Health promotion in the private sector.

3. Non-profit organizations.

4. Motivation to support health according to target groups.

5. Non-formal education and formation of health literacy.

6. Didactic principles and their application according to the thematic areas of health education.

7. Communication skills of the health education teacher. Communication with parents, pupils, colleagues. pedagogical interaction and communication in health education classes.

8. The health education teacher as a bearer of social values. Professional ethics.

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (24.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Student/ka:

- definuje základní pojmy

- používá pojmy ve správných souvislostech

- uvede příklady podpory zdraví na úrovni státní správy a samosprávy

- porovná možnosti státu a soukromého sektoru v oblasti podpory zdraví

- vyjmenuje neziskové organizace působící v oblasti podpory zdraví

- uvede příkkady dobré praxe v oblasti podpory zdraví

- porovná možnosti formálního a neformálního vzdělávání v oblasti podpory zdraví a utváření zdravotní gramotnosti

- aplikuje obecné didaktické zásady na oblast výchovy ke zdraví

- diskutuje o významu a rozvoji komunikačních dovedností učitele výchovy ke zdraví

- zváží rizika a úskalí komunikace v hodinách výchovy ke zdraví

- diskutuje o významu učitele VkZ jako nositele společenských hodnot

- navrhne etické zásady vhodné pro učitele VkZ

Last update: Thorovská Alena, PhDr. (24.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html