SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Basics of Special Education - OPBS4S011A
Title: Základy speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Co-requisite : OPBS4S012A, OPBS4S013A
Is co-requisite for: OPBS4S012A, OPBS4S013A
Is pre-requisite for: OPBS4S022A, OPBS4S021A, OPBS4S023A
Annotation -
The course presents at the level of contemporary knowledge the history and current direction of concepts of support for people with disadvantages. It focuses in particular on the constitution and development of special education as a scientific field with its interdisciplinary links. It aims to introduce students to the world of people with disabilities and their special needs with an emphasis on traditional and newly assigned special education target groups. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be presented. Students will be introduced to current special education literature and the latest research in the field. Content: 1. Special education in the context of other disciplines. 2. A shift in perspectives on educational methods for individuals with special educational needs. 3. Target groups of special pedagogy, support resources in education in the course of inclusive changes. 4. Non-profit organizations and their contribution to the education of pupils with special educational needs. 5. Family and pupil. The family context of disability: the disabled individual as a family member, support for the family of a pupil with disabilities. 6. Historical changes in the teaching of pupils with sensory and physical disabilities in the Czech and international context. 7. Historical changes in the teaching of pupils with mental disabilities in the Czech and international context. 8. Socialisation, normalisation and personalisation in the support of people with disabilities.
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
Aim of the course - Czech

Cílem je seznámit studenty s možnostmi edukace a zapojení člověka s postižením a s jeho speciálními potřebami do společnosti s důrazem na tradiční a nově uplatňované přístupy v ČR i v zahraničí.

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

 

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 62 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 8 hodin

·         zpracování úkolů a příprava na semináře 10 hodin

Příprava na zkoušku: 20 hodin

V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
Course completion requirements - Czech

- zpracování zadaného tématu a jeho prezentace

- složení písemné zkoušky

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
Literature - Czech

FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido,2012. ISBN978-80-7315-233-8.

MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2016. ISBN978-80-271-0095-8.

Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720.

TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3.

VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2.

VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014,  ISBN 978-80-262-0602-6.

VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.  ISBN 978-80-262-0937-9.

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
Syllabus - Czech

Přednášky

1.      Pojetí speciální pedagogiky - definice, předmět, cíl

2.      Speciálně pedagogické disciplíny - základní vymezení

3.      Vývoj oboru a charakteristika změn ve vývoji speciální pedagogiky

4.      Vývoj speciálně pedagogické terminologie

5.      Nástin historického přehledu péče o osoby s postižením, znevýhoněním

6.      Některé negativní vlivy současné doby, mající vliv na vznik znevýhodnění

7.      Rodina a dítě s postižením

8.      Klasifikace znevýhodnění, nové trendy v přístupu k osobám se znevýhodněním

9.      Principy, metody a zásady speciální pedagogiky

10.    Kvalita života osob se znevýhodněním

11.    Speciální pedagogika a další vědní obory

12.    Výchovně vzdělávací speciálně pedagogická zařízení

13.    Příprava speciálně pedagogických pracovníků

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2022)
Learning resources - Czech

Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na:

https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695

Název kurzu: Propedeutika speciální pedagogiky

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7566

vstup pro hosty klíčem: akreditace

Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
Learning outcomes - Czech

Studující:

-          objasní principy edukace uplatňované u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

-          charakterizuje konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami

-          formuluje aktuální trendy a nejnovějšími výzkumy v oboru speciální a inkluzivní pedagogiky

-          rozliší cílové skupiny speciální pedagogiky,  popíše podpůrná aplikovaná ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami průběhu inkluzivních změn

-          uvede aktuální legislativní normy související s kvalitou života osob s postižením

Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html