|
|
|
||
The course presents at the level of contemporary knowledge the history and current direction of concepts of support for people with disadvantages. It focuses in particular on the constitution and development of special education as a scientific field with its interdisciplinary links. It aims to introduce students to the world of people with disabilities and their special needs with an emphasis on traditional and newly assigned special education target groups. Socialization from a historical perspective and integration and inclusion as a process will be presented. Students will be introduced to current special education literature and the latest research in the field. Content: 1. Special education in the context of other disciplines. 2. A shift in perspectives on educational methods for individuals with special educational needs. 3. Target groups of special pedagogy, support resources in education in the course of inclusive changes. 4. Non-profit organizations and their contribution to the education of pupils with special educational needs. 5. Family and pupil. The family context of disability: the disabled individual as a family member, support for the family of a pupil with disabilities. 6. Historical changes in the teaching of pupils with sensory and physical disabilities in the Czech and international context. 7. Historical changes in the teaching of pupils with mental disabilities in the Czech and international context. 8. Socialisation, normalisation and personalisation in the support of people with disabilities.
Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Cílem je seznámit studenty s možnostmi edukace a zapojení člověka s postižením a s jeho speciálními potřebami do společnosti s důrazem na tradiční a nově uplatňované přístupy v ČR i v zahraničí. Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 62 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 8 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 10 hodin Příprava na zkoušku: 20 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (03.02.2022)
|
|
||
- zpracování zadaného tématu a jeho prezentace - složení písemné zkoušky Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (12.09.2021)
|
|
||
FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.Brno: Paido,2012. ISBN978-80-7315-233-8. MUŽÁKOVÁ, M. Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Pedagogická fakulta,UK. 2016, ISBN 978-80-72890-874-5. SLOWÍK, J. Speciální pedagogika, 2. aktualizované a doplněné vydání, Praha: Grada, 2016. ISBN978-80-271-0095-8. Speciální pedagogika. Časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta, UK, ISSN 1211-2720. TITZL,B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK, 2000. ISBN 80-86039-90-0. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-802-3. VÁGNEROVÁ, M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2. VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0602-6. VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0937-9. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (16.01.2020)
|
|
||
Přednášky 1. Pojetí speciální pedagogiky - definice, předmět, cíl 2. Speciálně pedagogické disciplíny - základní vymezení 3. Vývoj oboru a charakteristika změn ve vývoji speciální pedagogiky 4. Vývoj speciálně pedagogické terminologie 5. Nástin historického přehledu péče o osoby s postižením, znevýhoněním 6. Některé negativní vlivy současné doby, mající vliv na vznik znevýhodnění 7. Rodina a dítě s postižením 8. Klasifikace znevýhodnění, nové trendy v přístupu k osobám se znevýhodněním 9. Principy, metody a zásady speciální pedagogiky 10. Kvalita života osob se znevýhodněním 11. Speciální pedagogika a další vědní obory 12. Výchovně vzdělávací speciálně pedagogická zařízení 13. Příprava speciálně pedagogických pracovníků Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (20.09.2022)
|
|
||
Studentům jsou k dispozici studijní opory (prezentace přednášek, odkazy na elektronické zdroje, interaktivní úkoly, doplňkové studijní materiály) v prostředí MOODLE dostupné na: https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=695 Název kurzu: Propedeutika speciální pedagogiky https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7566 vstup pro hosty klíčem: akreditace Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.03.2020)
|
|
||
Studující: - objasní principy edukace uplatňované u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - charakterizuje konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami - formuluje aktuální trendy a nejnovějšími výzkumy v oboru speciální a inkluzivní pedagogiky - rozliší cílové skupiny speciální pedagogiky, popíše podpůrná aplikovaná ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami průběhu inkluzivních změn - uvede aktuální legislativní normy související s kvalitou života osob s postižením Last update: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|