|
|
|
||
The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the issue of speech and language pathology and its system of intervention. Students will get knowledge of the profession of a speech and language therapist and the subject of interest in speech and language therapy – communication disability. They will learn about the stages of children's speech and language development in connection with psychomotor development and gain an overview of disorders in the development of children's communication abilities. The course introduces categories of communication disorders of all life stages - childhood, adolescence, adulthood and old age.
Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou logopedie, jednotlivými kategoriemi narušené komunikační schopnosti, jejich etiologií a symptomatologií. Studujícím bude představena důležitost mezioborové spolupráce a systém poskytování logopedické intervence v České republice. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 131 hodině. Přímá výuka: - přednášky 24 hodin - cvičení 12 hodin Příprava: - samostudium odborné literatury 20 hodin - zpracování úkolů a příprava na semináře 55 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: - 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Studijní opory budou poskytnuty na platformě MS Teams. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
- povinná aktivní účast v seminářích - pravidelné plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit - písemná zkouška Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura:
KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno : Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1. ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha : Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Praha : Grada: 2009. ISBN 978-80-247-2666-3. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1. VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc : UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1088-5. Další odborné zdroje budou studujícím doporučovány v průběhu výuky. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Podmínky pro možnost konat zkoušku: - splnění veškerých seminárních aktivit Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Obsah: 1. Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám. 2. Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytovaná logopedická intervence v České republice. 3. Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie. 4. Komunikace - verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč. 5. Ontogeneze jazyka a řeči, faktory ovlivňující vývoj jazyka a řeči. Psychomotorický, jazykový a řečový vývoj. 6. Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky. 7. Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci. 8. Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti. 9. Současný pohled na neurovývojové poruchy jazyka, řeči a komunikace. 10. Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Studující (se) dokáže: - terminologicky vymezit pojem logopedie a předmět jeho zájmu, - orientovat v historickém vývoji a současném pojetí oboru logopedie, - vyjmenovat rezorty, v nichž je poskytována logopedická intervence v České republice, - vymezit kvalifikační a osobnostní předpoklady pro práci logopeda, - vymezit činnost logopeda, logopedickou diagnostiku, terapii a prevenci, - terminologicky vymezit komunikaci, její verbální a neverbální složku, - terminologicky vymezit jazyk a řeč, - orientovat v psychomotorickém, jazykovém a řečovém vývoji dítěte, - vyjmenovat a popsat mluvní orgány, jejich anatomii a fyziologii, - orientovat v systému hlásek českého jazyka, - terminologicky vymezit a charakterizovat jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti, - uvést klasifikaci, etiologii a symptomatologii jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti. Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
|