SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Special Education of Individuals with Speech and Language Disorders - OPBS4S023A
Title: Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s NKS.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 22 / 22 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Mgr. Zuzana Korandová
Pre-requisite : OPBS4S011A
Is pre-requisite for: OPBS4S031A
Annotation -
The aim of the course is to acquaint students with the development and current views on the issue of speech and language pathology and its system of intervention. Students will get knowledge of the profession of a speech and language therapist and the subject of interest in speech and language therapy – communication disability. They will learn about the stages of children's speech and language development in connection with psychomotor development and gain an overview of disorders in the development of children's communication abilities. The course introduces categories of communication disorders of all life stages - childhood, adolescence, adulthood and old age.
Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou logopedie, jednotlivými kategoriemi narušené komunikační schopnosti, jejich etiologií a symptomatologií. Studujícím bude představena důležitost mezioborové spolupráce a systém poskytování logopedické intervence v České republice.

Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
Descriptors - Czech

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 131 hodině.

Přímá výuka:              

- přednášky 24 hodin

- cvičení 12 hodin

Příprava:

- samostudium odborné literatury 20 hodin

- zpracování úkolů a příprava na semináře 55 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška:

- 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Studijní opory budou poskytnuty na platformě MS Teams.

Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
Course completion requirements - Czech

- povinná aktivní účast v seminářích

- pravidelné plnění a prezentace zadaných seminárních aktivit

- písemná zkouška

Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.


Doporučená literatura:

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOV, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno : Paido, 2012.  ISBN 978-80-7315-229-1.

ALLEN, K. E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.

BYTEŠNÍKOVÁ,I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ., R. Logopedie a surdopedie.  Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost. Praha : Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Praha : Grada: 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc : UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1088-5.

Další odborné zdroje budou studujícím doporučovány v průběhu výuky.

Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
Requirements to the exam - Czech

Podmínky pro možnost konat zkoušku:

- splnění veškerých seminárních aktivit

Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
Syllabus - Czech
Obsah:
1. Logopedie – historický vývoj, vztah k jiným vědním disciplínám.
2. Organizace poskytování logopedické intervence, rezorty, v nichž je zajišťována poskytovaná logopedická intervence v České republice.
3. Logoped, jeho vzdělání a činnost v oblasti prevence, diagnostiky a terapie.
4. Komunikace - verbální a neverbální komunikace, jazyk, řeč.
5. Ontogeneze jazyka a řeči, faktory ovlivňující vývoj jazyka a řeči. Psychomotorický, jazykový a řečový vývoj.
6. Mluvní orgány, základní pojmy z fonetiky.
7. Vymezení narušené komunikační schopnosti, jednotlivá dělení a názory na klasifikaci.
8. Charakteristika jednotlivých kategorií narušené komunikační schopnosti.
9. Současný pohled na neurovývojové poruchy jazyka, řeči a komunikace.
10. Získaná narušení komunikační schopnosti v průběhu života.
Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující (se) dokáže:

- terminologicky vymezit pojem logopedie a předmět jeho zájmu,

- orientovat v historickém vývoji a současném pojetí oboru logopedie,

- vyjmenovat rezorty, v nichž je poskytována logopedická intervence v České republice,

- vymezit kvalifikační a osobnostní předpoklady pro práci logopeda,

- vymezit činnost logopeda, logopedickou diagnostiku, terapii a prevenci,

- terminologicky vymezit komunikaci, její verbální a neverbální složku,

- terminologicky vymezit jazyk a řeč,

- orientovat v psychomotorickém, jazykovém a řečovém vývoji dítěte,

- vyjmenovat a popsat mluvní orgány, jejich anatomii a fyziologii,

- orientovat v systému hlásek českého jazyka,

- terminologicky vymezit a charakterizovat jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti,

- uvést klasifikaci, etiologii a symptomatologii jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti.

Last update: Korandová Zuzana, Mgr. (26.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html